25 Ocak 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

25 Ocak 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

DÜNYADA OLUP BİTENLER A. B. D. Bilanço devresi Amerıkada sosyal hayat bu hafta da, Sputnikin gölgesinde devam edıyordu U.S. News, Newsweek gi- bi mecmualar sayfalarını iki devin mukayeselerine ayırmışlardı. News- wee şimdi bir harp olsa Amerika mı, yoksa Rusya mı kazanır suali- ni soruyordu? Amerika hâlen umumi bir harbi kazanacak durumdaydı. ani Amerikanın meşhur Stratejik Hava Kuvvetleri, Rusyayı, hasımla- rının yapabileceğinden çok daha ça- buk, yerle bir edecek kudretteydi. Fakat herhangi bir bölgeye inhisar eden mahdut bir harbi, — herhalde Ruslar kazanacaklardı. Rus kuvvetleri, Amerikayı geride bırakmıştı. Amerikanın en se- lahiyetli silâh — mütehassısları "iste- diğimiz parayı verseler de, onlarai beş seneden evvel imkânı yok yetişe- leyiz" diyorlardı Umumi bir harp için bile istikbal parlak değildi. Uzun menzilli Rus füzeleri, istikbalde Rus- yayı şanslı bir duruma getirebilirdi. General Bradley " zaman aleyhımıze çalışıyor hem bir Sputnik sür'a- tiyle" demekten kendini alamıyor- du kara fersah fersah Yalnız unutmamak lazımdı — ki harp, iki taraf için de intihardı. Bu sebeple" diplomasi en az askeri kuv- vet kadar ağır basacaktı. Diplomasi en basit kelimelerle, diğer memleket- ten istediğini harpsız almak san'atıy- dı. Füzeler devrinde diplomasi binbir şekle giriyordu: Propaganda, iktisa- di ve teknik yardım, ilmi ve kültürel mübadeleler diplomasinin aldığı ye- General Bradley Sputnik — sürati 22 ni şekillerdi. Ruslar, diplomasi sava- tında da, Amerikalılardan daha faz la muvaffak oluyorlardı. Zira Rus- a, bir iki sene içinde Orta Doğuda yerleşıyor Asya ve Afrikada mevki- ini kuvvetlendırıyor ve NATO müt- tefikleri arasında bile en azından te- reddütler uyandırıyordu. Rus propa- gandası iyi işliyordu. Dulles — bile "Ruslar propagandalarını bizden çok daha fazla inkişaf ettirdiler” diyor- du. Newsweek, diplomatik — sahada neden Ruslarla aşık atamıyoruz? sualini soruyordu: Amerika — diplo- matlarını iyi seçmiyordu. En mühim başkentlere bile iç siyaset mülaha- zalarıyla işten anlamıyan sefirler gönderiliyordu. Halbuki Ruslar en zeki, en iyi yetiştirilmiş, en tecrü- beli adamlarını gönderiyorlardı. Mc- Carthy de. Dışişleri Bakanlığının en iyi elemanlarının işten uzaklaştırıl- masına sebep olmuştu. Dulles'ın ha- riçte sevilmemesi de bu muvaffakı— yetsizliğin başlıca sebeplerinden bi- riydi Gromykoyu da kimse sevmemek- teyse de, o henüz Dulles gibi herke- sin kullandıgı bir nişan tahtası hali- ne gelmemişti. Ama asıl muvaffaki- yetsizliğin sebebi, demokrasi ve dik- tatörlük arasındaki derin farklardan doğuyordu. Amerikan hükümeti bir şey yapmadan evvel, halk efkârının reaksiyonlarını gözönünde bulundur- mak zorundaydı. Kremlindeki lider- kimseye hesap vermek mecburi- yetınde değillerdi. Meselâ Orta Do- ğudaki Amerikan diplomatları, mem- leketlerınde İsraile ne kadar sempa- ti beslendiğim nazarı itibara almak zorunda olmasalar, ne kadar rahat çalışacaklardı! Demokrasi, Rus teh- idine karsı koymaya muktedir miy- di? Hâlen bu kudrete sahip değildi. Fakat halk ve liderler, demokrasi- yi savunmak gayesi etrafında top- lanırsa, demokrasi cephesi, yarışı hiç şuphesız kazanacak kudretteydi. Newsweek, Amerikalılar için hiç te yürek açıcı olmıyan uzun etüdünü Churohill'in şu sözüyle bitiriyordu: Demokrasi, diğer rejimler istisna e- dilirse, mevcut siyasi sistemlerin en kötüsüydü Brogan'ın ihtarı Cambrıdge üniversitesinin dünya ca tanınmış sıyası ilimler profe— sörü D. W. ogan'ın son yazısı, Newsweek'in makalesinden daha kötümser fakat daha yapıcıy- dı. Otuz yıldan beri Birleşik Devlet- lerin sosyal hayatının bütün veçhe- lerini inceliyen Brogan, bütün dünya milletlerinin zihinlerini fethetmek i- çin girişilen mücadele Ameri- kanın galip çıkacağı hususunda ilk defa olarak şüpheye düştüğünü söy- lüyordu. Daha düne kadar haklı sa- yılabılecek bir takım inançları ve vehimleri terketmezse, Amerika ye- nilecekti. İki postüla 'zihinlerden sı— linmeliydi. Teknik bakımdan üstü an Amerikanın dünya rekabetını nasıl olsa kazanacağı ve iş adam Mac Carthy Diplomat — bırakmadı nın her işi kendiliğinden becereceği postülaları, Hür Dünya lideri için en büyük iki tehlikeydi. Bu postüla- lar gözden geçirilmedikçe, Amerika- nın yeni dünya şartlarına ayak' uy- durması imkânsızdı. Amerikan halkı, şimdiye — kadar son derece mıllıyetçi bir eğitim ve nabza göre şerbet veren ticari bir propagandanın tesiri altında, üstün- lüğüne o kadar inanmıştı kı başka- larının şu veya bu ustunlugunu an- cak ihanetle 1zah ediyordu. Rus mu- vafakiyetleri, casusların eseriydi. Sputnik bu 1nanc1 sarsmıştı. Fak halk yine de n'anevi halaskar lardan, yani iş adamlarından ve as- kerlerden medet umuyordu. Halktan farklı düşünmiyen iş adamları — ve askerler de kuvvetlerini bir araya toplarlarsa "Allah vergisi üstünlük"- ün kolayca tesis edileceğine inanmak- taydılar. Ancak ne var ki mazideki hatâların itirafı, milyarlarca dolar- lık yeni kredi, halkı! ikaz etmek için kampanyalar vesaire meseleyi hal?| letmeye kâfi gelmiyeeektı. Ameri- kalılar inanışlarını — değiştirmeliydi- ler. ğretim mevzuundaki pragma tik görüş gözden geçirilmeli ve her- şeye muktedir sanılan iş adamının neyi yapabileceği, neyi yapamıyaca- ği tâyin edilmeliydi. Öğretim buhra- nı bilhassa vahimdi. Öğretime — az kredi ayrılmasını telâfi etmek ko- dı. Amerika gibi zengin bir mem- leket isterse mektep ve profesör sa- yısını arttırmakta güçlük çekmiye- ekti Kalıteyı yükseltmek çok daha ordu. Amerikanın çok sayıda, fa- kat iyi profesorlere ihtiyacı vardı. O- j B AKİS, 25 OCAK 1958