17 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

17 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

kek Lisesi Ogretmen Yardımcısı, İs- tanbul", yazıyordu. Ikıncılıgı Gulgun Gönenç kimdi? Bu ismi Tur- han Feyzioğlu hatırladı Feyzıoglu galiba" zanmıştı" Üçüncüyü ise gene bileni çıkmadı. Jüriden hiç kimse Atalay Yorukoglu adını duymamıştı. o akşam, AKİS'in Anka- ra burosundan İstanbula telefon e- dildi: Umumi Neşriyat Müdürü, mu- habire Hikmet Sami Türk adında bi- rini arayıp bulmasını söyledi. Muha- bir adres sorunca da "Kabataş Li- sesinde Öğretmen Yardımcısıymış, bu akşam muhakkak ara bul" de- di.' Hikmet Sami Türkü bulamamak bir felâket olurdu. Zira daha bir yıl önceden, AKİS'in yazı müsabakasın- da bırıncılıgı kazanacak olan şah- sın Tresminin KİS'in beşinci yıl- dönümü sayısının kapağına konaca- ğı vaad edilmişti. alan. görülen muameleleri tasvip etrnıyen son sınıf talebelerinden biri Hikmet Sami, ideal bir ogrencı- dir. Bütün tahsil hayatı boyunca devamlı şekılde iftihar listelerini iş- gal etm e her defasında da, hiçbir aksama olmadan sınıfını birincilik- le geçirmiştir. Liseden, Edebiyat Kolları birincisi olarak — ayrılmıştır. Kabataş Erkek Lisesi Mezunları ve Mensupları Cemiyeti, Hikmet Sami- ye altın bir Omega saatini armağan olarak vermiştir. Şimdi de, Hukuk Fakültesini, sene kaybetmeden pekı— yi derece 1le -ki pe z kula nasip olmuştur— bitirmek — azmindedir ve yapacaktı Hıkmet Sami, daha çok küçük yaştan itibaren derslerine zarar ver- miyecek şekilde, sosyal münasebetler ve faaliyetlerle de uğraşmağa baş- lamıştır. Ilkokulda beşinci sınıfta i- ken, İnönü isimli duvar — gazetesini tek başına hazırlamıştır Ortaokulda, MÜSABAKA bulmuştur. Kabataş Erkek Lisesin- e, kütüphane işlerini tedvire me- mur, belletici yardımcı — olmuştur. Para kapanmamaktadır. Ama, ücret ödemeden içinde sobası bulunan ya- tacak yer, yemek ve banyo bulmak- ta çamaşırlarını yıkatmaktadır. Ka- bataş Erkek Lisesinde, Hikmet Sa- miye, kütüphanenin bır köşesinde tahsis edilen oda, sadece İstanbulini değil, mübalâğasız Türkiyenin en gü- zel mevkiidir. İçindeki kırık dökük koltuklara rağmen, Ortaköy sahille- rinin Boğaza nazır manzarası, kar- sıdaki Kuzguncuk sırtları, Istanbul— da başını sokacak yer dahı bulamış, yan bir yüksek tahsil talebesi için aramakla bulunamaz. Hikmet Sami devraldığı zaman, Kabataş Erkek Li- sesı Kutuphanesı perişan bir vaziyet- eydi. Hikmet Sami, bir yaz tatilini feda etmiş, 10 bin kitabı bulunan kü- tüphaneyi, Lâle Devrinin çiçek bah- çelerinin 1ntızam1 içinde tek başına AKİS'in Büyük Jürisinin bir kısım azaları Bir hayat hikâyesi | Telefonla konuşduğu sırada AKİS muhabiri olduğuna bir türlü inan- madığı muhatabına Hikmet — Sami Türk ertesi gün hayatını anlattı. Muhabir ne yapmış etmiş onu bul- muştu. Hikmet Sami, hali vakti yerinde bir tütün tüccarının oğludur. İlkoku- lun ilk üç sınıfını Karadenizdeki Çi- faroksada okumuştur Müteakiben ailesi Samsunun kazası Bafraya yer- leşmiştir. Müsabakamızı n birincisi ilk tahsilini, Bafranın İsmet İlkokulunda tamamlamıştır. Ortaokulunu bitirdikten sonra babası Süleyman Türk, onu İstanbu- la, Kabataş Erkek Lısesıne gönder- miştir. Halen, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakultesının anayasa profe- sörü Hüseyin Nail Kubalıya Milli Eğitim Bakanlığı ve Senatoca reva AKİS, I7 MAYIS 1958 İnce eleyip, sık - dokudular iki sene Haysiyet Divanı başkan- lığı yapmıştır. Lisede, bir ay kadar Kültür Kolu başkanlıgını deruhte et- miştir. Gene lisede, arkadaşları ile: birlikte ve Behçet Necatigilin hima- yesinde, Dönüm isimli fikir ve sanat gazetesini çıkarmıştır.. Arkadaşları onu temiz, çalışkan, dürüst, mert, cö- mert ve efendi bir insan olarak ta- nırlar. Zikri geçen mezıyetlerı telkin eden ve her azası tatlı yüzü, ona geniş bir muhıt sağla- mıştır. Tevazuu, nezâketi — ve me- deni cesareti, her tuttuğunu kopar- masında Hikmet Samiye büyük yar- dımcı olmuştur. Vakıt nakıttır itimat gülen Kabataş Erkek Lise- sinden mezun olduğ n, Bir- leşik Amerika ve Avrupada rastla- nacağı şekilde ailesine yük — teşkil etmemek için, kendine bir meşguliyet tasnif etmiştir. Üç ay gece yarıla- rına kadar çalışmış, ailesini görme- ğe Bafraya gitmem fedakârlığın- da bulunmuş, milletlerarası — onda- lık sınıflama sistemine göre yazar soyadı ve ik sıraya göre, ko- ca kütüphaneyi kullanılır bir hale sokmuştur 1958 de de, kütüphanenin 1.025 - eskiyazı kitabını, otuz günde tanzim etmiştir. Muvaffak olmak i- çin eski yazı ogrenmıştır Hik Sami, herşeyin para ile satın alınabılecegı fani dunyada en kıymetli unsurun zaman daha çocukken kavramıştır. dakikasını dahi boş geçirmemeğe azami ihtimam gösterir. Okur, okur, okur.. Bunda Kabataş Erkek Lise- si ve babasının kütüphanelerinin bü- yük yardımı olmuştur. Etrafını çev- reliyen kitaplar, onda okuma aşkını yaratmıştır. Hikmet Sami, ders ki- 17