13 Ocak 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

13 Ocak 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

yurabilirdi? Baskının da Trolü inkar edilemezdi. "Kahveni kapatırız, evi- ni veya dükkanını yıkarız!" kabilin- den tehditler, köylüleri geçim kor- kusundan, haliyle zahiren V. C. saf- larına katılmağa zorluyordu. V. C. komedyası ile ılgılı birçok garip olaylara rasilamak mümkündü. Devlet Radyosunun okudugu 'V. C. ye iltihak" listesinden daha az kayıt- l C. H. P. liye, hatta nüfusa sahip köyler ender değildi. Geride bıraktı- ğımız çarşamba günü, Devlet Rad- yosu 100 isimde 17 Ümmügülsüm o- kuduğu halde, perşembe yayınların- da 100 isimde tek bir ümmügülsüm dahi okumamıştı. Salı günkü yayı- nında da, 100 soyadın ekseriyeti taş kelımesının önüne konan bir sıfattan duğu intibaını veren isimlerin okun- ması sırasında spikerin içinden kük- reyen kahkahayı zaptetmek için sar- fettiği eforu farketmek için, kulakla- rı mikrofona biraz dikkatle tevcih etmek fazlasıyla — kafiydi. Hidayete erenlerin çarşaf çarşaf isimlerini o0- kumadan önce uzun bir konuşma ya- pacak bir hatip edasıyla genizlerini temizliyen Devlet Radyosu spikerle- ri, Türkiyede televizyon olmadığı için Tanrıya dua etmeliydiler. Bir merak konusu P. Genel Merkezi, alay konusu haline gelen "V. C. ye iltihak" telgraflarının hangi adrese gönderi- lirse gönderilsin, Başbakanlığa sev- kedilmesi için P. Umum Mü- dürlüğüne emir Vermıştı. Başbakan- lıkta toplanan mektup ve telgraflar, mum Müdürlüğünde, başına bir şairin getirildiği özel bir büroya çı kartılmaktaydı. Maaşlarını devlet büt çesinden alan ve başka vazifeleri ol- mayan şair ve arkadaşları günün po- litik durumuna göre, mektup ve tel- grafların ifadelerini tevhid ve tanzim etmekteydiler. Meselâ bir tesis hizme- te mi girmişti, mektup veya telgraf- larda olsun olmasın Menderese imar- cılığından dolayı minnet ve şükranlar en şaşaalı şekilde — arzedilirdi. Veya C.H.P. Genel Başkanı İktidarı ürkü- ten bir seyahate mi çıkmıştı, İnönü takbih ve telin edilirdi. Köylümüzün edebı kaabiliyetinin artmış olmasının içyüzü, şair ve arkadaşlarının mari- fetlerinden başka bir şey değildi. Va- zifeli A. A. memurlarının telgraf, mek tuplarla oynamaktaki müsellem ma- haretleri, vatandaşları memlekette esen bir polıtık rüzgâra göre degışen fırıldaklar haline sokuvermişti. Telgraflar ve mektupların ifadele- ri tevhid ve tanzim edildikten sonra, AKİS, 13 OCAK 1960 hiç tahkik edilmeden Devlet Radyo- larında ilan edilmek üzere A. A. bül- tenlerine geçiriliyordu. Müteakiben de birleştirilip dosya haline sokulu- yordu. Dosyaların tamamlanan nüs- haları, peyderpey Başbakanlığa tes- lim ediliyordu. İsimsiz kalındığı za- man, eski dosyalardaki mektup ve telgraflar, ifadeleri yeniden tevhit ve tanzim edilerek Devlet Radyosunda Usulsüz Sman alevi gibi parlayıp sönen merakları tahrik ettikten sonra işleri Bakanlığının ebedi bir sessizliğe gömüldüğü anlaşılıyor. hadiseyi biz anlatalım YURTTA OLUP BİTENLER okunuyordu. Dikkate değer bir cihet de, geride bıraktığımız cuma günü rastlandığı gibi, Düzcenin Arapçift- lik köyünden Mustafa Arslan, Metin Arslan, Nezihe Arslan, Cemal Arslan, Nihat Arslan, Cavit Arslan, Veciha Arslan, Vildan Arslan ve 35 arkada- şı" şeklinde