14 Eylül 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

14 Eylül 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

BERRAKLIĞA DOĞRU (Ahmet Emin Yalman'ın maka- leleri. Hür — Fikirleri Yayma Cemi- yeti neşriyatı. Vatan matbaası, İstan. bul - 957 72 sayfa, 200 kuruş) A an, gazetecilik hayatında ellıncı yılını doldurmuş bir insandır. İşte Hür Fikirleri Yay— ma Cemiyeti tarafından bu münâse- betle hazırlanıp yayınlanan — "Ber- raklığa Doğru" adlı kitap muhak- kak ki Ahmet Emin Yalmana elli yıllık bir ömür boyu çalışmadan son- ra verilebilecek en güzel hediyedir. "Berraklığa Doğru" adlı kitap- ta 21 Ekim 1941 den 4 Aralık 1941 tarihine kadar Vatan gazetesınde tefrika edilmiş olan bir seri makale yer almaktadır ki bunlar sayı olarak 23 tanedir. Bu makale tek parti devrine karşı memleketimizde artık hakiki manası ile bir demokrasinin teessüsü devrinin geldiğini ihtar kasdıyla yazılmış, mahiyeti itibariy- le çok enteresan ve gününe — göre çok cesurca yazılardır. Ahmet Emin Yalman bu makalelerinde Türk De- mokrasisi ve laikliğin müsbet — bir dini anlayışla tamamlanması yolun- daki fikirlerini ortaya — koymuştur. Bizzat muharririn kaleme aldığı Ön- sözde de belirtildiği gibi bundan 16 sene evvel tek parti devrinde yazılan ve ileri sürülen bu fikirlerin bu gün de üzerinde durulması ve tekrarlan- ması icâp eden tarafları vardır. Fik- ri bir sıra takip eden makaleler Ah- met Emin Yalmanın anayasanın tam bir şekilde tatbik edilmesi ve demok- rasiyi yürür bir halde bulundurmak fikri ile laikliğin eksik kalan taraf- ları ile bunları tamamlamak ve İs- lam din anlayışını tesbit etmek ve bunları herkese duyurmak fikri bu kitaptaki makalelerde uzun uzun anlatılmıştır. Ahmet Emin Yalman Temcit pilâvı AKİS, 14 EYLÜL 1957 S P O R Galip Galatasarayın onbiri Hırslarının Futbol Cim bom bom Yenı sezon lig maçlarının kur'aları çekildiği zaman bütün spor me- daha ilk iki haftada üç bü- yük klübün bü üyük — maçlarda karşı karşıya kalacağını görerek heyecan- lanmışlardı. Öyle ya, birinci hafta ge- çen yılın şampiyonu Fenerbahçe ile Fe derasyon kupası galibi Beşiktaş kar- şılaşacak, ikinci hafta da ligin en id- dialı ekipleri Galatasaray ve Fener- bahçe oynıyacaktı. Maçlar henüz başlamadan takımların hazırlık kar- şılaşmalarıyla — idmanlarını, — hatta idâri durumlarını sıkı bir kontroldan geçirenler Beşiktaşı tam hazır bulur- larken, henüz antrenör meselesini halletmemiş Galatasarayla, hazırlık- larını hafiften geçiştiren Fenerbah- çeyi ikinci plâna bırakıyorlardı. An- cak daha birinci hafta düşünülenler aksi çıkmağa — başlamış, — Fener- bahçe yorgun ve dağınık rakibi Be- şiktaşı ezerek yenmişti. Neticenin halkın 1 numaralı takımı lehine dön- mesi havayı bir anda elektriklendir- miş ve gozler ilk haftayı Kasımpaşa karşısında "şöyle böyle" atlatan Ga- latasaraya çevrilmişti. Fenerbahçe— nin Galatasaray ile oynayacağı maç- ta şartlar çok enteresandı Tek seçi- ciye dahi ' takım" dedirtecek kadar kuvvetli ve kudretli görünen Fenerbahçe teknikman ve rde maçın favorisiydi. Antrenör mesele- sini henüz halletmemiş, — takımını manasıyla kurmamış ve çalışmaları kifayetsiz bulunan Galatasaray, ka- tiyen tutulmuyor ve müsabakayı ka- zanacak kıvamda bulunmuyordu. He- meyvasını topladılar le Sarı Lacivertli takımın yeni ve modern hocası Molnar, ekibin son hafta aldığı idmanları tamamen kül- türfiziğe hasredince, top idmanı kâ- fi addedilen Fenerbahçe, "tam hazır" manzarasına girmişti. FFakat bütün tahminleri bir anda havaya uçuran bazı hâdiseler maçtan bir kaç gün önce havayı bulandırırken, müsaba- kanın neticesini değiştirecek atmos- fer meydana geliyor ve denge tama- men bozuluyordu. Hakemler piyasada Doğrusu aranırsa, profesyonel lig maçları için tribünleri dolduran me raklılar, yıllardan beri kulakları tır- malayan çirkin bir teraneyi hemen her maçta hakemlere savurmakta a- lışkanlık peyda etmişlerdi. Bu çok berbat bir küfürdü. Ancak geçen yıl mühim maçları idare etmek üzere İs- tanbul a gelen ecnebi hakemler, oto- rite ve bilgileriyle bu çirkin teraneye muhatap olmaktan kurtulmuşlar, ye- JİNEKOLOG - OPERATÖR DR. NİHAL HAYKIR DOĞUM VE KADIN HASTALIKLARI MÜTEHASSISI Muayenehane: Samanpazarı Billur Han No. 32 Tel. 19031 Ev: Cebeci Tellikaya Sok. Çataloğlu Ap. 17-11