1 Şubat 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

1 Şubat 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

KİTA P LA R CEZA HÜKÜMETLERİNİ HAVİ dana gelmiş olan bu kitap, yaşı kırk- TAM METİNLİ HUSİSİ KA- NUNLAR (Hazırlayanlar Kemal BORA, Ba- ha SOYSAL; Payende BORA, Mu- kadder SOYSAL, Semiha KÖKSEL, Fahreddin ÖR ÇUN Adil GALATA- LI. Ajans Türk Matbaası Ankara 1987. Cilt IV. 1064 sayfa ciltsiz 25, ciltli 30 lira) Ceza Hükümlerini Havi Tam Me- tini Hususi Kanunlar veya kısa- ca Hususi Kanunlar adıyla anılan ve ilk üç cildinin neşirleri dolayısı ile daha önce AKİS'de bir hayli geniş malümat verilmiş olan bu büyük Hu- kuk eserinin son cildi de geçen yılın n ' günlerinde piyasaya çıkarıldı. 1064 sayfalık bu muazzam eser ne- fis baskısı ve kapağı ile daha önce yaymlanmış üç ciltle birlikte hukuk- çular için cidden eşsiz bir hazine kıy- meti taşıyor. 1957 yılı sonuna kadar de tedvin edilmiş olan 1stısnasız bütün hususi kanunları içi- an bu eser yalnız Hukukçular için değil, hemen bütün aydınlar için de kılavuz olabilecek bir kitaptır. Dört ciltlik bu muazzam eserin hazırlanması için emek verenlerin i- simlerine şöyle bir göz gezdirmek bu kitabın ne kadar selâhiyetli eller- den çıktığını göstermek bakımından yeter bir teminattır. Hemen hepsi kendi sahasında birer hukuk otorite- si olan bu altı kıymetli hukukçumu- zun hazırladıkları Hususi Kanunlar, yalnız hukuk değeri ve faydası ba- kımından değil, ciltlenişi ve hazırla- nışı ile de kitaplıklara kazandıraca- ğı zarafetle dikkati' üzerine çekmek- tedir. Tamamiyle alfabetik bir düzen içinde hasırlanan bu muazzam eser, son cildine yapılmış bir ilâve ile da- ha önceki ciltlerin hazırlanışı sıra- sında veya sonra çıkmış veya tadile uğramış kanunlara da yer vermekte- dir. Dört ciltlik bu eserin, içinde me- selâ Telgraf ye' Telefon Kanunu, As- kerlik Kanunu, Belediyeler Kanunu, Ölçüler Kanunu Milli Korunma Ka- nunu Syadı Kanunu Basın Kanu- ve bu Kânunların ıçınden de ara- dıgımız maddeyi bulmak pek basit bir iştir. Dediğimiz gibi — yalnız hu- kukçular için değil, kanun maddele- riyle uzaktan veya yakından alakalı hemen bütün — vatandaşlar için bu büyük eser son derece kıymetli bir yardımcıdır. İKİ DAL (Celâl Vardarın şiirleri, Dost ya- yınlara sâyısi 6, Yeni Desen matbaası Ankara, 1957, 64 sayfa, 200 kuruş) 916 yılında dünyaya gelen ve yir- mi yıldan beri şıırle uğraşan Celâl Vardar "İki Dal" adını Verdıgı ilk şiir kitabını yayınladı. Bu güne ka- dar daha çok Seçilmiş Hikâyeler Ve Pazar Postası mecmualarında yayın- lanmış şiirlerin de denmesiyle mey- 24 biri bulmuş bir şair için, doğrusu pek e ümit verici değil. Bütün Dost ya- yınları gibi nefis bir baskısı olan İki Dal'in arka kapağında, şairin yirmi yıl şiirle uğraştığını öğrenen bir o- kuyucu ilk defa kitap halinde piya- büyük bu! Dile kolay! Üstelik gene kitabın arka kapağındaki notta bu yirmi yı- lın şıırle yalmnı uğraşmak da değil de “şiirin çilesini çekmek" şeklinde tecelli ettiğini öğrenmek okuyucu- yu gerçekten büyük ümitlere kapıl- maya sevk ediyor. Ama kitabın için- de yer alan kırk bir şiir teker teker, üstünde durula durula okunduğun- da, kitaba arka kapakta da olsa bir takdim yazısı yazan ismi belli olma- yan yazara karşı insanda infial u- yanmasına sebeb oluyor. Avukat Fahrettin Örcün Meslekten biri Celâl Vardar, çok kötü, çok