24 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

24 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

DÜNYADA OLUP BİTENLER A. B. D. Peşrev toplantısı eçen haftanın sonunda, Washing- G ton'da Beyaz Saraya giden bütün yollarda sıkı emnıyet tertibata alın- dı. men her ağacın altına bir lis memuru kondu, yol kenarına bi- rikmek isteyen kalabalıklar derhal dağıtıldı. O gün Mikoyan z Sa raya gidecekti. Sovyetler Bırhgının Birinci Başbakan yardımcısı, Ame- rika zıyaretınm en mühim görüş- mesini yapmak üzereydi. Dıger Ame- rikan şehırlerınde yapılan nümayiş- lerin Beyaz Saray yollarında da tek- rarlanması hiç u olmazdı. Baş- kan Eısenhowerın bızzat verdiği emre göre hareket eden polis, bu de- fa işi sıkı tuttu ve mutad tedbirler- den kat kat fazlasına tevessul etti. Hakikaten, o gün hiçbir hâdise ol- madı. Mıkoyan Beyaz Saraya gir- dikten sonra, gazetecılerın de içeri alınmasına ve rüşme başlamadan önce resim çekmelerıne müsaade e- dildi. Ondan sonra, görüşme salonu- nun kapılan yavaş yavaş kapandı. İçerde, Başbakan Eisenhower, Dışiş- leri Bakanı Dulles ve Moskova Bü- yükelçisi Thompson İle Washington — Büyükelçisi ve tercüman Troyanovski kaldı Bir saat kirkbeş dakika sonra, kapılar yeniden açıldığında, devlet adamlarının yüzlerine — bakarak bir şeyler öğrenmek imkânsızdı. Miko- yanla Eisenhower her zamanki gi- bı hafifçe gülümsüyorlar, Dulles ise —her zamankı gibi- - somurtuyordu T İ; 1çerde bugünkü dünya si yasetinin bütün mühim meseleleri- ne temas edılmıştı Almanya mev- zuunda Sovyet teklifleri üzerinde durulmuş, atom silâhları — meselesi görüşülmüş ve nıhayet dört büyük- ler veya iki büyükler arasında ya- pılacak bir toplantının imkânları gözden geçirilmişti. Mikoyan, Sov- yet Rusyanın barışçı emellerınden bahsetmiş, her ne pahasına olursa olsun bir araya gelip — görüşmenin- faydalarını sayıp dökmüştü. Bütün unlar, konuşmalara mevzu teşkil ettikleri aşikâr olan meselelerdi. Fa- kat, bunlar hakkında ne gibi netice- lere varıldığı meçhul kaldı. Bilinen bir şey varsa, o: da Mikoyanın Be- yaz Saray görüşmesini takıben Rus- yaya dönüş tarihini Üç gün önceye aldığıdır. Beşuş çehre öyle bir kabulü sağlamış olmasa Bbile, Mikoyanın Amerika ziyaret ti, Ruslara hayli propaganda puva- nı "kazandırmıştır.Birinci Başbakan yardımcısı âleyhinde vuku bulan münferit numayışlere ragmen soğuk- kanlılığını kâybetmemiş, — halka ve gazetecilere karşı dalma nazik dav- ranmış ve bilhassa olur olmaz şey ler söylemekten kaçınmıştır. Büyük iş âdamlarıyla. sinema yıldızlarıyla 24 ve polis memurlarıyla temaslarmda nezaketi ve gülümsemeyi hiç ihm: etmeyen . Sovyet devlet adamı, bu haliyle, kendi memleketi hesabına Moskova radyosunun uzun — propa- ganda nutuklarından çok daha fay- dalı bir iş yapmış olmaktadır. Bu a başında, — Amerikadaki televızyon ekranlarında beşuş bir çehre belirdi. Bütün Sovyet idareci- lerini asık surath korkunç insanlar olarak ta ur eden Amerikan se- yircisi, Mıkoyanm şakacı sozlerı ve babacan tavırları karşısında bir hay- li şaşırdı. Başbakan yardımcısı, si— yasi aktörlük bakımından, Malen kov, Bulganin ve Krutçefı bile ge- ride bırakmış, en insafsız Amerika- lıyı bile güldürmeğe muvaffak ol- muştu. cegınden bahsetmişti. Halbuki şim- 1ye kadar Almanyayı bırleştırmek için tek bir yol bulundugu ileri sü- rülmekteydi ve bu t da her iki tarafta yapılacak serbest seçimler- den geçm mekteydi. Muhalif Almanla- ra göre Adenauer hükümeti. Ame- rikanın davranışında vuku bulan bu değişikliği hâlâ farketmemekte lüzumlu — teşebbüslere — girişmekten sakınmaktadır Almanyadaki huzursuzluk, geçen hafta başında, Sovyet Rusya tara- fından Batılı devletlere yollanan bir notayla başladı skova, — ikinci Dünya Harbi sonundan beri bir tür- lü imzalanmayan Alman Barış And- laşması ıçın bir tasarı hazırlamış ve mütalâa edilmek üzere Batılı Ayrı- buyuk devletlere göndermişti. Durmadan batıya doğru gerileyen Almanya Yorgan giderse kavga da bitecek Almanya Endişeli günler lImanyadaki — muhalefet partılerı Ave bilhassa Sosyalistler, son gün- lerde hükümete tevcih ettikleri sert tenkidleri, bu hafta başında aha da sertleştirdiler. Tenkidlerdeki bu koyanla Eisenhower arasındaki gö- ruşme 1yımser bır haya 1çınde sona ermiş asıl mühim rikan Dışışlerı Bakanı Dul es, Almany vzuunda ldıgı sonsozlerı bir türlu tavzıh- etme işti. Dulles, ge- çen hafta başında, Almanyayı bir- leştirmek için muhtelif yollar olabile- ca, 1939 ile 1945 arasında Almanya- ya hafb 1lan etmiş olan 28 memle- kete bu arada Türkiyeye de- yeni andlâşma tasarısının suretleri yol- lanmıştı. Sovyet tasarısı, larında şimdiye kadar vuku bulmuş olan değişiklikleri bir olup bıttı şek- linde kabul etmekte ve dutlarının 1 Ocak 1959 tarıhındekı durumuyla muhafaza edilmesini ile- di surmekt dir. Almanyanın birleşti- rilmesi mevzuunda ise, pek fazla bir Alman toprak- şey soylenmemektedır Andlâşma ta- sarısının maddelennde "Alman iba- bırleşmceye kadar. tekrar edılmektedır Ay- rıca, gerek Batı gerekse Doğu Al- manyanın askerlikten tecrit edilme- AKİS ,24 OCAK 1959