16 Haziran 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

16 Haziran 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

RÖOÖPORTAJ Kalkınan Köy:Umurbey emlik Yalova - Bursa yolu üzerinde küçük ve şirin bir sahil kasabasıdır. Marmaranın hilâl şeklinde bir körfez teşkil ettiği yerde, deniz kenarında — kurulmuş kasaba, üzeri yemyeşil zeytin ağaçlarıyla kaplı tepe- cıklerle kuşatılmıştır. Bu tepeciplerda geçimlerini zey- tincilikle temin eden köyler vardır. Gemlikin ve kör- fezin en iyi panoraması, zeytin ağaçlarıyla kaplı tepe- lerin en yükseğindeki Umurbey köyünden görülür. U- murbey tarihi ve talihli bir köydür. Osmanlı devletinin kuruluş yıllarında Marmara sahillerine inen Türkler, Gemlikte oturan Rumlar arasına karışmamışlar ve ih- timal savunma mülahazalarıyla yüksek bir tepe üze- rindeki Umurbeye yerleşmişlerdir. Umurbey köyünün talihliliğine gelince, bu, Türki- ye Cumhuriyetinin üçüncü başkanının bu köyde haya- ta gözlerini açmış olmasıdır. Umurbeyliler Celal Ba- yarın köylerinde doğmuş ve aralarında büyümüş ol- masının şerefi ile gurur duyarlar. Bu gurur, uzanan yardım elleri sayesinde köylerinin Türkiyenin en ma- mur ve müreffeh köyü hâline getirilmesiyle büsbütün artmaktadır. Umurbeyliler, hemen karşı yamaçta ku- rulu ve aynı iktisadi şartlara tâbi Cihatlının durumuy- la kendi köylerini mukayese ettiklerinde, aradaki baş- döndürücü farkı görmekte ve Cenabı Hakkın bu bü- yük lütfuna -Celâl Bayarın Umurbeyde dünyaya gel- miş olması, şükretmektedirler. Diğer köylerde ve bil- hassa Umurbeyın hemen karşısındaki yamaçtaki Ci- hatlıda yaşıyanlar ise, Cumhurbaşkanının doğduğu kö- yün inkişafına gıpta ve hayranlıkla bakmakta, kendi köylerinden de bir cumhurbaşkanı çıkmasını dilemek- tedirler ZEYTİNLİKTEKİ VİLLALAR ürkiyenin en talihli köyü Umurbeye iki yoldan gi- dilir. Birinci yol Gemlikin içinden geçer. Diğeri Ya- lova şosesinden Gemlike girmeden ayrılır. Her iki yol da geniş ve mükemmeldir. kaplı tepeleri, tatlı virajlarla dolanarak Umurbeye tır- manırlar. İki yol, köye girmezden az önce birleşir. Bu noktada Umurbeye ilk defa gelenleri büyük bir sürp- riz karşılar: Zeytinlikler arasında yüzlerce villâ... Değil bir köyde, en mutena sayfiyelerde bile eşi- ne güç rastlanabilecek bu villâları — Ziraat ankası, Umurbeyliler için inşa ettirmiştir. 1957 seçımlerı ari- fesinde verdiği bir nutukta "Her köylüye bir ev yen Cumhurbaşkanı Celâl Bayarın bu vaadi, kendi doğ- duğu köyde gerçekleşmiştir. Bu işin şerefı ise. Ziraat Bankasina attir. Zira bu "muazzam iş"'i "numune köy- leri tesisi" adı altında başaran, Ziraat Bankasıdır. Yeşil zeytin — ağaçlarıyla Umurbeyin imarı işi büyük bir sür'atle ilerlemek- tedir. Halen 260 zarif villânın inşaatı tahta pancurla- rının vişneçürüğü rengine boyanmasına kadar tamam- lanmış ve evler Umurbeylilerin oturmasına hazırlan- mıştır. İnşaat, Ziraat Bankası adına müteahhit Reşit Şahin tarafından yapılmaktadır Bu âmme hizmetinin muvaffakiyeti için bütün resmi teşekküller müteahhi- de yardımcı olmuştur. Meselâ Orman İşletmesi, Umur- bey köyü evleri inşaatı için müteahhit Reşit Şahine en iyi cins keresteyi en ucuz ağaç fiatından vermiş- tir. Şimdi evlerin yapımı tamamlandığı halde, — Reşit Şahinin Umurbeydeki şantiyesinde yüzlerce metre mi- kâbı en iyi cins kereste mevcuttur. Umurbeyde Ziraat Bankası tarafından yaptırılan 260 köy evi villâ demek daha doğrudur-, iki, üç ve dört odalı olmak üzere üç tiptir. Hepsinin bır ahırı, bir terası ve zeytin ağaçlarıyla kaplı birer genış bah- çesi vardır Ahırlar tamamile beton, geniş ve yüksek tavanlıdır. Ahırların üstünde teraslar Vardır Villâlar iki katlıdır. İlk katta ahırdan başka içten bir kapıyla da ahıra bağlı geniş bir taşlık vardır. Asıl odaların bulunduğu kata bu taşlıktaki bir merdivenle çıkılır. İkinci katta bir hol ve kapıları bu hole açılan oturma ve yatak odalarıyla hela, banyo ve,mutfak vardır. O- Umurbeydeki villâlardan biri... Bakarsan bağ olur, bakmazsan dağ... AKİS, 16 HAZİRAN 1959 . ve Cihatlıda bir köy evi