30 Ağustos 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

30 Ağustos 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

Brigitte Bardot süt banyosu yapıyor Biz. — içmeğe tillerini Fransada — geçirmektedirler. Misal olarak Cote d'Azure sahille- rinde dinlenmekte olan Rosanna Po- desta ile Bella Darvi gösterilebilir. Beyaz perdenin "Tibet gibi esra- rengiz adam"ı ve sinema dünyası- nın en kudretli sanatkarlarından biri olan tanınmış İngiliz aktoru Alec Guinness de kendisine "Oscar" 1 ka- zandıran "Kwai nehri köprüsü" fil- minin yorgunluğunu Fransada aldı- ğı bir çiftlikte çıkarmaktadır. Asude hayatı pek seven ve kalabalıktan da o nisbette nefret eden Guinness, bu AKİS,30AĞUSTOS 1958 bulamazken... çiftlikteki hayatından son — derece memnun olduğunu soylemektedır Filmler "Maja" beyaz perdede Sanat — âleminde en büyük hâdise yaratan tablolardan biri, şüphe- siz ki ünlü ressam Goyanın fırçasın- dan çıkan "Ma]a" dır. Bu çıfte tab- lolardan biri Maja vestuta", diğeri de "Maja destuta" adlarını taşır Bi- rer sanat şaheseri olarak iki asırdan beri Madrit müzesini süslemekte o- lan bu tablolar, devrin en güzel ka- dını Alba düşesi Maria Teresa Ca- yetana'ya ait bulunmaktadır. "Ma- ja destuta" da güzel düşes tamamen "Maja vestuta'" ise 11k1n1n Memleketin en güze Düşes Alba'nın kendisinden 17 yaş büyük ve üstelik sağır olan meşhur ressam Goyanın metresi olduğu bi- linmektedir. Goya, sevgilisinin yüz- lerce resmini yapmıştır, fakat bun- ların arasında hiçbiri, "Maja destu- ta" kadar büyük bir skandala sebep olmamıştır. Hattâ meşhur ressamın, "Maja vestuta" yı atölyesine ani bir baskın yapan sevgilisinin — kocasına gösterebilmek için pek kısa bir müd- det zarfında alelacele çırpıştırdığı da söylenir. Hayatı skandallarla dolu olan Alba düşesinin ölümü de bir hâdise teşkil etmiş ve âni bir hastalık ne- ticesi bir günün içinde hayata göz- lerini yumuvermiştir. O zamanlar, güzel kadının esrarlı ölümü karşı- sında kralın emri ile geniş bir tah- kikat açılmış, düşmanları ve bu gü- SİNEMA zel kadını kıskandığı tahmin edilen Goya uzun zaman zan altında kal- mış ve Alba düşesini zehırlemekle itham edilmişlerdi. Ancak bu ta kat neticesinde müspet hiçbir ipucu bulunmadı ve mesele de bir esrar perdesinin arkasında kapanıp gitti. Onsekizinci yuz ilin ve sanat âleminin bu büyük skandalını İtal- yan filmciliği beyaz perdeye naklet- mek üzere hummalı bir şekilde faa- liyet göstermektedir. En seçme ar- tistler bu skandalı kamera karşısın- da canlandırmakla meşguldür. Henry Koster'in rejisörlüğü altın- da çevrılmekte olan bu filmde meş- hur ressam Goyayı, Shelley Winters- in kocası Anthony Franciosa, Krali- çe Marie Louise'i Lea Padovanı Kral IV. Charles'ı Gino Gervi, kralıçenın gözdesini Amedeo Nazzarı Goyanın samimi arkadaşı Juanito'yu da Car- lo Rizzo canlandırmaktadırlar. Dünyanın en güzel kadınlarından biri olan Alba düşesi Maria Teresa Cayetana'yı da, tablolardaki bu ka- dına pek benzeyen, beyaz perdenin dilber yıldızı Ava Gardner temsil etmektedir. Ancak bir sanat şaheseri olarak kabul edilen "Maja destuta" tablo- sunun beyaz perdede nasıl canlandı- rılacağı büyük bir problem olarak ortaya çıkmış bulunmaktadır. Zira sansur Gardner için daha şimdiden "Tamamen çıplak olamaz" hükmü- nü vermiştir. Namlı rejisör Koster'in bu mev- zuda göstereceği hüner, — merakla beklenilmektedir. Ava, Maja rolünde Ah şu sansür! 33