8 Şubat 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

8 Şubat 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

AKİS'in Yazı Müsabakası Demokratik Rejim içinde Yaşamağa Azimli Şekilde Hareket Etmelidirler? XXXII Milletler Ne edenıyetın bugünkü zirvesine u- laşm bulanan mılletlerın, ilkel kavımlerdekı yaşam, süne mukabil şu beka prensıp- lerıyle ugraştıklarını açıkça görü- oruz. Millf varlıklarını çeşitli mu- sıbetlerden uzak tutabilmek ıçın, n olan her buluşun önce as- ken sahada kullanılmasının temı— gidilmekte ve bağımsız yaşıyabılmek gayreti — sarfedilrnek- tedir. İzah edilen vakıa ortada iken bir milletin bekasını sağlıyabilme- si ve milletlerarası bir değer taşı- yabilmesi, kendi kendisini idare e- debilmesiyle mümkündür. Bu millf tesanüdün mevcudiyetine ça- lIışmak, ruhu ve bedeni istikrarlı, granit gıbı en büyük v:. dür. Bılhassa tarih sahnesinde in- sanlık gelışmelerının her türlü de- virlerinde rol almış bulunan millet- ler, çeşitli baskıların nereden ve nasıl sinsice içlerine sokulup bir kangren gibi bünyeyi kısa zaman- da dejenere edebileceğini bilir, tün dıkkatlennı ve şuurlarını lanarak - tedbirli bulunurlar. tesanüt her turlu şupheden, her türlü fesat ve tahrikten uzak kala- rak demokratik rejimin etli, Istıkbal bakım ndan ga rantı veren, kul- Milk jim, tama- men milli şuurun ve milli iradenin tecellisinden dogan, dunya mılletle- ri nezdinde mümtaz m: ulun. doktrin dışı Meal bir ıdare tarzıdır Ancak bu idare tarzını yaşa- mağa ve yaşatmağa azimli bulu- nan mılletlerın üzerinde titizlikle duracakları, katiyen ihmal etmi- yecekleri bazı hususlar - vardır ki, onları da şu şekılde sıralayabiliriz: 1 — n dikkatleriyle seçim- lere ıştırak etmek ve kültür ışığı altında partilerarası münasebetler- de uyanık bulunmak, do layı siyle, basitten mürekkebe doğru "insan"a alt bilgiye sahip olmak Zira ıla— hi adaletin dışında kalan fakat onu temsil edecek olan ve kendi kendi- ni âmir kılan idare, bu kelimele- rin birleşmesiyle dogacaktır Par- lamentoya girmek isteyen kimse- nin, ne kadar parlak vaadlerde bu- lunursa bulunsun, ne kadar mü- kemmel bir programla karşısına AKİS, 8 ŞUBAT 1958 organını ve cek olan cağı listeye mak en iyiyi ve en olur. Demokratik düşmemesi için olarak rey veren met icraatım veya reket tarzını beğenip te serbesttirler. Yanlız, değiştirircesine sık sık ğiştirmek kör döğüşüne gibi müsbet neticeleri çamaşır 1kt1dar de- tutulmuş durmadan yumruk altında! ezip yok etmek olur. 2 — Tam manasıyla bir hukuk devletinin kurulmasını sağlayıp matbuat ve ilim serbestiyesinin ta- hakkukuna itina etmek, .milletle- rin menfaatleri icabıdır. "Benim va- zifem seçm ektir, gerisi onları ilgi- lendirir" mülâhazasından uzak kal- mak zannedildiğinden çok daha bü- yük faydalar sağlar ki, bu mevzu- da asıl yük aydına duşer Kör inanç- lardan — spekülâsyonlardan — halkı kurtarmak iyiyi ve doğruyu gös- mek onun g vazifesidir. Olay- ları mahalle kahvesi dedikodu- dusundan uzak tutarak ve taraf- sız olarak tahlil edip titiz bir i- fade ile ortaya sermek gerekir. Kültürel seviyenin — yükselmesinde hakiki rolü oynıyan matbuat, çeşit- li neşriyatla bu işi daha dogrusu bu vazifeyi yerine getirmekte ön safta bulunur. Matbuatın gemlen- diği ve hükümet organı neşriyatın alenen propaganda yaptıgı tebey— yün ederse, demokratik rejimin çok partili hayat icaplarına tahammül gösteremiyen, açıkçası — muhalefeti hazmedemiyen iktidarın affedilme- mesi gerekmektedir. Zira, iş bu ka- darla kalmıyacaktır. Aydmm ılerı— yi görüşü ve gösterişi, her ne pa- hasına olursa olsun ıktıdarda kal- mayı düşünenlerin gözünden kaç- mıyacak, birçok çeneye kilit takı- lırken bazı müesseselere de baskı yapılacaktır. Bilhassa — milletlerin beyni demek olan üniversite ilk el Bekir Fikri EMEK atılacak yerdır Mılletler, ilmi araş- tır milli — sınıri aşan devlet ıdaresını ılmın ışıgı altında gelıştıren bu müessesenin bağımsız- lığını azminde bulunduğu kuk ettırebıldıgı adetin yolunu miş, hakiki çehresiyle, milletlerara- sı mânada değer kazanmış olurlar Bu da saglam temellere dayanan demokratik imin değişmez hu- kuk prensıplerıyle mümkündür. 3 akip edilen ıktısadı polı- tıkanın müsbet netice verip vı diğini daimi kontrol altında bulun- durmak hayati bekanın en onemlı unsurlarından biridir. Kendileri istikbalde tasavvur olunan iktisadi kalkınma plânlarından bahseden ra organının halihazırdaki iktisa- di politikasını yakinen takip eden mılletler, herşeyden önce söylene ümit olup olmadıgını veya program dışı sarfiyat yapmak- a kalkınmadan ziyade karanlık ve akıbetı meçhul bir yolda ilerlenip ilerlenmediğini anlamakta güçlük çekmemelidirler. Şayet, müstahsilin elindeki madde dünya piyasasında hakiki değerini bulamıyorsa, mem- leket servetleri, zenginlik kaynak- ları ulaşılması 'yaadedilen refah ve saadetin temini için gelişigüzel sar- fedılıyorsa, büyü riyet fakirliği" tir. Milletin durumu idrak etmesi ve acı tenkitlerin başlaması suçluyu dikta rejimine yöneltir. memnuniyetsizlik izhar lenin susturulma çaresi ya şiddeti içinde zahiri uyanı lunmaz ve emsallerini göz önünde tutmazsa geçici olmakla beraber kısa süren bolluğu müteakip değersız kağıt destelerine karşılık hürriyetini iyi niyetlerle seçmiş olduğu temsilcisine teslim eder ve bir anda asırlarca geriye gider. Bak ın baş tarafında be- lirtmeğe çalıştığımız "bağımsız yaşama" isteği, muasır milletlerder bir gün dahi geri kalmakla ortadan kalkar ve bu hale duçar olan mil et, muhtemel olmaktan ziyade mu hakkak olan hegemonya prangası na vurula: rak fakir, dilsiz ve sağa bir halde "milli trajedı sını temsil evam eder. Matbuat — susmuştu rtık...