17 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

17 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

DÜNYADA OLUP BİTENLER Yunanistan Kızılların hamlesi Geçen haftanın nan seçimleri, bölgesinde alışılmamış bir sükünet içinde Seçimlerin — bitaraf kimselerden mürekkep muvakkat bir hükümetin nezaretinde yapılması bu sonunda Yu- Akdenizin bu elektriksiz havanın başlıca sebeple- rinden biri Maamafih "Geç ci Hükümet", 1çk1 satışının yasağı, as- kerlerin sokaga çıkmaması gibi ih- tıyatı tedbirleri almakta — kusur et- memiştir. Bu umumi sessizliğe Trağ- men seçimler büyük bir ilgi ile kar- şılandı. İştirak nisbeti yüksek oldu. Bilhassa kadınlar, dört sene evvel kazandıkları bu siyasi hakkı erkek- lerden daha üyük bir — tehalükle kullandılar. Kaç göçün âdet olma- dığı bu ülkede, erkeklerin ve kadın- ların oylarım ayrı sandıklarda kul- lanması da seçimlere değişik çeşni verdi. Kati neticeler, çetrefil Seçim Ka- nunu yuzunden ancak bu haftanın ortasında olmuştur. Zira Yunanlılar nisbi seçimin iyi tarafla- rını alan, kötü taraflarını atan iki turlu, prımh ve takviyeli bir nisbi sistemle seçimlere gitmişlerdir. İlk turdan artan koltuklar, bütün reyle- rin © 25 inden fazlasını alan parti- ler — arasında paylaşılmaktadır İki parti koalisyonu için bu nisb t B 35, üç parti koalisyonu için % 40 tır. Bu şekilde bir taraftan nisbi se- çim kabul edilerek seçim adaleti ze- delenmemekte, diğer — taraftan kol- tukların fazla dağılmasını önlemek için büyük partilere avantajlar ta- nınmaktadır. Nitekim reylerin an- cak 2 41'ini elde eden Karamanlis'in partisi, rey nisbetinden fazla koltuk kazanmış ve 300 koltuktan 171'ini elde. tutarak mutlak ekseriyetle ik- tidarı muhafaza etmiştir. Seçimlerin en mühim surprızı solcu E. D. A. Partisinin, Yunanis- tanın ikinci partisi hahne gelmesi olmuştur NATO üyeleri için bu, hiç te hayra alâmet bir gelişme de- ğildir. v . Orta Doğu İIşi Karamanın Koyunu aşkan Nâsırın geçen haftaki a Asya seyahati tahminlerin hilâfına uzun sürmedi. Başkan, Taş- kent ziyaretinden sonra geçen haf- tanın başında Baküya geldi ve tu- ristik Karadeniz sahillerinde bir kaç. gün dolaşıp Moskovaya döndü; Bu haftanın sonuna doğru da Rusyadan ayrılacaktır Rus 1liderleriyle birlikte her ka- deh kaldırışında, emperyalizmin aleyhinde malüm ithamları makta kusur etmiyen Nâsırın, Ame- rikaya farklı muamele yaptığı göze AKİS, 17 MAYIS 1958 çarpmaktadır. Moskova 1ç1n tabii ki "emperyalizm — Amerika"dır. Fa ar Nâsır Kremlin hderlerınden farklı olarak "emperyalizm — İn giltere" şeklinde konuştu. Halbuki son zamanlara gelinceye kadar, ge- rek Başkan Nâsır, gerek — meşhur Kahire Radyosu emperyalıstler ara- sında bir nüans gozetmıyordu Ei- senhower Doktrininin mucitleriyle, Süveyşe saldıranlar aynı sepete ko- nuyordu. XX. asrın en büyük küfrü hâline gelen emperyalizme — verilen bu nüans, Kahire ve Washington a- rasında son günlerde esen bahar hava- sının neticesidir. Moskova seyahatinin arifesinde başlıyan bahar havası, ilk meyvalarını da — vermiştir: — Ameri- kan tazyiki üzerine Süveyş Kanalı- nın eski ve yeni sahipleri arasında münasebetler tesisine dayanan bir siyasetinin kabulü" nü istiyerek Dışiş- leri Bakanlığını bu yolda cesaret- lendirmiştir. Başkan Nâsır, "ne Ike, ne Nikita" diyen başı buyruk siya— setinin tescili demek olan Sam Am- canın yeni kararım, Moskova seya- hati sırasında elbette paha biçilmez bir hediye olarak karşılamıştır. K- remlindeki realist liderler» hoşlarına gitmiyen bu — hakikati çok iyi bil- mektedirler. Arap dünyasının en kuvvetli adamının Batıya yakın pir bitaraflığa kaymasını Önlemek için gayret — gösterecekleri — şüphesizdir. Bunun için de gerek insani, gerek siyasi sebepler dolayısıyla Israilin dostu kalmaya mahküm —bulunan Sam Amcadan, daha kuvvetli koz- lara sahiptirler. Şimdiye kadar İs- rail meselesini ciddi olarak kurcala- maktan kaçınan Rusya, yeni bir jestle Nâsır ve Dulles arasındaki ba- har havasım kışa çevirebilir. — Rus- Orta Doğuda petrol borusu vaziyeti anlaşmaya varmak mümkün olmuş- tur. Bundan başka Amerika, Mısıra ait fonları serbest bırakmıştır. Maa- mafih Kanal anlaşmasının en mühim neticesi, Sam Amcaya sesini — yük- seltme imkânını vermesinde aran- malıdır. Zira "ğâsıp" rolündeki Nâ- sıra karşı mecburen pek nazik dav- ranamıyan Sam Amca, kanalın es- ki sahıplerıyle anlaşan Nâsırı, artık ve iyi niyetli adam — olarak takdim edebilecektir. Nitekim geçen haftanın sonuna doğru, — Senatonun Dışişleri Komisyonunda — konuşan Amerikanın Orta Doğu — işleriyle meşgul Bakan yardımcısı — William M. Rountree, Süveyş Kumpanyasıy- la anlaşmanın "vaitkâr bir gelişme" olduğunu söylemeye bilhassa dikkat etmiştir. Komisyon Başkanı — Theo- dore Francis Green de "Nâsırla iyi yanın Asuan barajını yapmağa ka- rar vermesi, biraz daha ufak çapta bir bomba da olsa, Birleşik Arap Cumhurıyetının Moskovaya karşı o- lan — "minnettarlığını" — arttırabilir. Velhasıl Kahire ve Washington ara- sındaki tebessüm — başlangıçları, ha- kiki baharı getirmekten zaktır. Bu sebeple pamuk ağlı, kumara çok benziyen bir si- yaseti tehlikeli sayanlar, Orta Do- ğuyu huzura kavuşturmak için ye- gâne siyasetin Doğu ve Batı ara- sında anlaşmak olduğundan şüphe etmemektedirler. İki devin başbaşa verip, bölgenin ihtilaflı — meseleleri hakkında bir anlaşmaya — varmasını ve Orta Doğuyu . silâhlandırmaktan vazgeçirmesini — istemektedirler. — Bu şekilde, Arap liderlerinin, iki bloku birbirine karşı oynamaya — çalışan 21