16 Haziran 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

16 Haziran 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

Bayar ve Gronchi Akdenizli mıştı. Muhafızlar, modelleri onaltın- cı asırda Michclangelo tarafından çi- zilmiş elbiselerini — giymişlerdi. Her iki Cumhurbaşkanı eşleriyle birlik- te geldikleri zaman, tıpkı geçmişte- ki merasimlerde olduğu gibi, boru- lar çalındı trampetler vuruldu. Bele- diye Reisinin nutkuna Türkçe cevap veren Bayar Romadaki imar ve şe- hircilik gayretlerini ü. Merasim- den sonra, Vılla Caffarellı nin tara- -asından eşhu rubu seyredildi ve gazozlu p ort akal suyu içilerek günün yorgunluğu giderildi. O gün Bayan Reş le Bayar için de yorucu bir gün olmuştu. Sahalı, Büyükelçi Cevat Acıkalının kızıyla vakit almıştı. Bilhassa bir gözlükçü dükkânında epeyce beklemek icabet- ti. Tevazuuyla tanınan Bayan Reşi- aya sfını a de B , bu — vasfı Komad göstermiş, dükkânlar — önünde sık sık durmak gerektiğinden, elçilik a- rabasındaki ayyıldızlı bayrağın çı- kartılmasını bilhassa — istemişti. Bir cumhurbaşkanı eşinin — dükkânlarda halk arasında dolaşması demokrat ruhlu İtalyanların da her hakle çok hoşlarına gitmiş olacak ki, Corriere della Sera gibi büyük gazeteler bile bu çarşı zıyaretıne ait resimler koy- mayı ihmal etmediler. Heyetler arasındakı resmi görüş- di. O 16.30'da Dışişleri lığının Sala del Mapamondo denilen harıtalı salonunda. — Zorlu ile Pelin, di, teknik ve turistik işbirliği" andlaşmasını imzaladılar. Sonra Cumhurbaşkanlarının da iştirakiyle AKİS 16 HAZİRAN 1959 Roma caddelerinde iki dost saat 17 lOdan 1030e kadar çalışıl— takiben nla- "Akdenız Paktı" iyordu. Dünyada adalet ve güvenlik esaslarının sağlanması ba- kımından en vasıtanın Atl n- böylece yeni paktlar konusundaki düşüncesini de açıkla- mış sayılabilirdi. Türk destu Papa erşembe günü seyahatin en pito- P resk hâdisesi cereyan etti ve Tür- kiye Cumhurbaşkanı — Vatikan Site- Papa Giovanni XXITI tarafın- dan kabul edildi. Sabah, Papalık Baş- Leone Massimo ile birlikte karşılandılar. lâl marşını dinledikten mentina salonuna geçti. Vatikanın devlet başkanlarını lamak için mutad protokolünde ya- pılan son — değişiklikler de ilk defa Türkiye Cumhurbaşkanının gelişi do- layısıyla tatbik edildi. Papanın huzu- runa gidiş yolu — uzatılmıştı. Concis- toro ve Sedlari salonlarından mek icabetti. ronotto odasında yapıla bu defa ayarın refakatındekı gru- bun fazla kalabalık olmasından dola- yı Trono salonunda yapıldı. Mera- sim safhasından sonra, Papanın Ba- yarla görüşmesi çok samimi bir ha- va içinde geçti. 1934le 1944 arasın- da İstanbulda bulunan Giovanni XXITI, Bayarla anlaşmakta fazla gürlük çekmedi. Fransızca olarak söylediği resmi nutuktan — sonra Türkçe dualar etti Zaten, İtalyan gazetelerinin yazdığına göre, ndi- si Türkiyede iken, Türk katolikleri- YURTTA OLUP BİTENLER nin dualarını Türkçe söylemeleri hu- susunda hayli mesai sarfetmişti. Yi- ne aynı gazetelere göre, — Bayarla Giovanni XXITI. arasında Istanbulda başlayan dostluk, Vatikanın temsilci- si İstanbuldan Parise tâyin edildik- ten sonra da samimi muhaberat şek- lnde devam etmişti. Giovanni XXIHI. hurbaşka- kendısıne kardinallik lığın lâik Türki il Vatikan ara- sında diplomatik — münasebetler ku- rulması hususunda şimdiye kadar rastlanan güçlükleri ortadan kaldı- racağını yazmaktaydı. Cumhurbaşkanı Bayar, Papanın konuşmasına Türkçe bir — nutukla mukabele etti ve bu arada "“Türki- ye katolikleri sadık vatandaşlardır. Zira katolik dini, memleketin meş- ru makamlarına mutlak itaati em- reder" dedi Cumhurbaşkanı ile Papa arasın- daki hedıye teatisi de bu yirmi daki- kalık görüşme sırasında cereyan et- ti. Bayar Giovanni XXIHI.'e çok kıy- önce yolladığı ve bu merasimde Cum- hurbaşkanı tarafından takılan Al- tın mahmuz nişanına ilâveten, İn- coronazione madalyası, imzalı bir resmini ve San ietro — meydanını gösteren bir gravürü Bayara hediye etti mh rbaşkanı ve refakatındekı heyet aynı gün 16.30 da trenle Kom dan Napoliye hareket ettıler. Gece, Savanına yatında — geçirildi. Ertesi ah, NATO karargâhına yapılan resmi ziyaretten sonra, saat 15'te Sa- varona hareket etti. Gemi Napoli li- manından çıkarken 21 pare topla se- lâmlandı. Sahile birikenler, Akdeni- zin en güzel mevsiminde İlâcivert su- lara doğru açılan beyaz yatı uzun uzun seyrettiler. Zabıta Lüks Nemimin baklaları zabıta haberlerine üşkün olmıyan ok bile artık şöhretlerini — öğrendiği ve maceralarını merakla okumağa baş- ladığı iki 'büyük kahraman" . Çap- kın Hırsız ile Lüks Nermin-, geçen haftanın ortasında Çarşamba günü Akşam gazetesinin birinci sayfasın— da buluştular. Akşam, o gün "Çap- kın Hırsız" imzasını taşıyan bir mek- tup neşretmişti. Okuyucuları son de- rece kayiflendiren bu mektubu yaza- "çapkınlık" ve "hırsızlık" maha- retine ne derece sahip — bulunduğu azetelerın şüpheliydi ama zekâ ve nükte bah- sinde —ustalığı — aşikardı Akşama mektup gönderen "Çapkın Hırsız" söyle diyordu: "Şayet Lüks Nennin 13