14 Eylül 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

14 Eylül 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

' BEKLEYEN VAZİFE Partisinin yeıjıi zihniyetiyle uyuşamayanlar. Hür. P. içinde kendilerini " safirlikte" hissetmemektedirler mi- Manyetik saha u durum Hür. P. ye, diğer Muhalefet partılerınden farklı bir rol oyna- ına imkânı vermektedir. Ayrı rağmen şimdiki ir tutumdan memnun olmayan i halinde teşekkül etmesine . lileri ve bu partiye oy verenleri kendine çekebilecek en kuvvetli mıknatıs Hür. P. dir. Yeni parti- nin manyetık sahası içine D. P. düşmektedir. Esa teşkil çok, dılar. etmektedır Ha daha mü n genç partının teşkılatının a_şagı yukarı uçte ıkısını D. P. imi 1946-50 savaşının meçhul askerleri yeni partinin saflarına koşmakta- Bununla beraber yakın zamanlara kadar li 'sonradan olma Demokratlardan Hür. P. nin bu müstesna rolünü tamamen müdrik bir şekilde hareket ettiği soylenemez. Genç parti uzun müddet hususi durumunu ihmal ederek herhangibir siyasi partiymiş gibi davrandı: D. P. de kalmakla beraber kalbini Hürriyetçilere veren Mil- letvekıllerıyle ilk zamanlarda mevcut olan sıkı teması muhafaza etmek için üyük bir gayret sarfedilmedi. nın etrafında toplanmasına, Hür.P. Meclis dışı çalışmalarında da daha farklı hareket edilmedi. taraftarlarını en az D lamaya çalıştı. çevirdiği görü Liderler mışlardı. Sabık arkadaşlarının yeniden Genel Başka- liler âdeta seyirci kaldılar. Hür. P. . P. kadar diğer Muhalefet partileri arasından da top- Hattâ bir ara hakiki rakip bile unutuldu. hücumlarım delıkanlılara yakışır bir coşkunlukla Genç partinin partilerin en yaşlısına hadıselerın de yardımıyla bu tutumun yanlış olduğunu anla- Bir ara 30 başlı bir teşekkül intibaını veren Hür. P. bu tehli- keli buhranı atlatmıştır. Muhalefet cephesinin teşekkülü bu salâhın ne- ticesidir. Ava gidenler... akat eskiden yapılap tahriklerin umumi kongrede az çok sesini du- ması mümkündür. D. P. nin dört şerit ve bir ayyıldızlı takdisyen- leri bu çatlak sesleri çogaltmak için, bütün siyasi zekâlarını seferber etmiş- lerdir, D. P. liderleri, trupları için, Hür. kezi olduğunu iyi bılmektedırler ye çalışmaktadırlar. şekilde D. P. zenlerini 0. P. yıllarında D. P. nin Mukabil hücumlarla Fakat ayni silâhı Hür. saflarında kullanabilecek durumdadırlar. ah- tabelalarıyla doldurmak zor olmıyacaktır. Dün muhalefet muvaffakiyetini temin edenler, ide P. nin ne kuvvetli bir cazibe mer- tehlikeyi önleme- aha müessir bir Hür. P. liler bugün ayni ideal- ler için, bir zamanlar D. P. ye oy verenlere de kolayca doğru yolu gös- terebilecektir. İyi hazırlanmış bir propaganda faaliyeti, P tasvip etmemekle beraber, gene de D idealin isimden daha mühim olduğunu kolayca izah edebilecektir. Rejim meselesini müştereken halle karar veren Muhalefet içinde, Hür. P. ye hakiki fesi düşmektedir. yapılan oylamada, Koraltan, az kal- sın Fahri Belene yenılerek Meclis Başkanlığını kaybediyor!