17 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

17 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

Yurt için - Ulus için (Cevdet Kudretin hazırladığı an- toloji, Yeditepe Yayınları No. 80, İs- tanbul Yeni Matbaa 1958, 122 sayfa 200 kuruş) Cevdet Kudret tarafından hazır- lanan "Yurt için-Ulus için" adlı antoloji, kitabın hemen başında - yer alan kısacık tanıtma yazısında ileri sürülen iddiadan sonra gözden geçi- rildiğinde biraz fazla — şişirilmiş in- tibaınmı uyandırıyor. Tanıtma yazısı- na göre eser "Tanzimattan bu yana yurt ve ulus sevgisini işleyen sanat- çıların belli başlı yazıları"nı — topla- mıştır. Gene tanıtma yazısına göre bu kitap içindeki yazılar, "önemli bir temanın tarih boyunca işlenişindeki gelişmeyi dertli-toplu göstermeye çalışmıştır.. Böylesine iddialı lâflar- la karşı karşıya kalan okuyucu ister istemez kitabı bir nevi ciddiyet ve saygıyla karıştırmaya başlıyor. Ama doğrusu, mazruf zarfa uymamaktadır. Aslında itinayla hazırlanmış bir an- toloji olmasına rağmen Yurt için Ulus için hazırlanışındaki iddialara nazaran pek kifayetsiz bir kitaptır. Namık Kemal, Tevfik Fikret, Süley- man Nazif, Ahmet Hikmet Müftüoğ- lu. Mehmet Emin Yurdakul, Rıza Tev tîk Mehmet Akif, Mithat Cemal, Yah Kemal, Halide — Edip, Yakup Kadrı Refik Halit, Falih Rıfkı, Ruşen Eşref Reşat Nuri, Orhan Seyf Fa- ruk Nafiz, Kemalettin Kamu, Ahme Kutsi. Necmettin Halil Onan Beh- çet Kemal Çağlar. Samet Agaoglu Cevdet Kudret. Ahmet Muhip ve Çeşni bulunsun kabilinden yeni dev- ri temsil eden edebiyatçı ve şairler- den de Cahit Sıtkı, Bedri Rahmi, Fa- zıl Hüsnü, Orhan Kemal, Cahit Kü- lebi, Behçet Necatigil, Orhan Arı- burnu. Hasan Şimşek, Ceyhun Atuf, Attilâ İlhan ve Turgut Uyardan se- çilmiş birkaç şiir, birkaç makale ve fıkra ile hazırlanan bu kitap şöyle bir karıştırılıp bir kenara bırakıla- cak kadar basittir. Şiirlerin ve ma- kalelerin seçilmesinde — de bir sıra takip edildiğini gösteren en ufak bir emare yoktur. Yukarda adları sıra- lanan şair ve -ediplerin, içinde vatan millet, ulus kelimeleri geçen yazıla- rı şöyle bir devşirilmiş ve iddialı bir antoloji olarak okuyucu karşısına çıkarılmış. İnsan bu kitabı okuduk- tan sonra ister istemez Orhan Ve- linin meşhur şiirini hatırlıyor: "Ne- ler yapmadık bu Vatan için - Ki- mımız öldük - Kimimiz nutuk söy- ledik. Doktor - Operatör NİHAL SİLİER (HAYKIR) Doğum - Kadın Hastalıkları Mütehassısı Muayenehane Samanpazarı Bil- n Kat: 32 Tel. 19081 AKİS, 17 MAYIS 1958 K A D | Dernekler Bir seçim hazırlığı günlerde Ankarada birçok ha- nımın ağzından düşmeyen kelime "seçim" kelimesidir. Hanımlar ha- zırlanıyorlar. Bu, tahmin edilebile- ceği gibi, meselâ Belediye — seçimleri ile ilgili bir hazırlık değil. Bu seçi- min hiçbir siyast tarafı yok; fakat " pek çok "siyaset isteyen bir iştir. Hanımları telâşlandıran