17 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

17 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

M Ü S A Netice "Efendim, birinci mi?”" (Kapaktaki müsabık) Genç adam, AKİS'in beşinci yıl sayısının kapağını süslemek zere — İstanbuldaki fotografçımızın flâşları beyaz cehresi üzerinde par- lamaya başlayıp, gözleri kamaşınca işin şaka kaldırır bir tarafı olma- dığına inandı. Ondan evvel nedense bir türlü 1nanamam1ş, bütün gece de yatağında "acaba, acaba?" diye dö- nüp durmuştu. Geçen haftanın başında Pazarte- si akşamı, Kabataş Erkek Lisesinin 48 53 78 numaralı telefonundan bir Hikmet Sami Türkü aradığını iş, telefonun başına Hıkmet ami gelince de kendisine AKİS'i İstanbul muhabiri olduğunu bıldıre rek mecmuanın 1957 1958 müsabakasını kazandıgı mujdesını vermişti. Ama Hikmet Sami buna bir türlü inanmadı. Telefonda ikide bir "birinci mi, birinci mi?" diye so- ruyordu'. Hikmet Sami Türk, müsa- bakaya hayli katılmıştı. Müsa bakanın bittiği.30 Nisan 1958 tarihi— ne kadar yazısının neşredilmemesi de ümidini tamamen kırmıştı. Öyle ya, hem yazısını hayli geç gönder- miş, hem de bu yazı neşredilmemiş- ti. Demek ki müsabakadan kendisi için hiç ümit yoktu. Ama Hikmet Sami Türk yanılıyordu Elenenler KİS'in yazı müsabakası şartları ilân edıldıgı günden itibaren mec- muaye r gün tomar tomar mek- tup geldi. Hemen her iki mektuptan biri muhakkak ki bir müsabık tara- fından gönderiliyordu. AKİS yazı ailesinden teşkil edilen bir küçük jü- Atalay Yörükoğlu No: 8 AKİS, 17 MAYIS 1958 B A K A ri bunları teker teker gözden geçi- riyor ve şartlara uygun olanlar, ol- mayanlar diye sınıflandırıyordu. Kı- sa bir zaman sonra yazıların yekunu yüzleri buldu. 30 Nisan 1958 günü bu mektupların sayısı beşyüz civarın- daydı. Kuçuk jüri bunlardan ikiyüz kadarını "neşredilebilir" — bulmuştu. Neşredılebılır kaydını alanlar tarih sırasına göre bir dosyada muhafaza ediliyor ve üzerlerine numa- ralara göre aralarında kura çekile- rek neşrediliyordu. Ama bütün bir yıl içinde neşredilebilenlerin — sayısı ancak 46 oldu. Geride yüzaltmışa ya- kın yazı vardı. 30 Nisan günü, Doğan Avcıoglu Cüneyt Arcayurek ve İlha- mi Soysaldan müteşekkil üç kişilik bir tarama komisyonu bu g yazıları bir defa daha neşredilenlerle birlik- te teker teker gözden geçirdi. kişilik tarama ekibi hemen toplanıyor ve yazıları teker teker o- kuyarak büyük jüriye verilecek olan- ları seçiyordu. Nihayet yazılar ayık- lana ayıklana onbeşe indirildi. Sonra da, onbir kişilik büyük jüri toplantı- ya davet edildi. Büyük jüri ilk toplantısını evvelki haftanın sonunda Cumartesi günü Rüzgârlı sokaktaki AKİS idarehane- sinde yaptı. Toplantıya Prof. Afet İnan, Faik Ahmet Barutçu, İsmail Rüştü Aksal, Prof. Fethi Çelikbaş, Cevat Dursunoglu Doç. Muammer Aksoy, Übeyde Elli, Doğan Avcıoğ- lu ve İlhami Soysal katıldılar. Jüri- nin diğer iki üyesi, Prof. —Turhan Feyzioğlu ile