14 Eylül 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

14 Eylül 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

KADIN vapurun salonundaki, bir trenin kom- partımanındaki dekor kadar mühim- ir, Gezmede ve seyahatlerde dikkat edilecek bir nokta da, etrafla fazla meşgul olmamak, konuşulanlara göz ve kulak misafirliği etmemektir. Er- keklerin, beraberlerindeki kadınlara karsı alâkalı ve mültefit — olmaları, onları rahat ettirmeye çalışmaları nasıl bir vazife ise, — kadınların da fazla kaprisli olmamaları, herşeyi hoş karşılamaya gayret etmelerı ve etraf- la veya yakınları ile münakaşaya kapılmamaları şarttır. Eğer mesele- leri büyütecek olursak, her gezmede ve her seyahatte, — sinirlenmek için binbir bahane buluruz. İyilik ve gü- leryüzle her meselenin çabucak hal- ledilebileceği bir hakikattir. Etrafı- mıza bir ihtarda bulunmak mecburi; yetinde dahi kalsak, bunu guleryuz— le, tatlı dille, rica şeklınde yapma- mız şarttır. Gezmeğ e, — herkesi ter- biye etmek için degıl eğlenmek ve hoş vakit geçirmek için — gittiğimizi de unutmamalıyız. Moda Chanel'in izinde.. aris modası artık tamamıyle bel- li oldu. Büyük terziler yeni mo- dellerini basına verdiler. İlk haber- lere göre, bu sene etekler oldukça kısalmıştır. Fakat moda birkaç se- nedir takip ettiği siyasete devamla, etek boylarını santimle yerden ölç- mek sevdasından — vazgeçmiştir ve kadım bu hususta aynası ile başba- şa bırakarak, ona en çok yakışanı yapma hakkını tanımıştır. Kısacası etekler kısalmıştır; ama hudut tes- bit edilmemiştir. Birkaç sene evvel meşhur kadın terzisi Chanel'in or- a attığı moda, bu sene bütün kıllerıyle revaç bulmuştur Elbiseler sade ve genç oldukları nisbette klâ- sik ve sert kalıplardan uzaklaşmış- lardır. Öyle ki artık kadını yapan elbise değil, elbiseyi yapan kadındır. Yumuşak, serbest ve dökük hatlı kı- yafetler kadının Üüstünde onun şe- killerine intibak ederek, onun hare- ketleriyle yeni şekiller alarak âdeta yaşıyan, nefes alan modeller şeklin- de karşımıza çıkmıştır. Bu modada "kadınlık" havası herşeye hakimdir. Sadelik ise kuplu, ustalıklı ve haki- ki bir sanat kabiliyeti 1steyen olduk- ça dolambaçlı bir sadelikt Yani ilk bakışta bize pek sade — görünen bir biçimin nasıl biçildiğini kesti- rebilmek için bir hayli ter dökmek icap etmektedir ve çok sade görü- nen bir çok elbiselerin patronla- rı insana bir çok surprızler hazır- lamaktadır. e görünen yumuşak hatlı elbıseler binbir buluş- la zenginleştirilmiş, sonbahar ve kı modasında — teferruat — yeniliklerine çok ehemmiyet verilmiştir. Madem ki Chanel modası devam etmekte- dir, demek ki , i" gene yumuşak biçimlere, rahat hareketle- re, en ciddi elbiseye bir kadınlık ha- vası vermeğe en — müsait kumaştır. Paris hazır elbisecilerinin bu moda- ya uyarak piyasaya sürdükleri "jar- se" döpiyesler hakikaten hem çok Chanel'in üç kreasyonu Herşeyden önce sadelik... 26 Sade bir rop “Kadınlık — havası. pratik, hem de çok şık kıyafetler- dir Meselâ içi astarlanmış jarseden önden düğmeli dar bir etek yapıl- mış, Üzerine gene önderi düğmeli, bele oturmayan rahat bir ceket dü- şünülmüştür. Bu dümdüz kıyafetin büyücek bir erkek yakası ve Chanel- vari bağlama bir kravatı vardır. Naylon ahfadından — yünlerle ö- rülen bu elbiseler de kadınlık ha- vasını cazip şekilde ortaya koy- muşlardır. Paristeki büyük terziler sendikası ile alâkasını — kesen meş- hur terzi Chanel, bu sene herkesten evvel, serbest olarak teşhir ettiği modellerınde çizgili kadifeye büyük bir yer vermiştir. Bilhassa siyah ka- dıfeyı öğleden sonra, akşam yeme- ği ve hafif bir gece 'elbisesi için kul- lanmıştır. Chanel'in bu tip hafif ak- şam kıyafetleri ekseriya beyaz ya- kalı, beyaz kol kapaklı — döpiyesler- dir. Fakat teferruat çok mühimdir. 1957-58 sonbahar ve kış modasın- da ipek gibi parlak yunlerle örülmüş, takımlar ve bilhassa "jarse”"den ya- pılmış "sveter - ceket" takımları çok revaçtadır.. Bugün Türkiyede iyi ka- liteli yün bulunmadığına göre bu Jarse takımların gayet revaç bulaca— gı aşıkardır Çünkü piyasada "jar- bulmak mümkündür ve son se- nelerde "Jarse" lerimizin kalitesi de düzelmiştir. Yeni modanın bütün te- ferruatım beklerken, kış gardro- bumuza, tereddütsüz, ilâve edebile- ceğimiz en pratik kıyafet pliseli bir etekle, bir jarse'"sveter '- ceket" t kımıdır. Doğrudan doğruya Chanel - vari bir jarse döpiyes te hem ilk so- ğukları karşılamak hem de, kışın palto içine giymek için çok işe yan- yacaktır. AKİS 14 EYLÜL 1957i