24 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

24 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA OLUP BİTENLER Millet Azmin eli Güçbirliği hareketinin Ondördüncü P. Kurultayından sonra ka- zandığı mânanın D. P. çevrelerinde nasıl büyük bir şaşkınlık yarattığı kimsenin gözünden kaçmamaktadır. Hangi hedeflere doğru yürüdüğünü, büyük bir vuzuhla halk efkârına a- çıklıyan C. H. P. samimiyetini ve vatanseverliğini de bu vesileyle bir defa daha ispat etmiştir. Millet, Kurultaydan sonra C. H. P. yi ik- tidara pek çok yaklaşmış görmekte haklıdır. Şimdiye kadar İktidarın — hatala rından ve hesapsız hareketlerinden Mu halefet» kendisini yeni bir çalışma düzeni i- çine sokmak Zzaruretini görmüş ve bu yola gitmiştir. Büyük Si kütleleri simdi yüreklerinde İktida- rın yarattığı — memnuniyetsizliklerin başında ve daha da kuvvetli olarak C.H. in uyandırdığı ü- mitleri de beslemektedırler Bir zamanların sevgılısı D. P. ik- tisadi sahada, meselelerinde ve basın hurrıyetı hâkim teminatı. Üniversite muhtariyeti — bahislerinde yanlış adımları hiç atmamış veya bunlardan zamanında dönmesini bilseydi, bugün — Vatan Cephesi gibi değişik bir isim altın- da taraftar toplama gayretine duş— d seçmen mesine lüzum mu kalırdı? D 5 Yi iktidarının dokuzuncu yılını Iktısa— di Devlet Teşekkülle rınde çalışan memurları, ekmekleriyle oynayarak saflarına alma gibi faydasız gayret- lere sürükleyen zaafı, artık gözler- den saklamaya imkân var mıdır? Şimdi D. P. için temel mesele, sadece ve sadece iktidarda kalmak- tır. Hal böyle olunca da elbette bo- calıyacaklar, elbette bir takım ted- bir ve tertiplerin peşinde olacaklar- dır. Fakat akıbetlerini zerre kadar olsun, değiştirmeğe muvaffak — ola- mıyacaklardır. J günü (Kapaktaki Politikacı) u haftanın başında Salı günü, va- B kıt ogleye yaklaşırken Beyfendı— nin Vilâyete geldiğini gören D. İstanbul teşkilâtı ileri gelenlerını bir telâştır aldı. Sağa sola emirler yağdırıldı Teşkilâta en alt kademe- lere k. . J günü için hazırlıklı bu- lunmaları bıldı ildi. Şehırlerını ne kadar çok sevdıgı— ni bildikleri halde, Beyfendinin şu günlerde Istanbula geleceğini doğ- rusu hiç kimse ummuyordu. —Zira Ankarada işlerin baş kaşımağa bile vakit bırakmıyacak kadar hızlandı- ğı biliniyordu. Mühim toplantılar bi- ribirini kovalıyordu Mesela geçen 4 kuvvetini. Adnan Menderes Her gidişin... - haftanın sonunda Cuma ve Cumar- tesi günleri Başbakanlıkta Bakanlar Kurulu ve D. P. Genel İdare Kurulu İki defa toplanmış, İktidar . Muha- lefet münasebetlerini gözden geçir- Muhale- meliydi? Şu meşhur tedbirler ne o- lacaktır Bu meseleler üzerinde gö- rüş birliğine varılması güç olmadı. Yumuşamak belki iyi idi, lüzumluy- du. Ama şu gözü dönmüş Muhalefet karşısında buna imkân vardı.. Yumuşama yolunda atılacak adım— Ölüm Sebebi Anlaşıldı mı? afer okumak gittikçe eğlen- Z celi bir bal alıyor. İşte Çar- şamba günkü Zaferden bir baş- hık: "İktisadi politikamızı dün- ya hadıselerıne gore teşrih e- den Ticaret Ve kı Dogrusu biz, tikanın otopsi lacak bale geldiğini bilmiyor- duk! Eh, ne yapalım, — Allah taksiratını affetsin' Yalnız, teşrılı yapıldığına bar ölüm sebebi anlaşılsaydı İiyi ol— maz mıydı lar, bir zaaf işareti sayılacak ve ih- timal karşı taraftan zafer naraları atanlar bile çıkacaktı. Şu halde yeni tedbirler almaktan başka çare kal- mıyordu. Bu noktaya kadar anlat- mak kolaydı. Fakat D rubu bu- nu nasıl karşılıyacaktı? Tedbirleri, uzun münakaşalardan sonra ve pek zayıf bir ekseriyetle de olsa Gruba kabul ettirmek pek âlâ mümkündü. böyle bir teşebbüsün, Grubun zahiren mevcut ünitesini parçalam sı kuvvetli bir ihtimaldi. Sayısı 100 ü aşan bir ekalliyetin tedbirlere mukavemet göstereceği muhakkaktı. İdareciler birliğe en cok İhtiyaç duy- duklan bir sırada böyle bir tehlike- yi göze alamıyorlardı. Bütün ümit- ler C. H. P. Kurultayına bağlan- mıştı. Kurultayda — başgöstermesi muhtemel bir takım — taşkınlıkların "yolunu şaşırmış" demokratları doğ- ru yola sevkedeceğini umuyorlardı; bitmiş ve gerıd beklenilendin tamamen bir mıştı. D. P. ıdarecılerı bir Soleyin hakikaten yersiz ve yakışıksız cümlelerînin maksadı temin edeceği kanaatına kapıldılar. Soleyin sözleri, D. P. Grubunu ikna için bir koz olabilirdi. Hem de ne koz!. İşte bu ümitledir ki Selim So- leyin Kurultaydaki konuşması tek- sir edildi ve D. P. milletvekillerinin Meclisteki posta kutularına konuldu. Bir taraftan da Grubun Salı günü fevkalâde bir toplantıya çağırılma- sı kararlaştırıldı Ama az sonra Se- im Soleyin sözlerinin C. P. çev- relerinde tasviple Karşılanmadıgı ve Kurultayın çok.başka bir hava.için- de çalışmalarını tamamladıgı nokta- sının kimsenin gözünden kaçmadıgı anlaşıldı Pek az kimse, bir pire i- n koca bir yorgan yakmaga hazır— dı Tedbirler işini "görülen — lüzum Üüzerine" bir defa daha geriye bırak- maktan başka çare yoktu un üzerine Başbakan yanın— da Ozel zaffer Ersü olduğu halde, haftanın başında Pazartesi günü Ese adan — saat 17.18 de havalanan 121 sefer sayılı Arz uçağına atladı ve hava kar. dıktan sonra. Yeşilköye geldi. Gece— yi Parkoteldeki dairesinde geçirdi. İstanbullu demokratlar Beyfendinin teşrifini ancak ertesi gün öğrenebil- diler ve Ankarada fevkalâde karar- lar alınmasının beklendiği lerdeki bu ziyarete bir mâ mediler. Bunun, mutlaka bir sebebi olmalıydı, İstanbul D. P. teşkilâtı- nın tecrübeli ıdarecılerı ziyarete bir sebep bulmak çekmediler. P. Genel Başkanı her halde Va- tan Cephesi toplantısı ıçın İstanbu;- daydı! Daha ün öÖnce toplantı için hazırlıklı bulunmaları Ankara- dan bildirilmemiş 'miydi? Fakat İs- tanbullu demokratlar yanıldıklarını çok geçmeden anladılar. Toplantı bu defa da yapilmiyacakti. Şiddet ted- birleri gibi Vatan Cephesi toplântı- AKİS, 24 OCAK 1959