ı Mecmuamızın baskıya ana kadar D. P. den istifa bu kadardı ama bu, bu y istifaların burada kalacağı yolunda bir temi- nat değildi. Zira D. P. için için kay- nayan bir kazana dönmüştü ve b kazandan her an yeni yeni taşmalar beklenebilirdi.. Hiç şüphe edilmeme- lıydı ki sayıları 441 e inmiş olan P. milletvekilleri arasında daha bır hayli hakiki demokrat vardı ve bunlar da bugün olmazsa yarın ha- ideallarinin peşinden gidecek- lerdi. Bu güne kadar basına akse- den istifalar ne sondu, ne de baş- langıç... .. Hür.P. İşbirliği azmi Herkes yaklaşan seçimleri düşün- meseydi, Hür. P. kongresi herhal- de çok daha farklı olacaktı. Par- ti İdare Heyetinin aylardan beri ha- AKİS, 14 EYLÜL 1957 verildiği edenler şimdiki tutumu mine az çok bağlı seçmenlere Cephesi D. P. nin nerede bulunduğunu göstermek vazi- zırladığı iktisadi rapor, Anayasa, pro- jesi, sosyal meseleler belki de günler- ce görüşülecekti. . nin getir- mek 1stedıgı sıyası ıktısadı içtimal, manevi nizam ve Atatürk mkılapları üzerinde etraflı şekilde düşünülecek- ti. Fakat seçim kapıdaydı. Parti iş- lerini yüz üstü bırakıp gelen 400 ka- dar delegenin bir an evvel vazifeleri başına dönmesi tabiiydi. Bu se eple ilk umumi kongre oldukça kısa sü- recek ve zihinleri, dâvalardan çok, seçimlerin pratik meseleleri işgal e- decekti. İşbirliği mevzuu, herhalde kong- renin üzerinde en hararetle duraca- ğı mevzu olacaktı. Delegelerin ek- seriyeti İşbirliğine hararetle taraf- tardı. Fakat P. ile müşterek herhangi bir hareketi günah sayma- ya mütemayil bâzı kimselerin çık- ması da imkânsız değildi. Her halde bu delegeler, Kongreden işbirliğinin manasını Öğrenerek çıkacaklardı. Muhalefet cephesi, liderlerin değil, halkın istekleriyle gerçekleşmişti. F. L. Karaosmanoğlu Hür. P. Kongresinde gibi... Birkaç çatlak sesin çıkması hiçbir şeyi değiştirmezdi. "Siyasi oyunlar- daki" maharetleriyle meşhur bazı D.P. lıler lstanbuıldakı ufak oyunu, bu se fer çapta kongrede hıç şuphe— SİZ bır defa daha deneyeceklerdi. Yin hiç üphesiz — muvaffakiyet- lerı Zafer ve Havadis — gazetelerine birinci sayfalık haber temin etmek- ten 1lerı gitmiyecekti. rinde durulacak ikinci bir nok- ta, Işbırlıgıne karşı İktidarın alaca- ğı tedbirlerdi. İktidar farkına var- masa bile, delegeler çok iyi biliyorlar. di ki kagıt üzerindeki zzam manıalarbıleIşbırlıgınıonlıyemezdı Mesela Adanada, r. P. seçmenleri- nin kendi lıstelerıne degıl de, diğer bir listeye oy vermelerine kini manii o- labilirdi? Kim Sakaryada C.H.P. lilerin aynı şeyi yapmasına — kargı koyabilirdi? lşbırlıgını isteyen halk, kime oy vereceğini çok iyi bılıyor— du... Her tedbirin mukabil tedbiri var- dı. Her gün çıkan kanunlar yüzün- den, yenici oyunlarım bir hayli artı- ran muhalefet partileri teşkilâta, bu kuvvet denemesinden galip çıkacak- İşbirliği sadece bir azim iydi. Liderler kadar, teşkilât da Işbırlıgını gerçekleştırmek azmindeydi. C. P. Kurultayı gibi, Hür. P. Genel Kongresı de, Muhalefet cephe- sinin aynı şekilde düşündüğünü bir defa daha göstermeğe vesile olacak- ti. Politikacılar İnşallah Türkiyeye de gelir ürriyet dünyaya geldı inşallah Türkiyeye de'gelir. Bu sözler, bu haftanın başında Balı günü Yenişehirde hususi bir ka- 9