bece- riksiz bir şiir — heveslisi mi? Hayır, bilâkis. Eğer şairin, yaşı ve şiirle uğraştığı yıllar gözönüne, alınmazsa, şiirlerini, ilk def a kitap halinde top- ayan bir insan için başarılı bir ki- tap. Gününmüzün şiir cereyanlarına bigâne olmayan, modern şiirin ne demek olduğunu kavramış, Zzaman zaman sağlam mısralar kurmuş, esp- rıyı yerınde kullanmasını bilmiş bir şairin eseri olarak İki Dal övülebilir bile. Şairin hayli rahat ve kolay bir söyleyişe erdiği, — şöyliyeceklerini lâf kalabalığına boğmadığı, çok zaman iki üç mısracık içindegerçekten yo- ğun şiire vardığı görülüyor. İşte bir örnek. Adı arifet. Topu topu üç mısraya sıgdırılmış eli yüzü düzgün bir şiir: "Suya dokunmazmış-Sabuna dokunmazmış-Pise bak" Misalleri ço- galtmak mümkün. İşte bir tane da- —Gun Gelecek adlı şiirin 2 numa- ralısı "Bir gün gelecek-Seni — düşü- nürken bu şehirde-Ölümden evvel be- ni- Arzular tuketecek bu bir hayli iyice şiir- lerin yanında 'Masal 1, Masal 2, Mek- tup, Tekmil gibi haylı zayıf — şiirler de yer alıyor. Hele bunları yirmi yıl- dır şiir yazan ve şiirin çilesini çeken bir insanın, yirmi yılda — yazdıkları- nın 1çınden seçip de kitabına koyma- sı hiç affedilecek gibi değil. Şayet ki- tabın arka kapagındaki notu okuma- mış olsak ve şairin yaşı hakkında bir- şey bilmesek İki için ümit verici bir kıtap dıyebılırdık Ancak, yirmi yıllık şiir çabasından sonra vara va- a İki Dala varmak, az gidip, uz gi- dıp bir arpa boyu yol gitmeğe ben- ziyor. DEMOKRASİYE VE DİKTA- TÖRLÜĞE DAİR (Memleket meseleleri hakkında dü- k Turhan Feyzioğlunun makaleleri. — İstan Matbaacılık TA. O. Matbaası 1957 210 sayfa 500 kuruş D emokrasiye ve Diktatörlüğe dair adlı kitap, geçen yılın ortaların- da piyasaya — çıkarıldığı ve mahiyet 1t1barıyle son derece enteresan oldu- ğu hakle, nedense Basında lâyık ol- duğu ılgıyı bulamadı. 210 sayfa içine sığdırılmış kırkbir makaleden müte- şekkil bu kitap, genç bir ilim adamı- n, ilmin ışığı alttında memleket me- selelerine bakışını ve bu meseleleri, tamamen ilim ışığı altında iyi ver ko- ni taraftarıyla dile — getirmektedir. Evde evlâdı ayal var demesini bilme- yen, nabza göre şerbet vermekten hoşlanmayan bir ilim adamının, poli- tik tesirlerden tamamiyle uzak kala- rak kaleme almış olduğu ve daha ön- ce" tarafsız bir mecmuada — yayınla- nan, sonra bir kitapta toplanan bu makaleler, kitaptaki — sıralanışlarına göre belli başlı dört bölüm' teşkil et- mektedir Kitaptaki' bölümlerden birinci sim kitaba da adım veren Demokrasi ve Diktatörlük meseleleri teşkil etmek- tedir. İkinci bölüm yedi makaleyi ih- tıva etmekte olup basın hürriyeti ile ilgili düşünceleri ortaya koymaktadır Dördüncü ve son bölüm, Memur meç- selesi ve Devlet idaresi yonunden personelin taşıdığı önemi ele almak- Her bakımdan son derece ilgi çe- kici olan bu kitabın, önsözünden bir- kaç cümleyi burada nakletmekle ki- tap hakkında yeteri Kadar bilgi veri- lebileceğini sanıyorum "Ayrı ayrı za- manlarda, günlük olayların ilhamıy- la yazılmış olani bu makaleler, bir bütün teşkil etmez. — Fikirleri — va- tandaşların — açıkça soylemeyı Vazife bilen bir üniversite mensubunun, çe- şitli memleket meseleleri karşısında düşündüklerini, duyduklarım, ümitle- rini ve endişelerini olduğu gibi ak- settirmek! — kitaptaki — denemelerin bundan başka herhangı bir — iddiası yoktur." AKİS, 1 ŞUBAT 1958