17 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

17 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

sinin sonu dakikalarca süren alkış- larla kesiliyordu. Kubalı devam et- ti: "Siz gençler meşru bir davanın müdafii; aziz bir emanetin bekçi si- siniz Dâva, hak adalet dâvası; net Atatürk inkılâplarıdır" Anfi ge- ne alkışlarla çınladı. Kubalı "gayet zor ve nahoş şartlar altında" i sine vekâlet eden Doçenti Tarık Za- fer Tunayaya da teşekkür ettikten sonra "Aziz arkadaşlarım, — sizlere çok şey söylemek isterdim. Fakat heyecanım manidir ve ders saatiniz- den almak istemem" devam e ti. Talebe olmayanların dersı erk etmelerini rica etti- Birinci sınıf ta- lebesi olmayanların sınıfı terk edişi sırasında da tekrar profesörler oda- sına dönerek bekledi. Sınıfta yalnız talebeler kalınca da kürsüsüne gelip dersine başladı. Dersin mevzuu "Mil- l1i hakimiyetin tahdidi "idi. Prof. Kubalı Yorgan gitmedi kavga bitti C.H.P. Yeni bir adım eçen haftanın sonuna doğru An- karada, Rüzgârlı sokakta Ulu- sun bulunduğu O ehanın üçüncü ka- tındaki kitaplarla dolu odanın tele- fonu çaldı. Telefona çıkan genç a- dam "Buyu C. H, P ; Araştırma Bürosu" dedı. C. H. raştırma Bürosu C. H. P. Meclıs “Grubundan aranıyordu. Biraz sonra koltuğunda kalın bir dosya olduğu halde Ove- hanın merdivenlerini hızlı inen genç adam sokağı geçti. Meclisin tam kar- şıya gelen arka bahçe kapısından gırdı ve C. P. grup odasına alın- Geniş odanın ortasındaki masada başta Faik Ahmet Barutcu olmak zere Nüvit Yetkin. Turhan Feyzi- oğlu İsmail Rüştü Aksal, Ferit Me- len ve daha birkaç mılletvekili top- AKİS, 17 MAYIS 1958 lanmıştı. Personel Kanunu tasarısı hakkında Parti Meclis Grubunun gö- rüşü tâyin edilecekt. C.H.P. Genel Merkezi tarafından 1958 yılı başında kurulmuş olan Araştırma Bürosu bir aydan be- ri tasarı Üüzerinde çalışmış ve te- ferruatlı bir rapor hazırlamıştı İş- te genç adam bu raporun incelen- mesi ve münakaşası için çağırılmış- tı. Grup odasının ortasındaki ma- sanın etrafında toplananlar tasarı hakkında bütçe komisyonunda söz alacak milletvekilleriydi. Araştır- ma Bürosunun tamamiyle objek- tif bir şekilde hazırladıgı rapor, ve- sıkal ara dayanarak hâlen — mevcut barem sisteminin tam bir tablosunu Çizdikten sonra personel kanununun Ve kötü taraflarını belırtıyor ve yapıcı tekliflerle son buluyo R. porun okunması bir saat kadar sür- dü' bundan sonra raporun münaka- şasına geçilerek, personel — tasarısı hakkındaki ana fikirler tesbit edil- di- C. H. P. ve memurlar .H. P. büyük memur kitlesini ilgilendiren Personel Kanunu Ta- sarısının, dört başı mamur bir ka- nun olarak çıkmasına son derece ehemmiyet vermektedir. Milletve- killeri Aasgari geçim haddinin tes- biti en düşük maaşın bile bu had- din üstünde tutulması buna göre ma- aşların yeniden ayarlanması fiyat yükselmelerine muvazi olarak ma- aşların otomatik bir — şekilde arttı- rılması gibi —yapıcı teklifleri şiddet- le savunacaklardır. Parti üniversi- te mensuplarının ve hakimlerin farklı durumunun nazarı itibare a- lınması memurlara