24 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

24 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

M U S Kültür Nota satılıyor Istanbul Filarmoni Dernegı geçen hafta, üyelerine ve suplarına gönderdiği bır teblıgde derneğin temin etmiş olduğu nota- ların, yâlnız üyelere değil, musikiy- le meşgul olan herkese satılmakta olduğunu, iftiharla bildirmiştir. Ankarada tek bir kitapevi -Meş- rutiyet Caddesinde Cahit Zamangi- lin dükkânı- hariç, koskoca Türki- yede son birkaç yıldır, nota satan dükkân kalmamıştı. Uzun süren bir yokluktan sonra şimdi İstanbullular da nihayet, nota ihtiyaçlarını Filar- moni Derneğinin teşebbüsü sayesin- de karşılıyabıleceklerdır Fiyatlar, beklenebılecegı gibi, dort beş yıl önceye kıy hem hem üç misli yukselmıştır Fılarmonı Derne ği, notaları karaborsa rayicinden değil, resmi kur karşılıgından sat- ma kt dır. Fakat gene de bir senfo- ya da ko n rtonun cep par- tısyonuna on İlira ile yirmi lira ara- sında bir para ödemek gerekmekte— dir. Aynı notalar dört beş yıl önce, Üç beş liraya satın alınabılı di. Filarmoni Derneğinin övülmeğe değer teşebbüsünde hoşa gitmiyen bir nokta, ithal edilen eserler liste- sinin tanzımındekı muvazenesızlık— lerdir. Adı sam duyulm bir ta- kım lüzumsuz bestecılerın eserleri getirtilmiş olduğu halde mesela tek bir Debussy tek Rahmaninof bulunmaması müşterileri üzmekte- dir. Mamafih Dernek, sipariş kabul etmek ve alınan siparişlerin bir ay içinde yerine getirileceğini mek suretiyle bu gediği örtmekte- dir. Dernek şimdi de. plâk getirtme- nin yollarım aramakta ve bunun ya- manda mümkün olabileceğini bıldırmektedır San Francisco Balesi geliyor merikanın en dinamik — dans topluluğu" diye tanınan San Francisco Balesi önümüzdeki hafta içinde Ankarada temsiller verecek. Sonra da. Şubat ayı başında Türki- yedeki temsillerine İstanbulda — de- vam edecek. Turnesi ANTA -Amerikan Milli Tiyatro ve Akademisi- — tarafından desteklenen bu ünlü bale topluluğu, Juilllard Kuartetinin Eylül ayında- ki ziyaretinden — beri. — Amerikanın Türkiyeye gönderdiği ilk luluğu olacaktır. Sân Francisco Ba- lesinin Türkiye menacerliğini Galip San yap makta Ankaradaki temsil- leri Türk - Ame rıkan Derneği, Iş- tanbuldalkileri ise Türk - Amerikan Üniversiteliler Derneği tertiplemek- ir. San Francisco Balesi orkestrası— nı beraber getirmemekte mle- ketimizdeki orkestralardan faydala— AKİS, 24 OCAK 1959 Ernest Newman Şeref, saygı ve korku nılması da düşünülmemektedir. Fa- kat temsiller piyano refakatiyle de- ğil, manyetik şeride kaydedilmiş mu- sıkıyle verilecektir. Bale topluluğu, "canlı" musikiye en yakın bir ses- le orkestra refakatini dinletebilmek için "“high fidelity” ses cihazlarını da beraber getirmektedir. Hikâye - Skeç 1. HULA HUP Leman Şenbay SUAT OSMANOĞLU YAYINLARI TAN KİTAPLIĞI Bankalar Cad. No. 2 Ankara ŞARK BÜRO REKLÂM Dekorasyon, tabelâ, afiş ve her türlü eklamlarınızı en zarif ve en güzel bir şekilde hazırlar. İlân ve reklâmlarınız için ŞARK BÜRO REKLAM'I u- nutmamak menfaatiniz icabı- dır. ŞARK BÜRO REKLAM RÜZGÂRLI Sokak — Doğuş Han Kat: 3 özel Daire. TEL: 1817 Tenkidçiler Newman 90 yaşında I ngılterenın ünlü musiki tenkidçisi Ern Newman — geçenlerde, 90 Ti mes gazetesındekı vazıfesmı bı- rakıp emeklıye ayrıldığını bildir- di. gün, musiki du ya ının birço ünlü şahsiyeti, New: n doksanın- cı yılını tebrık ettıler ve ond an say- gıyla söz ettiler. Bunların arasında, yirmi yıl kadar önce Newman'ın şiddetle aleyhinde yazmış olduğu ke- ncı Fritz Kreisler de vardı. New- man'ın kalemi, Kreisler'i o zaman- lar iyice hırpalamıştı. Musiki tenkidçileri arasında Er- nest Newman orkestra şefleri ara- sında Artur Toscanını nin Ördü- güne benzer bir saygı ve itibar gör- yaşını tamamladığı gün, 192 dan beri çalıştığı Londra "Sunda mektedir. Sağlam, köklü bilgisi, us- ta kalemi, iğneleyici anlatım tarzı korkuyla karışık bir saygıya yol aç- mıştır. Ern Newman' 30 Kasım 1868 de Lıverpool da doğmuş, ora- nın kolej ve üniversitesinde tahsil yapmış, Hihdistana devlet memuru olarak gıtmeye hazırlanırken sıhha- tinin bozukluğu yüzünden İngiltere- de kalmıya mecbur olmuş. 1905'te Manchester Guardian'ın musiki ten- kidciliğine tâyin edılmış, bir yıl son- ra Birmingha si olmuş. 1920'de istifa ederek Sun- day Times'a girmiştir. Gazete — tenkidlerinden — başka Newmân'ın 23 cilt eseri, dört tane de tercümesi vardır. Bunlann ara- sında bilhassa Hugo Wolfun biyog- rafisi ve Wagner hakkında yazdığı kitaplar, bu besteciler hakkında ya- zılmış, en Öne değeri eser- lerin başında gelmektedır New- man'ın "Stories of Famous Operas Ünlü Operaların Hikâyeleri" adlı kıtabı bugün, başlıca şehirlerimizde- ki kıtapçılarda bulunma Newman'ın açık sözlü tenkidleri, korkusuz hükümleri onu, İngiliz ga- zetecilerinin en çok okunanlarından biri haline getirmiştir. Onun yazıla- rı, yalnız musiki çevrelerine degıl gazete okuyan herkese hitap etmek- tedir. Yazı üslübunu. Bernard Shaw Irving Kolodin, Virgil Thomson gıbı ünlü musiki tenkıdçılerındeh bile Üs- lerı Ingılızlerın en ziyade İngilizi 01— söylemektedirler. Erne Newman genç kabiliyetleri keşfet— mekte olağanüstü bir sezgiye sahip- i. Newman'ın ilgi çekici görüşlerin- den bırı de, bir musikişinas için sa- pır olmanın, kör olmaktan daha az onemlı bır kayıp olduğu hususunda- ki kanaatidir. Newman, bir partıs— İ t a söylemektedir. 33