8 Şubat 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

8 Şubat 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

mesini Ruslar pek tabii müsbet kar- Şilamamışlardr. Dulles'ın kanalından geçmemek şartıyla Bulganinin feza- nın kontrolünü diğer meselelerle bir- likte görüşmeyi kabul ettiğini bildir- mesi bile çıkmazdan kurtulacak bir ipucu getirmiyordu. Kâşif Rusların bu husustaki fikirlerini belki değiştire cekti. Sonra dünyanın dört bucağın- daki üslere zamanla ihtiyacı kalmı- yacak olan Amer'ka, bazı bölgelerin silâhsızlanmasına daha az itiraz e- decekti. İki dev arasındaki anlaşma- yi kolaylaştırarak, Kâşif —muhteme- len — beşeriyete en büyük — hizmeti yapacaktı. Venezuella Polissiz Memleket eçen hafta talebelerin ve izcile- n gayretleri sayesinde Venezu- ellalılar nihayet sakin bir Pazar ge- çirdiler. Diktatörün boyunduruğundan yeni kurtulan petrol diyarı. halen dünyanın tek polissiz memleketiydi. Hürriyetsever Venezuellaların bod- rumlarını ve ustaca işkence metod larını çok iyi tanıdığı gizli polis feshe- dilmişti. Halkın gazabından korkan Jimenez'in sâdık polisleri gizlenecek delik aramakla meşguldüler. Bir kaç gün evvel en çetin hürriyet savaşına şahit olan bu memlekette halen niza- mı, gönüllü talebeler ye ızcıler temin ediyordu. Vatanperver Junta'nın, a- vukat, doktor ve mühendis teşekkül- lerinin de yardımıyla, genç talebeler ve izciler sevmedikleri polis meslegını muvaffakiyetle başardılar. Yeni tâyin edilen polis şefi, Polis Akademısı tale- beleri arasından devşirdiği' kadrosunu tamamlamaya çalışırken, .nazik güleryiizlü Zzoraki pohslerın dıkkatlı nezareti altında en ufak bir yağma hâdisesi bile vuku bulm dı. Hürri- yetin yüksek fiatını ödeyen Venezu- ellanın azimli halkı ha Amiral Larrazabal'in Vaadlerını gerçekleştir- mesin, bekliyo Mıraflores Sarayına yerleşen A- miral geçen hafta sonunda bir yıl için- de kurucu meclis seçimlerinin, gele- cek yılın ilk aylarında da Cumhur Başkanı seçimlerinin yapılacağını vâadediyordu. Hemen Cumhur Baş- kanı seçimlerine gitmek doğru ol- mayacaktı Zira 1953 de Jimenez'e sâdık bir meclisin hazırladığı Ana- yasanın seçimlere müteallik — kısmı degıştırılmelıydı Usta diktatörün se- m y sistemi, halkın irâdesini akset- tirmekten çok uzaktı. Sonra Anaya— sanın insan haklarını kolayca çiğne- e müsaade, eden hükümleri de- gıştırılmelıydı Kurucu Meclis bu me- seleleri hallettikten sonra yeni Cum- ur Başkanı seçimi yapılacaktı. Kuv- vetinden emin olan halk ve tek cep- he teşkil eden siyasi partiler ve Va- tanperver Junta için şimdilik bek- lemekten başka yapacak bir iş yok- "İsmim Ojeda" G eçen hafta sarışın ince bir adam Caracas Radyosunda — kendini AKİS, 8 ŞUBAT 1958 DÜNYADA OLUP BİTENLER Jimenez ve Larrazabal Gitti general geldi amiral olmasın da... Sözlerine "İsmim Fabricio Ojeda"dır diye başladı. O- jeda, Güney Amerikanın en çok nefret toplamış diktatörünü deviren vatanperver Junta'nın Başkanı genç gazeteciydi. Venezuellalılar,. kim