mesleki teşek- küller kurmak hakkının tanınma- sı, tasarıdaki Meclis mürakabesini a- zaltan maddenin veya diğer antide- mokratik hükümlerin kaldırılması, personel dairesinin istiklâlinin temini gibi meseleler üzerinde hassasiyet- le durmaktadır. Tasarı C. H. P milletvekilleri i- çin hakikaten yeni bir çalışma şek- linin başlangıcı oldu. Milletvekille- rinin ferden hazırlanmaları yerine teknik bir organ meseleyi dört başı mamur bir şekilde ortaya koymuş- tu. Parti siyaseti işte bu teknik bil- gi Üüzerine inşa edildi. Milletvekil- leri bu şekilde nazari olarak fayda- sından şüphe etmedikleri Araştırma Bürosunun faydasını fiilen görmek fırsatını buldular. Batıdaki modern partiler de başka türlü çalışmamak- tadır. Yeni yolda devam ettiği tak- dirde eski C. H. P. nin manzarası kısa bir zamanda değişecektir. Bu güzel bir "ilk adım" teşkil etti. Araştırma Bürosu Personel Ta- sarısının dışında bir taraftan maddi güçlüklere rağmen — kütüphanesini zenginleştirmeğe — çalışırken diğer taraftan seçimler işçi meseleleri yatırımlar, Kıbrıs, imar gibi çeşitli mevzularda araştırmalar yapmakta- dır. Maamafih C. H. P. nin bu yeni "fikir cephaneliği"nin büyük sürpriz- leri gelecek bütçe müzakereleri sı- rasında ortaya çıkacaktır. Yaâveler Eger Ankaranın C. H. P. li milletvekili Selim Soley, Bü- yük Meclis kürsüsündeki İsmet İnönünün başka bir kimse hak- kında kullandığı tâbirle- mari- fetlerinin seçmenleri üzerinde, partilileri üzerinde, nihayet mil- let üzerinde müsbet tesir ya- rattığını sanıyorsa, — aldanıyor. Büyük Meclis kürsüsünün bir nezahati olmak gerekir ve bü- tün milletvekillerinin o nezahat çerçevesi içinde kalmaları icap eder. Tabii, Selim Soley dahil.. Halbuki Ankaranın C, H, P, li milletvekili, galiba kendisini bu nevi kaidelerden muaf addedi- "Yardımcının ıktıdarsızlıgı yüzünden çocuklarımız okuy: mamaktadır", — "Yardımcı ade— mi iktidarı iktidar diye teren- nüm etmekte yektadır", "Maa- nı sıgaya çek- milletvekilleri- rına yakışan — lâflar değıld r. Bunlar, but tanesi her gün bir muayyen —tabakaya mensup şahıslar arasında yası- lan sözüm ona nüktelerdir. Böy- le imâlardan medet ummak, böyle imâlarla ciddi dâvaların müdafaasına kalkışmak, aslı tecavüzlerde . bulunmak iş de- ğildir. â Yardımcının zihniyeti ve icraatı mevzuunda söylenecek kında herşey söylenir, polıtıka- da servet edindiği asla söylene- mez- edebiyatı yap. Bu, Selım Soleyin rakibini sadece yüksel- tir. Selim Soleyi ise... yükselt- Ama öyle münakaşalarda, hiç yakışık almayan başka bir taraf vardır. iri imâlara hedef olanların, hislerine — ka- pılarak dahi olsa, "Maarif Ve- kâletinin iktidar veya — ademi iktidarı olup olmadığının anla- şılması için, çok rica ederim ça- İışma sahası ibraz etsinler, kendisine bunu ispat edelim" neviinden mukabelelerde bulun- maları! Üst seviyede kalacak yerde, hem de bir hükümet aza- sının rakibin katına inmesinde mana görmek kabil midir? Bü- yük Meclis kürsüsünün böyle gösterilere, ispat tekliflerine en uygun yer olmadığını kafaları- mıza bir iyice yerleştirsek, bey- ler!