25 Ocak 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

25 Ocak 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

YURTTA OLUP BİTENLER Şem'i Ergin Havaya — viski getirilmesi, dolayısıyla onun Bayın- dırlık Bakanlığından ayrılması bu Bakanlıkla iş yapanların bir kısmı- nı sevindirdi. Buna mukabil Bakan- lığın genç ve idealist " mühendisleri teessür içindeydiler. Bayındırlık Ba- kanlığı büyük işler yapan bir Ba- kanlıktı. İhalelerinde büyük paralar bahis mevzuu oluyordu. Dolayısıyla, da bir takım tesirlerin şümul sahası içindeydi Ethem Menderes böyle te- sirlere daima mukavemet etmiş ve fennin sesini duyuran genç mühendis- leri' korumuş, onlara destek olmuş- tu. Onun sayesinde memlekete fay- dası olmayan bir çok teşebbüs - bun- lar, sahipleri ipin son derece fayda- lıydı- (Bayındırlık Bakanlığının ka- pısından geri çevrilmişti. Bakan ve muhendısler elele vermişler, tesirlere "yasak" demişlerdi. Şimdi, Bakan- lık böyle bir hamiden, son derece dürüst bir Bakandan ve oldukça me- deni cesaret" sahibi bir amirden mah- rum kalıyordu. Yeni Bakanın nasıl davranacağı, mühendislerce meçhul- dü. Ethem Menderes, kabinelerin “gedik doldurucusu" sayılabılecegı için yeniden Milli Savunma Baka lığı teklif edildiğinde boyun egmış- ti. İşleri biliyordu. Sevilmiyen bir ba- kan da değildi. Kaybolan makam F akat sürpriz, lığına Başbaka Bayındırlık Bakan- an Yardımcısı Tev- fik İlerinin getirilişiydi. Eski — Yol Mühendisinin baş döndürücü yükse- lişi duruyordu. Hattâ pek âlâ deni- lebilirdi ki aylardan beri Hüküme- tin ve Partinin adeta tekzip işlerini tedvir eden. bu suretle de bir çok 6 kimseye az sempatik gelmeye başla- yan Tevfik İleri tenzili rütbe, edi- ordu. Başbakan Yardımcıhgından ayrılması İç kabinenin diğer üyeleri- ni sevindirmişti. Kademe farkı orta- dan kalkıyordu. Hat ek muhte- meldir ki Tevfik Ilerı Iç kabineden çıkarılıp Orta kabineye alınıyordu. Bazı kimselerin sevinmesi haksız de- ğildi. Kendileri uzun müddet evvela Samed Ağaoğlu, sonra - Mükerrem Sarol ile, gehp te Tevfik İleri "2 nu- maralı adam" yerine yerleşsin dıye mücadele etmemişlerdi. Onlar uğraş- mışlar, parsayı Samsun milletvekili toplamıştı. Böyle şey olur muydu? imdi, yenı ayarlamayla hak ve a- dalet yerini buluyordu. Üstelik kabinede bir de münhal beliriyordu. Münhale her bir talip, bir yumuşak başlı milletvekili demekti. Tevfik İleri Attan indi... D. P. u haftanın başında pazartesi gü- nü İstanbul da Liman lokantası- nın civarından geçenler büyük büyük Cadillacların, — kırmızı plâkalı iri Buick'lerin, üks hususi otomobılle— rin dolaşıp durdugunu görünce "ga- liba bir şeyler var" diye düşündüler ve işi olmayanlar etrafı seyre koyul- dular. Hakikaten etrafta bir canlılık seziliyor, bilhassa resmi ve onlar ka- dar kolaylıkla teşhis edilen sivil po- lislerin cansiperane — gayretleri- göze çarpıyordu. Başbakan Adnan Mende- resin İstanbulda bulunduğunu bilen- ler "her halde o gelecek" dediler. Ha- kikaten bir müddetten, bilhassa son seçimlerden beri 27 Ekim zaferinin Aranıyor! sahibi nereye gitse, orada evvelâ ge- niş emniyet tertibatı almıyordu. öyle düşünenler yanılmamışlar- dı. Liman lokantasında D. P. nin İs- tanbul Müteşebbis İl ldare Kurulu Başkanı Cemil Bengü bir "Şükran emeği" veriyordu. Şükran, resmen Istanbulun en eski İl İdare Kurulu- naydı. O kadar çok çalışmışlar ve seçimleri kazanmamışlar mıydı? ma yemeğin ortasında, garsonların enginarları dagıtmaya başladıkları sırada Menderes IV. kabinesinin ta- lihsiz Devlet Bakanı ve Ordu P. listesinin talihsiz adayı Cemıl Bengu kalkıp nutka geçince görüldü — ki şükran, asıl, Genel Başkanadır. Haki katen o gün Menderes, -yemekten sonra büyük bir cömertlikle dağıtı- lan kahveler harıç- alâkanın en bü- yüğüne mazhar Cemil Bengü- organızatorluk va- sıflarını mukellef bir davet organi- ze etmekle de göstermek istemişti. Davet ettiği misafirler, misafirlerin en âlâsıydı. Refik Koraltan Adnan Menderes, Bakanlar, Istanbul millet- vekilleri, Valı eski İl İdare Kurulu azaları, Vılayet ve' Belediye Meclis- leri Başkanhk divanları mensupları Daimi Encümen azaları ve D. in meşhur İlçe Başkanları.. Yalnız mi- safirler değil, mönü de mönülerin en ranasıydı: Aperetifler Ve ordövr- den sonra doluca şarabı, levrek balı- ğı, hindi dolması, zeytinyağlı enginar, salata, kaymaklı hamur tatlısı, mey- va ve kahve! Doğrusu şu devirde böy- le ev sahibine her zaman rastlamak kabil değildi. Davetliler geliyor - lt kademeyi temsil eden davetli- ler Liman Lokantasına tam saat İlçe 12.30 da gelmişlerdi. Bilhassa Ethem Menderes Çat orada, çat burada AKİS, 25 OCAK 1958