Cemil Sait Barlas, o saatlerde toplantı halinde olan C Meclisinde olduklarından gel mediler. İlk defa usul meseleleri ko— nuşuldu. Jüri üyeleri, uzun münaka- şalardan sonra müsabaka yazılarının bilhassa hangi noktaları üzerinde rulacağı hakkında bir karara Vardı— r. Bu kararların başında, eğitim meselesi ile dilde sadelik geliyor- du. Sonra yazıların okunmasına ge- çildi. Birden onbeşe kadar numara- lanmış olan yazılar teker teker o- kundu ve üzerlerinde konuşulduktan sonra bu yazılar bir ilk elemeye ta- bi tutuldu. Büyük Jüriye sunulan on- beş yazıdan yedisi -Nihat Öztas, A- talay Yörükoğlu, Hakkı Gülmen, Ce- vat Akgönül, Nihat Doğangüneş, Gülgün Gönenç ve Sekip Cemal Be- riker imzasını taşıyanlar neşredil- miş, geri kalan sekiz yazı ise neş- redilmemişti. Bunlar da Metin Tur- gut, Sezai Serhan. Engin Günçe, Hü- seyin zkam, Osman Erdener, Ni- had Sılahdaroglu Ömer Sakıp, En- gin Soyak imzalarını taşıyordu. Bu yazılardan yedi tanesi İlk — elemeydi atlatarak ikinci tura kaldı. Jü ri üyeleri, dört saatlik bir toplantı- dan sonra, finale kalmış olan bu yazıları birer kere daha okumak ve nihai kararı pazartesı günü vermek üzere dağıldılar İkinci ve son toplantı, geçen haf- tanın başında Pazartesi günü saat 15 Gülgün Gönenç Kıl farkı de gene AKİS idarehanesinde yapıl- dı. Geçen toplantıda hazır buluna- mayan Turhan Feyzioğlu ve Cemil Sait Barlas da yerlerini almışlardı. Finale kalan yedi yazı bir kere da- ha okundu. Herbirinin üzerinde ayrı ayrı münakaşa edildi. Nihayet oylamaya geldi. Gizli oy, açık tas- nıf usuluyle yapılan secimde önce bi- Birinciliği 10 numara- 10 numaralı yazının imzasına bakıldıgında Hikmet Sami Türk adı görüldü. Hikmet Sami Türk yedi oyla birinci seçilmişti. Bundan) sonra ikincinin tesbitine geçildi. Gül- gün Gönünç imzasını taşıyan 4 numa- ra da gene yedi oyla ikinci seçıldı AKİS yazı müsabakasının üçüncü nün seçimi, reylerin birhâyli dagıl— masına sebeb oldu. Atalay Yörükoğ- lunun 6 numarayı taşıyan yazısı Ta- kipleri Nihat Doğangüneş ve Sezai Serhanın üçer oyuna karşılık oylar- dan dördünü alarak üçüncülüğü ka- -andı. Bir oy da Cevat Akgönüle git- işti Müsabaka netıcelerıne göre Hik- met Sami Türk "Demokratik Rejim içinde yaşamaga azimli milletler ne şekılde hareket etmelidirler?" başlıklı azı müsabakasının bırmcıhgıne se- çılmekle 1000 liralık büyük mükafa- ta ve AKİS'in beşinci yıl sayısında kapakta resminin neşredilmesine hak kazanıyordu.) İkinci Gülgün Gönenç 500, üçüncü Atalay Yörükoğlu — da, 250 liralık mükâfatları alacaklardı. Kalburun üstündekiler üri neticeyi tesbıt ettıkten sonra herkes birbirine sordu: "Kim bu Hikmet Sami Turk? Tanıyan var mı?" Ama hayır Hikmet Sami Tür- kü kimse tanımıyordu. Müsabakaya gönderilen yazıların orijinalleri bu- arın üzerlerinde adresle- ri vardı. Hikmet Saminin adresine bakıldı. Adres gayet — muhtasardı. "Hikmet Sami Türk, Kabataş Er- 15