24 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

24 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

AKİS'in Yazı Müsabakası "Milletlerin iktisadi Kalkınması Niçin Hürriyet içinde Olmalıdır" arikai hakikat, Müsademei B efkardan çıkar şeklinde bir ata sözü vardır. Asırlar boyunca teraküm etmiş tecrübelerin netice- si olarak, Turk Nesıllerıne ıntıkal eden sözlerinden bir tanesi olan yu- kardaki 1fadeyı tahlil etmek ve de- ğerlendirmek, zannediyrumi ya- zımıza başlık teşkil eden soruyu te- mamn cevaplandırmağa kafi ge- lecektir, Barikai hakikat, Müsademeief- kârdan çıkar düsturu, Demokratik rejimlerin milletler hayatındaki tesirlerini en veciz bir şekilde dile getiren çok isabetli bir ifadedir. Hürriyet re_ıımlerıle ıdare len hakiki ml çarpışır, münakaşa edilen ve fikir- lerin ışığı ve istikameti altında is başındaki ekip, amme hizmetlerini tanzim eder ve yürütür. Milletlerin kalkınması mevzuu gibi top yekün bir vatanı, onun i- çersinde yaşayan bir milleti, onup elecek nesillerini ve onların istik- ballerini yakinen ilgilendiren haya- ti bir mevzua ai plân ve prog- ramlar hüriyet rejımlerınde en kü- çük teferruatına kadar gerek mes'- uliyet deruhde etmiş ekibin men- sup olduğu siyasi parti kademele- rinde ve vazifeli teşekküllerinde ve gerekse o memleketin ilim müesse- selerile diğer siyasi partiler çevre- lerinde, matbuatında velhasıl bütün amine vicdanında tam bir serbesti ve samimiyet içerisinde müzakere ve münakaşa edilir. Netice olarak; bütün bu çarpı- şan fikirlerin ışığı ve muhassalası İstikâmetinde, kalkınma program ve plânları tekrar gözden geçirilir ve tatbik edilir Dıktatorun etrafında amme ni- veya işgal ettikleri mevkılerı muh. faza etmek hırsile, şeflerine karşı memleket kalkınması mevzuundakı -XX1- fikirlerini savunamazlar ve ekse- riya şeflerinin temayülü istikame- tinde fikir yürütürler ve diktatörün her fikrini en isabetli bir fikir ola- rak alkışlarlar ve bunun neticesi olarak ta diktatör etrafındaki hu- lüskâr hizmetlilerden teşekkül et- miş olan fasit bir daire içinde lcen- ki miilotile olan irtibatını kaybeder. Bu sebepledir ki, demokrasi ile AKİS'in Müsabaka Şartları — AKİS'in bu seneki yazı musabakası için mevzu şudur: "MİLLETLERİN İKTİSADİ KALKINMASI NİÇİN HÜRRİ- YET IÇINDE OLMALIDIR?" * — Müsabakaya katılmak için gonderılen yazılar kâğıdın bir yüzüne makinayla ve orta aralıkta yazılacak, uzunluğa da 23x30 kebadındaki kâğıtlarla iki sayfayı tecavüz etmiyecek- tir. * — Gelen yazılar önce A- KİS'in yazı işleri kadrosundan kurulacak bir küçük jüri tara- fından incelenecek, uygun görü- len AKİS'te neşredilecektir. — Yazıların neşrine 1 Temmuz 1958 d başlanac ak- 30 Nisan 1959 'dan sonra ele n yazılar musabaka dışında bırakılacak tır. — AKİS'te neşredilen ya- zılar 1959 Mayıs başında top- lanacak olan selâhiyetli bir jüri yılımızın İlk sayısının kapağım süsliye- ektir * — Musabakaya katılacak yazıların "AKİSM , ya- zı musabakası K. 582 - Ankara" adresine posta- lanması lâzımdır. Muzaffer ÜNSAL idare edilen memleketlerle diktatör rejimile idare edilen memleketlerin tarihlerini tetkık edersek şu netice- lerle karşılaşır. Bırıncısınde. ve ileriye doğru yatı. daıma tekâmüle giden — millet ha İkincisinde ise: ilerlemeler, ta- raklamalar, gerilemeler, isyanlar ve nihayet tarih sabitesinden silin- meler gibi bocalayan bir millet ha- yatı. Binaenaleyh: © Milletlerin idare sekili erile iktisadi, sosyal, siyasi ve tariht kaderleri arasında çok kök- lu ve özlü rabıtalar vardır. Zam mızda hakiki demokrasi ile ida- dılen memlek tlerle — diktatör- edilen millet- leri arasıııdakı sı niçin hürriyet içerisinde olmalı- dır sualinin en müşahhas cevabını verecektir. Avrupa harıtasında teşekkül bulan ve aslında ayni mil- let olan Doğu —Almanya ile Batı mevzuumuzun en tipik mısalıdır. Son harbin bütün ıstırap- arına ve fecaatlarına sahne olan ve harbten sonra aşağı yukarı ay- ni zamanlarda teşekkül bulan Do vardır. Ayni çalışkan milletten te- şekkül eden Batı Almanya, — De- mokratik idare altında — bilamum harb yaralarını sarmakla kalma— --- bugün dünya yüzünde kadan sonra halkını seviyeye yükseltmiş ve hazinesini de altınla doldurmuş olmasına kar- şı diktatör bir rejimle idare edilen Doğu Almanya ise, hâlâ iktisadi bir varlık gösterememiştir. Bugün Batı Almanya — halkın- dan refah ve emniyet fışkırırken, Almanya halkı hâlâ harbin ıstırabından kendisini kurtarama- mıştır. Hülâsa: Milletlerin kalkın- ması hürriyet içinde olmalıdır. Zi- ra milletleri hakiki kalkınmaya götürecek en kestirme n müessir metodlar, ancak bir serbesti içinde çarpışabilen fi- kirler neticesi bulunabilir ve bu da ancak hürriyet içinde — yaşayan bahtiyar mületlere nasip olur. AKİS, 24 OCAK 1959