24 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

24 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

Zorlu Averof Bir ipte iki cambaz lük çekmemiştir ama, aynı me ile ilgili olarak Buyuk Millet Mec— lisinde sorulacak olan soruları ce- vaplandırmak pek kolay olmayacak- tır. Bilhassa kapitülasyonlu istim- lâk andlaşmasından sonra bu gibi mevzularda hayli hassas olmağa başlayan — milletvekilleri, güdümlü mermiler ve uzun menzilli tahrip sılahları bakımından nihat karar yetkisinin hangi devlete ait olduğu- nu bilmek isteyeceklerdir. Sovyet Rusya tarafından yolla- nan aynı mealdekı protesto notala- rına İran ve istanın verdikleri cevaplardan anlaşıldıgına göre, ye- ni askeri andlaşmalar, 28 Temmuz 1958 tarihinde, yani Irak ihtilâlin- den sonra yapılan Londra toplantısı kararlarına uygun olarak hazırlan- maktadır. Bağdat Paktına katılmayı redde- den Amerika, İran, Pakistan ve Tür- kiye ile teker teker imzalıyacağı 1k1 taraflı anlaşmalar sayesinde, Bağda Paktının birara maneviyatı. kırıtan üyelerine gerekli kuvvet — şurubunu getirmiş olacaktır. Ancak anlaşma- ların hakiki gaye sinin sadece Bağ- dat Paktının takviyesinden — ibaret bulundugum pek az kımse inan- tadır. Amerikanın gayesinin, bu memleketlerde asıl füze — üslerinin tesisi olduğu -Türkiye üslerin tesi- sini evvelce kabul etmıştır— söylen- fkârına k ettirmesi güç olan Pakistan ve İran, Amerikanın talebini, — mukabilinde buykbırdışyd Vaadi alma dan herhalde yerine getirmeyecekler- AKİS, 24 OCAK 1959 dir. Müzakerelerin hayli — uzaması muhtemelen bu yüzdendir. Anlaşma- ların Karaside imzalanması beklen- mektedir. Kıbrıs Paris randevusu eçen haftanın son günü Pariste Gbuluşan Türk ve Yunan Dışişle- ri Bakanları, derhal meslektaşların- dan ayrıldılar ve- iki sevdalı — gibi meçhul bir mahalde dılar- İki Dışişleri meğinde de beraberdiler. Buluşmala- ra bu haftanın başında da devam e- dildi. Son iki ay içinde altıncı defa karşı karşıya gelen iki diplomat Pa- rise, resmen Avrupa iktisadi İşbirli- ği Teşkilâtının bakanlar toplantısın- da hazır bulunmak üzere gelmişler- i. Ama asıl maksatları Kıbrıs me- selesinde iki memleket arasında mev- cut son ihtilaflı noktaların müzake- siydi Bakanlığının en gözde elemanlarından Zeki Kune- ralpi de beraberinde getirmişti. Ku- neralp, Kıbrıs meselesinde Zorlunun bir numaralı müşaviri halıne gelmiş- ti. Son aylarda gerek Ave ofla, ge- rekse Pesmezoglu ile yapılan görüş- melerde genç hariciyeci daima hazır bulunmuştu. Pariste Zorlunun savu- nacağı tezi de, bizzat Kuneralp ha- zırlamıştı. Son Yunan tekliflerinin mahzurlu taraflarını hiç bir ihtima- li unutmadan İncelemiş. Bakanlığın hukuk müşavirlerinden — Suat Bilge -ayni zamanda Siyasal Bilgiler Fa- kültesinde doçenttir- ile birlikte me- Zorlu, Dışişleri YURTTA OLUP BİTENLER selenin hukuki taraflarını geçirmişti. Paris müzakereleri — iyimser bir hava içinde cereyan etti. Gerek A- verof, gerek — Zorlu — birbirlerinden tebessümlerini esırgemedıler Bilhas- sa Yunan çevrileri müzakerelerin akıbeti hakkında son derece, ıyım— ser davranmaktadırlar Turkıye 'mu- tedil derecede — iyimser"dir. Enosis, ve taksim kelımelerı unutulmuştur Başlıca ihtilaf mevzuunu — Kıbrısta bir Türk üssünün tesisi teşkil etmek- tedir. Yunanlılar Türk askerinin A- daya' ayak basmasına yana mamak- tadırlar. Maamafi TO çevresin- de bir üs fikri kuwet kazanmakta- dır. gözden İdare Demokrasi dediğin... eçen haftanın sonunda muhitin- de ye arkadaşları arasında ço sevilen ve takdir edilen bir idare a- damı daha vazifesinden istifa etti, Daha geçenlerde B. M, M. Bütçe Ko- misyonunda İçişleri Butçesı müza- kere edilirken bizzat İçişleri Bakam Namık Gedik tarafından örnek diye gosterılen Eskişehir Emniyet Müdü- rü Şevket Asbuzoglunun hikâyesini bilmeyen kalmadı. İçişleri Komisyo- nunda Muhalefet — milletvekillerinin suallerini cevaplandırırken — asayişi iye gösterilen Eskişe- hir Emniyet Müdürü, Bakan Ko- misyondan çıktıktan makama davet edildi ve bir başka yere nakledildiği bildirildi. ayet bu nakil keyfiyetinin teb— liğinden önce, Eskişehirli D. P; | lerden ibaret bir heyet Bekam zıya— ret edip Asbuzoğlunu şikâyet etme- mış olsa nakil keyfiyeti nihayet ida- ri bir tasarruftur, belki daha önce- den kararlaştırılmıştır denebilirdi. Ama hâdise tam tersine bir şekildi cereyan etti. Şayet Eskişehirli Der mokratların niçin şikâyetçi oldukla- rı bilinmese gene mesele yoktu. A- ma Eskişehirli ıdare adamının suçu son derece büyüktü: Asbuzoğlu İnö- nünün Eskışehıre gelişi sırasında en ufak bir asayişsizliğin yaratılması- na meydan vermemle, bütün ışlerı son derece medeni ölçüler içinde gör- müştü! Eh, D. P. lilere göre bundan büyük de suç olmazdı! İşte gecen haftanın sonunda nakil emri karşı- sında, bu naklin partizanca bir zih- nıyetle yapıldığına kanaat — getirdi- ğini söyleyen memlekette partizan usuller kalkın ca tekrar vazifesine dönmek arzu- sunda olduğunu açıklıyordu. Bilfiil partıcılık yaptığı vesikalarla — sabit zmit Valisi Ekmel Çetinelin vazife- si başında durduğu halde, bütün suçu tarafsız olmak olan Asbuzoğ— lunun istifa —zorunda bırakılması gerçekten ıbretle seyredilecek bir zihniyetin işaretidir.