16 Haziran 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

16 Haziran 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

daların tabanı tahtadır. Tavanlar ve pencere kasaları yağlı boya ile boyanmıştır. Villâların konforu tamdır. Hepsinde elektrik ve tazyikli akar su mevcut olduğu gibi telefon tesisatı da kurulmaktadır. Banyo dairele- rinde termosifon tesisatı kurulmuş ve zarif mermer kurnalar yerleştirilmiştir. Mutfaklarda maltız veya o- dun yakacak ocak kurulmamış ve tesisat, gaz ocağı kullanılacağı hesabına göre yapılmıştır. Her mutfakta modern bir bulaşık yıkama yeri de yapılmıştır. Umurbey villâlarını inşa eden müteahhit, sırf köy- lülere bir hizmet daha yapabilmek için üç odalı bir villayı "örnek" teşkil etmek üzere döşemiştir. Umur- beyi ziyaret eden yerli ve yabancı turistler, taşlıktaki hasır takımı ikinci kattaki misafir odasındaki goblen koltukları, yerdeki Isparta halılarını, yatak odasında- ki krome nikel iki kişilik karyolayı, yemek odasındaki maun - dişbudak takımı takdir ile seyretmekte ve bil- hassa yerli turistler düğmesi çevrilince yanan — elek- triklerle musluğu çevirince şakır şakır akan suya gıp- ta ile bakmaktadırlar. Umurbey köyü elektriğe 1950 seçimlerinden hemen sonra kavuşmuştur. Gemlik Sun'i İpek Fabrikasından çekilen bir hatla köye elektrik cereyanı — verilmiştir. Umurbeyin suyu da vardır. Fakat ilerideki ınkışafa kâ- fi gelemiyeceği mülahazasıyla civar köylerin suların- dan da istifadeye teşebbüs edilmiştir. Ancak bu te- şebbüs, diğer köylerin ziraatını tehlikeye düşüreceğin- den köylülerin mümanaatı ile karşılanmıştır. Umur- beyle diğer köyler arasında çıkan şiddetli ihtilâf. Bur- valisi İhsan Sabri Çağlayangilin — müdahelesiyle şımdılık yatıştırılmıştır. AZMİN ELİNDEN KURTULUŞ YOKTUR alışkan ve kalkınmaya azimli Umurbeylılerın ulaş- tıkları nimetler, sadece akarsu, elektr tinlikler arasındakı villalardan ibaret degıldır Umur- bey, D. P. iktidarının meşhur' "imar"ının girdiği ilk köydür. İmar faaliyeti Ziraat Bankası tarafından yü- rütülmektedir. Köyün merkezim teşkil eden Pars Bey mahallesindeki — köşebaşındaki bir kerpiç evin duva- rına asılan ''âvhaya göre "Pars Bey Mahallesi" ! . ev- eler Ziraat Bankası tarafından istimlâk edilmiştir. Yı- kım işine yakında başlanacaktır. İstanbul ve Anka- radaki imar faaliyetinin aksine, rtbeyde evleri yıkılanlar açıkta kalmayacaklar ve zeytinlikler ara- sındaki lüks villalara taşınacaklardır. Yeniden tanzim edilecek köy meydanında modern bir çarşı ve bir bü- yük sinema inşa edilecektir. En yüksek tepede, Gem- lik kasabasını ve körfezi kuşbakışı gören güzel man- zaralı, çiçek tarhlarıyla müzeyyen bir park şimdiden tamamlanmıştır: Umurbey köyüne gelen 'İmar Baka- ra Medeni Berk, bütün bu kalkınma faaliyetiyle ya- kından alakalanmıştır HAKİKİ BİR D. P. KALESİ Nufusu 3 bine yaklaşan 500 hanelik - 260 yeni villa hariç - Um ) yü, endi Öz kaynaklarıyla yanına bıle yaklaşılması mümkün olmıyan bu dürücü ve hakikaten misli görülmemiş kalkınma kar— şısında, e ve idarecilerine şükran ve minnet hıslerıyle (baglanmışlardır Umurbeyde yediden yet- mişe, herkes hararetli bir D. P. taraftarıdır. Sonuna kadar C. H. P. li kalmaya azimli üç Umurbeyli neti- cede koylerını terketmeye mecbur kalmışlardır. Fakat buna. rağmen 7 seçimlerinde sandıktan 7 C. H. P. reyi çıkıştır, ki: halen Umurbeyleri en çok öfkelen- diren hadise budur. Umurbeyde köylerine — nimetler yağdıran D. P. yı tutmamak nankörlük sayılır. Haki- 18 katen Umurbey, bolluk içindedir. Meselâ zeytinlikler arasındaki 260 villa için Ziraat Bankası 10 milyon li- radan fazla para harcamıştır. Umurbeyliler bu para- yı bankaya 20 yılda ödiyecektir. Villaların bahçesin deki zeytin Aağaçlarının mahsulü borç taksıtlerının ödenmesine yardımcı olacaktır. Zeytin mahsulünün iyi olmadığı yıllarda borçların tecili mumkundur Zi- raat Bankası bu villalardan başka köyün imarı işini de yürütecektir. Pars Bey mahallesindeki köy mey- danında bulunan cami, mükemmel bir şekilde restore edimiş ve içi nadide halılarla döşenmiştir. aminin önündeki çınar ağacının etrafına sabit bankolar ku- rulmuş ve hemen altına bir çeşme yaptırılmıştır Ta- bii bunlar hep — masrafla mümkün muştur ve bu masrafları Ziraat Bankası karşılamıştır UMURBEYİN ZİYNETLERİ Bu talihli zeytinci köyüne ilk yardım elini uzatan malt teşekkül, Yapı ve Kredi — Bankası olmuştur. Umurbeyin istikbalini keşfeden Yapı kası, burada 1950 seçimlerinden makta tereddüt göstermemiştir. Türkiyede bir banka şubesi açılan ilk köy olmak şerefini Umurbey böylece kazanmıştır. yoktur. Bütün aileler geçimini zeytincilikle temin eder, mahsullerini Gem- likli tüccar ve sanayicilere — satarlar. Umurbeyliler günlük alışverişlerini dahi pek yakın- olan ve — ımın- tazam otobüs seferleriyle — köylerine baglı bulunan rbeyde ticari hayat ler para sıkıntısı çekmezler. Ihtıyacı olanlar iki kefil bularak lâhzada bankadan parayı alırları. Ama gene de Yapı ve Kredi Bankasının Umurbe- ye en büyük hizmeti, orada bir şube açmak değil, Cumhurbaşkanı Celâl Bayarın doğduğu evi yüzbinler sarfıyla restore ettirmesidir. Köy meydanından 50-60 metrelik bir dik yokuşla — çıkılan bu evi, Umurbeye gelen yerli ve yabancı bütün turistler ziyaret eder ve oradan hayranlık duygularıyla ayrılır. Babası Umur- Bayarın büyütüldüğü beşik Tarih — hazinesi AKİS, 16 HAZİRAN 1959