13 Ocak 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

13 Ocak 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

Batı Almanya Hükümetinin ve Al- man milletinin gamalı haç salgının- dan duydukları üzüntü ve utancı be- lirttiler ve bunun asla Almanyada Yahudi düşmanlığı ve ırkçılık kepa- zeliğinin tekrar bağlıyacağı manâsı- na geleceği yolunda tefsir edilmeme- sini istediler. Batı Almanya Hükümeti, demok- ratik Almanyayı gözden düşürmek maksadiyle hareket — edebilecek ko- münist teşekküllerin bu işi teşkilat- landırmış olmasından şüpheleniyor- du. Tıpkı Bonn Hükümeti gibi, her işte kızıl parmağı görmeğe alışmış olan Amerikan basınıda bu y işin Kremlinin tertibi olduğunu iddia et- mek için pek fazla beklememişti. A- ma, Batı Berlindeki İngiliz polisi ne- ticede bir Yeni Nazi teşekkülünü meydana çıkarmış ve mes'ülleri tev- kif etmişti. Batı Almanya polisi de Alman İmparatorluk Partisinin bazı mensuplarının bu işle ilgili oldukları- nı sanıyor ve bu Partinin liderlerini sorguya çekiyordu. İsrail İçişleri Ba- kanı da Knesset'te verdiği bir de- meçte, bu rezaletin mes'üllerinin ye- ni nazi teşekkülleri olduğu yolunda- ki şüphelerin büyük olduğunu söy- lüyordu. Hastalık yayılıyor Fakat birkaç gün sonra işin bu ka- darla kalmadığı anlaşıldı. Gama- lı haç salgını İspanyol nezlesi gibi görülmemiş bir sür'atle bütün Batı dünyasına yayılıyordu. Viyana sina- gogu da gamalı haçla süslenmekte gecikmemişti. Klagenfurt'ta da ay- nı hâdise cereyan etmişti. Haydi, Avusturya nihayet bir Alman top- rağıydı ve naziliğin kalıntılarının burada yeşermesi belki tabii görü- lebilirdi. Fakat, ü mahallede çoğunlukta bulunan Ya- hudiler dayanamamışlar ve Enstitü- yü taş yağmuruna tutmuşlardı. Ne- ticede, Enstitü Müdürü, gamalı haç- ları sildirmişti. Milano'da Büyük Meydanda Mussolini'nin asıldığı yer de gamalı haçlarla süslenmişti. Ko- penhagda birisi yahudi aleyhtarı broşürler dağıtınca — sinagog derhal polis himayesi altına alındı. Stok- holm'de Yahudi asıllı bir bankacı tehdit mektupları almıştı. Polis ora- da da sinagogun önüne nöbetçiler yerleştirdi. Norveçte, Osloda ve Sta- vanger'de beyaz gamalı haçlar fab- rikaların ve Yahudi evlerinin Üüze- rinde görülmeğe başlandı. Pariste metro istasyonlarında tek tük kan rengi gamalı haçlara rastlanıyordu. Fakat, Paris halkının tepkisi şiddet- li oldu. Metro idaresi halkın nefretle dolu bakışları arasında gamalı hâç- AKİS, 13 OCAK 1960 Adolf Hitler Hortladı mı? ları ortadan kaldırdı. İngilterede ise durum daha endişe vericiydi. Londra, Axminster'de Glasgow'da, Leeds'de, Bristol'de, Hengrove'de, Bolton'da, Dartford'da, Bournemoutt'da ve Man chezer'de polis ne yapacağını şaşır- mıştır. Yahudi cemiyetlerinin, evleri- nin ve sinagogların duvarları kan ren- gi, beyaz, siyah, hatta -yahudi rengi olmasına rağmen- sarı gamalı haçlar- la dolup taşıyordu. Anglikan Kilise- leri bile bu şereften mahrum edil- İşçi Partisine mensup iki Yahudı milletvekili — Sydney Silver- e Dr. Barnett Stross ile aynı partinin eski Başkanı İan Mikardo emt Her Hekimi — İlgilendiren Kitap: Çocuk Hastalıkları Tedavisi (En son tedavi ve teşhiş metodları) Yazan : Dr. İhsan YALBIR Çocuk Hastalıkları Mütehassısı Rüzgârlı Matbaa, 300 sayfa, fiyatı : 15 lira. Satış yeri : Dr. İhsan Yalbı Güven Çarşısı Kat 1. No: 104 : Ödemeli gönderilir: Samanpazarı - ANKARA DÜNYADA OLUP BİTENLER da telefonla tehdit edılmışlerdı Te— ği her şahıs için İngiliz Nazi Parti- sinin bir Yahudiyi rehine telâkki et- tiğini bildirmişti. Aynı tehditler bu rezalete karşı çok şiddetli birtepki gösteren İngiliz basınına karşı da yapılıyordu. İngiliz Hükümeti derhal Bonn'daki Büyükelçisi Sir Christop- her Steel'i Londraya çağırdı. İngil- tere, kendi işgali altında olan Berlin sektöründe gamalı haç kampanyası- işbirliğine başlıyacaktı. Haftan sonuna doğru, gamalı haç salgını Birleşik Amerika'ya, Kanadaya, Ar- jantine ve hattâ Avustralyaya da si- rayet etti. New York'ta bir takım genç çocukların sinagoglara ve kili- selere gamalı haç çizdiği tesbit edil- di. Aynı hâdise, Montreal'de ve Mel- bourne'da da görülmüştü. Fakat, bunlar münferit, kalmıştı. Buenos A- ires'te ise, gamalı Klux Klan" Birleşik Amerikanın gü- ney eyaletlerinde Federal polisin şid- detle takip ettiği zenci aleyhtarı bir gizli teşekküldü. Amerikada da aklı başında insanlar gamalı haç kam- panyasına karşı derhal tepki göster- diler, Birleşik Amerikadaki Katolik- lerin Reisi Kardinal Francis Spell man derhal bir demeç vererek "Her temiz vatandaş ve sapık olmayan ay- dın tarafından bu hareketin takbih edilmesi gerekir" dedi. Amerikan hahambaşıları ise bu hareketlerin Batı Avrupadan gelen haberleri oku- yarak taklitçilik damarları kabaran mes'üliyet hissinden mahrum gençle- rin işi olduğunu söylüyorlardı. Batıda büyük çoğunluğun bu çir- kin kampanyayı takbih ettiği şüp- hesizdi. Ama artan refahla birlikte es- ki alışkanlıkların meydana çıkması, Batılı sosyologlara yıllarca mürek- kep yalatacaktı. Fakat, en eğlenceli tefsir -beklen- Kahireden geldi. El Ah- i bakılırsa, Bırleşık Arap Cumhuriyetinin Batıyla müna- sebetlerinin düzelmesinden korkan İsrail, kendisine sempati ve ilgi cel- betmek için bu kampanyayı teşki- latlandırmıştı! Fakat, Tel - Aviv de burnunun dibindeki Ramet-i hak Köyünde de motosikletli üç adamın "Heil Hitler"le başlayan broşürler dağıttıkları ve duvarlara gamalı haç çizdikleri için tevkif edildikleri öğ- renilince, zaten ciddi olmayan bu it- ham büsbütün ehemmiyetsizleşti. 27