gelen telgraflar, dosya- larda 43 kişi V. C. ye iltihak etmiş şeklinde gösteriliyordu. Böyle bir he- İmtihan bir alâka gösterdikten ve böylece "Erken imtihan meselesi"nde Dış- Pek âla Yüksel Menderes -Başbakan Adnan Menderesin büyük oğlu- ile di- ğer bazı ikinci kâtipler usulsüz olarak Ortaelçilik Başkâtipliğine terfi ettirilmek istenmektedir. Yüksel Menderes diğer bir arkadaşıyla birlik- te 21 Kasım 1957 tarihini taşıyan ve 28 Kasım 1957 tarihli ve 9768 sa- yılı Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren bir kararnameyle İkinci Kâtipliğe terfi etmiştir. 1154 ve 5250 sayılı kanunlar, İkinci Ka- tiplerin Ortaelçılık Başkâtipliğine terfiine kesin şartlar koymuştur İkinci Kâtiplikte üç yıl geçirmek; 2 — gördüğü siciliyle sabit olmak; 3 — Bu. süre içinde Başkâtiplik imtihanını Dışişleri Bakanlığında cari bir talimata göre de, Ortaelçilik Başkâtipli- ğine terfi zamanı gelen İkinci Kâtipler, terfi süresinin dolmasından en çok üç ay önce imtihana davet edilir. İmtihanı kazanırlarsa süreleri dolunca terfi etti ilmeleri gerekir. Halbuki bahse konu İkinci Kâtipler terfi müddetinin bitmesinden çok daha önce imtihana sokulmuştur Gerçi, Dışişleri bakanlığında belirtildiği gibi "5250 sayılı kanun Baş- kâtiplik imtihanının ne zaman açılacağı konusunda hiç bir kayıt ihtiva etmemektedir." Ama bu, terfi müddetleri dolmayanların terfi ettiril- melerini gerektirmez. Bir kere 5250 sayılı Kanunun aşikâr maksadı, -ka- biliyet dereceleri ne olursa olsun- İkinci Kâtiplerin belli bir süre içinde tecrübe kazandıktan sonra terfi etmelerini dinci sınıfın ortasına gelmiş bir talebe, imtihanlarına alınamazsa, bir İkinci Kâtip de nor- önce Başkâtiplik ortaokul bitirme mal süresini tamamlamadan maz. İmtihan şartının mevcudiyeti, sağlamaktır. Nasıl ki ye- -emsalsiz bir deha olsa bile imtihanına sokula- mümtazen -yani normal müddetin- den önce terfi imkânını ortadan kaldırır. Nitekim, bu kanun, yürürlüğe girdiği 1948 Temmuzundan beri istisnasız bu şekilde tatbik olunmuş- tur Bu talimatnamenin bahse konu imtihandan önceki bir tarihte de- ğiştirilmiş gösterilmesine teşebbüs edildiği hakkındaki söylentilere ge- d lince, kesin durum şudur Bir kere yapılacak değişikliğin kanunun maksadına uygun olması gerekir. İkincisi belli bir tarihte mevcut olmıyan bir kaideyi varmış gi- bi göstermek yetki tecavüzüdür. Bu sebeple Dışişleri Bakanlığının böy- le bir yola sapacağına inanmak istemiyoruz. Müddetleri tamamlanmadan imtihana alınmış olan İkinci Kâtiple- rin imtihanları bâtıldır, hukuken yoktur; normal zamanında tekrarı ge- rekir. Aksi hâlde, bu gibiler, müktesep hak iddiasında bulu hiçbir vakit, bu namazlar. Herhalde, imtihana dayanarak bu — gibilerin, terfi süreleri dolmadan Ortaelçilik Başkâtipliğine terülerıne dair Resmi Gazetede herhangi bir kararname neşredilemez. Dışişleri Bakanlığı Mu- hasebe Müdürlüğünün, Maliye Bakanlığı Muhasebat Umum Müdürlüğü- nün, Sayıştayın, Milletvekillerinin ve -icabında, Danıştayda iptal dâva- sı açma haklarını kullanmaktan kaçınmıyacak kadar cesur Dişişleri meslek memurlarının Resmi Gazete nüshalarını dikkatle takip edebil- meleri için keyfiyeti burada böylece tesbit ediyoruz. Tekzip meraklısı Dışişleri bakanlığı şimdi, bakalım!. bunu da tekzip etsin