1 Şubat 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

1 Şubat 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

Polis hâdise mahallinde tahkikat yapıyor Tahkikatı yan, Konur sokak sakinlerinin yüre— ğini ağzına getiren bombaydı. şehir birden karıştı. Sokaklar polıs ler ve askerlerle dolmuştu. Amerika- lılara ait binalar kordon altına alındı. Patlıyacak bir üçüncü bomba daha var mıydı Amerikan Elçiliğinin arkası sü- ratle kalabalıklaştı. Cumhurbaşkanı, yanında uzun boylu başyaveri -Deniz Kurmay Yarbayı, yakışıklı., Faik Ta- luy. bulunduğu halde gelmış müte- akiben Konur sokaktan dönen bakan, da kendisine iltihak etmişti. Amerikan Büyük Elçisi Fletcher Warren, elinde bır cep feneri, keşifte bulunmaya çalışıyordu leri Bakanı. Emniyet Umum Mü Devlet büyükleri teessürlerini bil- dirdiler. Biraz beklenildi, fakat baş- ka infilâk olmadı. İki bo mba, gerekli heyecanı yaratmaya kâfi gelmişti. Mânâsız protesto eyecanın iki sebebi vardı. Evve lâ Türkiye, sık sık bombaların patladığı bir memleket değildi. Böy- le bir hâdisenin eşine Trastlamak için “Papen'e suikast"a kadar gitmek lâ- zımdı Daha mühimi, pazartesi sa- bahı Bağdat Paktı Konferansı bağlı- yacaktı. Bir çok memleketin hükü- met başkanı veya Dışişleri Bakanı Ankaradaydı. Anlaşılıyordu ki gizli eller bir nümayiş yapmak ıstemışler- , bundan ne fayda umuyor- meçhuldu. Akla gelen 1lk ihti- bunun Bağdat Paktını protesto mânâsını taşıyabileceği ihtimali oldu. Ama Türkiyede herkes, Bağdat Pak- tının prensibini destekliyordu. Yok- sa, Amerikaya karşı bir gösteri miy- di? Her halde, bir sebep bulmak ko- lay değildi. di. lardı, AKİS, 1 ŞUBAT 1958 yazmak yasak! Başta Kemal Aygün, — Alâkalılar iki' gün çalıştılar Bu haftanın başın- a sah günü aşağı yukarı bir ışık hâ- dısenın üzerine serpilmişti. Fakat aynı gün Ankara Savcılığı, âdetine,uyarak, neşir yasağı koydu. Bu suretle tahkikat mevzuunda elde edilen ilk neticeleri yazmak men o- luyordu. Ankara savcısı Rahmi Er- gil —halbukı herkes onun değiştiği- ni sa du- gazetelere şu tebligatı yaptı "26/27 1958 Pazar gecesi An- karada Paris Caddesinde ve Konur sokağındaki Amerikan Neşriyat Bü- rosu önünde vaki olan infilâk hâdi- YURTTA OLUP BİTENLER sesi tahkıkatına ehemmiyetle devam edilmekt Yapı lmakta olan tahkikatın seyir e gayesinin .ihlâl edilmesine engel olacağı düşüncesiyle ve mezkür tah- kikatın selâmetle yürütülmesini te- min maksadiyle Basın Kanununun muaddel 30 uncu maddesinin 2 nci, fıkrası gereğince her türlü neşri- yatta bulunulmasının yasak edil- kara Nobetçı Sulh Ceza Mahkemesınde 28.1.1958 gün ve 20 sayılı karariyle karar verilmiştir.'* Hayret uyandıran bu tebligatın nasıl olup da pazar gecesi yapıl- mamış olduğuydu. Aksi halde, böy- le bir hadisenin vukuundan bile bombalarla evlerinin camları kırıl- mış olan Ankaralılar habersiz kala- caklardı. Müşterek teessür Pazertesı günü Büyük Meclis top- landığında celsenın başın a D.P. Grubu Başkan Vekili Baha — Akşit müzakerelerden evvel kürsüye geldi ve hadise karşısında duyulan teessü- rü ifade etti. Arkadan C.H.P. Gru- bu Başkan Vekili Faık Ahmet Ba- rutçu kürsüye gelerek bu teessüre partisinin de iştirak ettiğini belirt- ti. Bu güzel bir hareketti ve milli hislere kelimenin tam mânasiyle ter- cüman oluyordu. Nitekim salı sa- bahı gazeteler neşir yasağı haberi ile birlikte Dulles'ın Adnan Mende- rese bir mektubunu da sayfalarına alıyorlardu. — Amerika Dışişleri Ba- kanı mektubunda şoyle diyordu: "Muhterem Başve 26 Ocak, gecesi Amerıkan Sefa- retine ait bır binada bomba patla- tılması Ve Amerikan Haberler Mer- kezinin kütüphanesine tevcih edilmiş bomba patlatma teşebbüsü hadiseleri karşısında Türk Hükümetinin gös- terdiği yakın alâkadan çok — müte- FHletcher Warren iz arıyor Diplomatın dedektifi!