da zaten bu. 17 Mayısta Dil - Tarih Fakültesin- de yapılacak olan büyük kongrede, Türk Kadınlar Birliği Genel Mer- kez idare heyeti seçilecek. Türk — Kadınlar Birliği — taşıdığı isimden de anlaşılabileceği — veçhile büyük gayeleri ve iddiası olan bir teşekküldür. Bunun için de kendisin- den çok şey bekliyenleri daima ha- yal kırıklığına uğratmıştır. — Halbu- N da dahil olmak üzere, bugünkü Ge- nel Merkez İdare Heyetının ekseri- yeti bu konuda hassas — davranmış, Birliğe particilik fikrini sokmamaya çalışmıştır. Ama ne de rk Kadınlar Birliği, milletvekilliğine çıkan merdiven olarak telâkkide devam ediliyor. Bu yüzden kendileri- ni milletvekili adayı addeden hanım- ların, Birliği, basamak niyetine kul- lanmaya gayret etmeleri — daima, mümkün hale geliyor. Bu ise, siyasi tesirlerin Zzaman zaman Birlikteki bozmasına sebebiyet veriyor. Nitekim 4 Mayıs Pazar — sabahı radyodaki kadın saatinde Türk Ka- dınlar Birliği bünyesi içinde kurul- muş olan Ev Ekonomisi Kulüplerine ait bir konuşmada, münasebeti olma- dığı halde yer alan bir barajlı köp- rülü Kalkınan Türkiye — edebiyatı ziyadesiyle malüm bir hava taşıyor- du ve bu, her ne şekilde olursa olsun Türk Kadınlar Birliği Meclise ki Türk Kadınlar Birliğini — sosyal yardım — maksadıyla - kurulmuş her hangi bir kadın teşekkülü ile kıyas- lamak mümkün değildir. Memleket- te büyük varlık gösteren bir Yar- dımsevenler Derneği, çalışkan üyele- ri sayesinde kolayca — muvaffak ola- bilir. Ama fikir üzerinde — çalışmak, inkılâplarımızı Türk kadınına sindir- mek gibi kritik ve çok mühim vazi- feleri omuzlarına yüklenmiş bir te- şekkülün aynı kolaylıkla — muvaffak olması beklenemez. Karaçarşaf me- selesinde oldugu gibi birçok mühim meselelerde iş, nihayet siyasete da- yanır ve işte o zaman, akar sular durur. Türk Kadınlar Birliğinin tü- züğündeki çok güzel gayelere doğru yürüyebilmesi için, herşeyden uzak, tam müstakil, kuvvetli bir teşekkül olarak çalışması şarttır. Zaten Bir- liğe son senelerde hâkim olan zihni- Tlabar yet te budur. Başkan Nazlı açılan kapılar siyasete âlet edilmemek — azminde olan Ev Ekonomisi üyelerinin büyük ekseriyetini üzdü. Zaten Türk Ka- dınlar Birliği içinde kurulan bu Ev Ekonomisi Kulüpleri, Birlikte birçok mücadeleli dedikodulara — sebebiyet vermiş ve Ev Ekonomisi Kulüpleri etrafında oynanan oyun Genel Kon- gredeki seçimin neticesini değiştire- bilecek bir mahiyet kazanmıştır. Ev Ekonomisi Kulüpleri ürk Kadınlar Birliği, tüzüğünde- ki gayeleri tahakkuk ettirebil- mek için çeşitli kollar kurarak ça- . Meselâ bir eğitim kolu, Köycü Hukuk ve Danışma kolu elbette ki cemiyetimiz için çok fay dalı hneticeler vermektedir Gene 45. maddeye — dayanarak. Türk — Ka- dınlar Birliği içinde fikir kulüpleri imkündür. İşte Ev Eko nomisi Kulüpleri boylece teşkil edil mistir. Ev Ekonomisi Kulüpleri, e