ol- duğunu bilmedikleri bu gizli halk teş- kilâtı başkanım altı aydır merak et- mekteydiler. Hattâ o, teşkilâtın ileri gelenlerinin bile meçhuluydu Ojeda, Profesör Soria, Alonso, Arturo, An- tonis, Joze gıbı degışık adlar altın- da tanınmaktaydı Vatanperver Jun- ta'nın başkanı artık kendini takdim edebilirdi. İşte bunun radyo başına gelmiş, halka gizli teş- kilâtın nasıl çalıştığını anlatıyordu. Bu teşkilâtı kurma aziran ayında bir davette zihnine takılmış- tı. Bütün siyasi partilerin katılacağı teşkilât serbest seçimler için çarpışa- caktı. İlk adı zaten Serbest Seçimler Komitesiydi. Komite ilk beyanname- sini hemen o ay neşretti. Halka, bü- tün siyasi partilerin harekete katıl— dığını bildirdi. Junta'nın fikir baba- sı Ojeda, Aralık ayında — teşkilâtın başına getirildi takdim ediyordu. Vatanperver Junta vaktini geçirmedi. Köşeba'şlarında, meydan- larda, otomobillerde, bazen evlerde mıtıngler tertip etmeye başladı. Ge- rekli parayı — siyasi partiler veri- yordu. Memleketin en ileri gelen yüz şahsiyetini toplayan Junta gizliliğe son derece dikkat etmişti. — Üyeler birbirlerini tanımıyorlardı. Bu saye- de Jimenez'in kuş uçurtmayan gizli polisi altı ay zarfında teşkilâtın hiç bir üyesini ele geçiremedi. Koordinas- yon, parti kanalları vasıtasıyla ger- çekleştiriliyordu . Keza dışarıyla, bil- hassa subaylarla temas, parti kanal- larıyla yapılıyordu Junta grev ko- boş mitesi, işyerleri komitesi, kadınlar komitesi ve talebeler cephesı gibi muhtelif teşekküller kurmuştu. Za- lim diktatörü devirecek mekanizma, işte böyle hazırlanmıştı Herşeyi in- ceden inceye plânlayan — teşkilâtın yeni yılın on dördüncü günü verdiği umumi grev emri, on yıldan beri zu- lüm altında sindırıldıgı sanılan halk tarafından sevinçle yerıne getırılıyor— du. Teşkilâtlanmış bir. halkın kar- şısında hiç birşeyin dayanamıyaca— ğına inanan genç gazeteci yanılma-., mıştı. Fakat mesele henüz halledil- memişti. Ojeda aylardır yüzüne has- ret kalan karısının ve dört çocuğu- nun yanına hemen — dönemiyecekti. Ojeda tecrübeyle biliyordu ki Amiral Larrazabal'in vâadlerini tutması için Damocles'in kılıcının başının üstünde sallanması gerekmektedir. Bu — se- beple, partiler üstünde bir teşkilât olan "Vatanperverler Cemiyeti, fa- aliyetini tatil etmeyecekti. Hürriyetsiz ekmek miral Larrazabal Damocles'in kı- lıcını ve Jimenez'in akıbetini her- halde hatırlayacaktı. Sabık diktatö- rün "Midesi dolu olan insan başka hiç birşey istemez" nazarıyesı ger- çekleşmemişti Venezuella pipe - li- ne'larının dolar ve altın akıttıgı bir memleketti. Petrol ihracı nüfusu altı milyon olan bu memlekete sene- de 1,600 milyar dolar getirmekteydi. Bunun bir milyarı hazineye gitmek- teydi. Hazinenin vergi filân topla- maya ihtiyacı yoktu. Jimenez ise, Kral Suud gibi her yıl yağan ve mil- H gelirin B 18 ini teşkıl eden bu bir milyar doları ne yapacağım bilemi- yordu. Bir çok yol yaptı, hastahane- ler inşa etti. Dünyanın en modern 19