17 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

17 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

Tenkide Dair nizde herşey çabucak moda olu- yor. "Yapıcı tenkit", "yıkıcı ten kıt" kelimeleri de artık siyaset sa- iğer sahalara intikal istidadını gösteriyorsa bu, akıllıca bertaraf edilir. Şayet ten- kide uğrayan taraf bu tenkitteki hakikat payını görmemezlikten ge- lir ve karşısındakini yıkıcı olmak- kadınının okul dışı eğitini programı- nın bir parçasıdır. Ev kadınları ve genç kızlar 20 - 25 kışılık gruplar halinde — toplanırlar ve ist edıklerı mevzularda mütehassıs ve liderler tarafından yetiştirilirler. Kulüpler çoğaldıkça yeni liderler çı- kar, bilgi paylaşılır, ev kadınları ara- sında fikir teatisi mümkün olur. neviden teşekküller Birleşik Ameri - kada çok yaygın bir haldedir. An- karada da, dört yüz üyesi — bulunan Türk - Amerikan Kadınlar — Kültür erneği, senelerden beri aynı sistem dahilinde çalışır ve evlerde, yapılan toplantılarda, hanımlar kültürel, fik- ri tartışmalar ve sanat mevzuunda konuşmalar tertiplerler — veyahut di- kiş, moda, yemek dersleri görürler. Kadınlar Birliğinin bu sis- tem dahilinde çalışacak ev ekonomisi kulüpleri kurmaya rar vermesi memleket hesabına — sevinilecek bir hadise oldu. Çünkü Birliğin kurul- muş bir teşkilâtı vardı. Bu sayede Ev Ekonomisi Kulüpleri Anadoluda faaliyet gösterebilecek kulüpler ya- yıldıkça bir fikri ü olacaktı. Ev Ekonomisi Kulüplerini Türkiyede kurma fikrini ortaya atan Muallâ Akarca o zaman Türk Ka- dınlar Birliği Genel —Sekreteri idi. faal- Kulüplerinin çalışmaları- nı görmüştür. Üstelik kulüplerde iyi bir beslenme lideri olabilir, çünkü "ev ekonomisti" dir. İşte bütün bu meziyetlerinden dolayı Türk Kadın- lar Birliği kendisine Ev Ekonomisi Kulüplerini kurmakla — vazifelendirdi. Büyüyen kuvvet v Ekonomisi Kulüpleri kısa za- manda inkişaf etti, ikinci sene- 26 Jale CANDAN la, tertipler yapmakla itham eder- se tenkit o zaman yıkıcı olmaya başlar. Çünkü hakikatleri inkar e- denler, herşeyden evvel kendi ken- dilerini inkar edenlerdir. Gönül isterdi ki tenkit, hiçbir zaman fikir sahasını aşmasın, zih- niyet mücadelelerinde şahıslar vu- rulmasın; ne yazık ki muay- yen bir zıhnıyetın temsilcisi daima bir şahıstır, —muayyen bir fikrin şampiyonluğunu — daima yaparlar. Herhangi bir de karşımıza dalma kar. Onların çok ötesinde, bir "dü- şünüş"le, bir "zihniyet"le, yanlış bulduğumuz bir "tutum"la — müca- dele ettiğimizi anlatamazsınız. Bu- nu anlatacak tek şey belki eski bir atasözüdür. Biz Türkler "dost acı söyler" deriz. Deriz ama, hepimiz de şu tenkide karşı ne kadar az ta- hammüllüyüzdür. sinde yüze yakın üyeye sahip oldu ve bir kulüp üçe ayrıldı. İstikbal iyi görünüyordu. Süeda Tulga, Sevim Önen gibi dâvaya samimiyetle inan- mış ev hanımları istirahat saatlerin- den dahi fedakârlık ederek çalışı- yor, cazip —programlarla — kulüplere hergün daha fasla üye cezbediyor- lardı. Böylece Ev Ekonomisi Kulüp- leri Türk Kadınlar Birliği içinde ha- tırı. sayılır bir kuvvet olmaya başla- dı. Bir taktik uallâ Akarca iyi bir — beslenme lideridir.. Ev Ekonomisi Kulüp- leri için güzel bir rehber hazırladı. Tatlı dil ile üyelere — kendisini sev- dirdi. Eğer Ev Ekonomisi Kulüpleri Türk —Kadınlar Birliğinin bir kolu olarak kalsaydı, Muallâ Akarca mu- vaffak bir kol olacak ve Süeda Meliha Türkkan gibi çalışkan hanımlarla, sessiz sedasız, fakat emin adımlarla Türk kadınlık dâvasına hizmet yo- lunda — yürüyecekti. Ama Türk Ka- dınlar Birliğinde inkişaf eden bu ye- ni kuvvete sırtım dayayıp Bırlıkte kol başkanlığından çok daha yük- sek bir mevkie ulaşmak, hattâ Birli- ğin şevki idaresini ele geçirmek ve şaşaalı bir propaganda sayesinde isim yapmak ta mümkündü Bunun tek çaresi, henüz kurulmakta olan kulüplerin gayesine — samimiyetle i- nanmış olanları oralardan — uzaklaş- tırmak ve kulüpleri inkişaf halinde iken bir takım — taktiklere — kurban etmekti. Birçok üyeler bu ikinci yo- lu tehlikeli buldular. Bu sırada Mu- allâ Akarca genel sekreterlikten is- tifa etti. Bir üye olarak iştirak et- tiği genel kurul — toplantılarında Ev Ekonomisi üyelerinin Kadınlar Bir- liğinden ayrılmak — istediklerini — bil- dirdi. Ev Ekonomisi Üüyelerine de Türk Kadınlar Birliğinden mustakıl bir Ev Ekonomısı Kadınlar Bu a- Zaten üyeler toplantılarım T. K lokalinde yapıyorlardı üye olmakla mükellef Herhangi yasete âlet olmamak ve fikri kalkınmadan başka i etmemek! Bir demok- ratik" bir çalışma sistemine sahip- Nazlı Tlabar yaptırmayan Politika politikacı örnek bir kadın teşekkülü kurmaktı. Çünkü demokratik çalışma sistemine sahip olmayan teşekküllerin gayeye Eğer bunlara set çeken Birlikse, Bir- likten ayrılmaya razı idiler.. Beklenmiyen inkişaf akat hâdiselerin beklenmiyen in- kişafı Ev Ekonomisi —üyelerini hem şaşırttı, hem de sevindirdi. Türk Kadınlar Birliği Genel Kurulu, Ev Ekonomisi — Kulüplerim — baltalamak niyetinde olmadığım bildirdi. Mual- lâ Akarcaya Ev Ekonomisi Kulüple- rini inkişaf ettirmek için bütün im- AKİS, 17 MAYIS 1958