13 Ocak 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

13 Ocak 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER doğmustur. Tahsilini yaptığı ve Yu- nanlıların idaresinde olan jimnazda çok türk olduğu halde bütün tahsil hayatıboyunca, başında fesi, sınıf mümessilliği yaptı ve politikacılığı- nın ilk tecrübesini orada edindi. Ça- taloğlular, İbrahim onbeş yaşınday- ken Türkiyeye geldiler ve İzmirde yerleştiler. Aile için "mürettep ma- hal" Bodrum olmasına rağmen, Milli Mücadele esnasında İbrahimin babası Bayram ağanın Giride gönderilen türk esirlere yaptığı büyük yardım- lar Çataloğlulara hususi bir muame- leyi sağladı. Nitekim Atatürk daha sonra İzmire geldiğinde Bayram ağa- yı Göztepede kaldığı evde kabul etti ve kendisine kahve ikram etti. İbra- him Çataloğlu Tıp Fakültesinden 1932 de mezun oldu, bir çok yerde ic- rayı tababet etti. Bursaya gelişi bir tesadüfün neticesidir. Yedek Subay olarak bin yataklı Bursa askeri has- tahanesinetâyin edildi, memleketi o kadar sevdi ki kaldı. Bu arada poli- tikaya da girdi ve C. H. P. safla- rında yer aldı. Dr. Çataloğlu 1947 ile Avrupaya tetkikata gittiği 1954 yı- lınakadar C. H. P. il kurulu üyeli- ğinde bulundu ve faal siyasetin ilk tecrübelerini edindi. O tarihler ara- sında Bursada C. H. P. il idare kuru- lu üyeliği yapmak hakikaten kolay değildi. Halk soğuk duruyor, soğuk bakıyordu. Dr. Çataloğlu Avrupa dö- nüşü 1958'de yeniden C. H. P. il ida- re kurulu üyeliğine seçildi, 1959 ni- sanında başkan oldu. Ama bu, Dr. Çataloğlunun "Ben profesyonel poli- tıkacı degıhm milletvekili de olmaya- cağım" demesini önlemedi. Ancak Dr. Çataloglu işine dört elle ve akla gele- bilecek bütün iyi niyetle sarıldı. Teş- kilata, canlılık değilse bile -o, hâdise- lerin ve bilhassa iktisadi — şartların icabı olarak gelmiştir- intizam ge- tirdi. Çalışmalara belirli istikamet verdi. Daha iyisi, ekip çalışması yo- luna sapmak istedi. Bekâr olduğun- dan ve hiç bir eğlence yerine gitme- diği için hastalarından arta kalan zamanı -sadece geceler kalmaktadır- parti hizmetine verdi. Bu arada, ye- mek yemeyi zararlı saydığından ar- kadaşları arasında latife mevzuu o- lan "yema içma" tavsiyelerine de de- vam etti. Nitekim İnönünün Bursa- da geçirdiği saatler zarfında Muha- lefet liderine politikadan çok sağlık- tan bahsetti, siyasi tavsiyelerden çok sıhhi tavsiyelerde bulundu. Dr. Çataloğlu kendisiyle tanışan gazetecılerde 1y1 niyetli, dürüst, ba— b . şartların müsait hale gel- miş bulunmasına rağmen C.H.P. ye seçimleri kazandırabilecek bir poli- tikacı intibaını — veremedi. Ama bir yanda böyle bir politikacının C.H.P. saflarında kendisini belli edememiş olması, diğer taraftan Dr. Çataloğ- lunun "en az itiraz çeken adam" sı- fatını taşıması kongrede C.H.P. nin Borsadaki mukadderatını gene bu sevimli Giritli doktorun ellerinde bı- raktı. İnönü adının sihri... Gççen haftanın sonunda, İsmet İnö- nü Mudanyadan Bursaya girerken bindiği yeşil arabada, işte bu politi- kacıyla birlikte seyahat ediyor, onun kah nikbin, tahminlerini, kah tıbbi tavsiyelerini dinliyordu. Araba şeh- rin içine girdiğinde vali Çağlayan- gilin mahir bir vali olduğu ortaya çıktı: Halk, Muhalefet liderinin ge- lişinden pek az nisbetle haberdardı. Fakat haber, Bursada sür'atle duyul- du ve İnönünün ilk olarak uğradığı C.H.P. merkezinin önü bir anda mahşere döndü. Muhalefet lideri o- radan, Cumhuriyet meydanı civarın- daki Yeni Ant gazetesine gittiğinde kalabalık daha da artmıştı. İnönü gazetede, gazetenin yakışıklı ve son derece sevimli başyazarı Derviş Taş- man, çilekeş gazetecilerden Necati Aygün ve arkadaşları tarafından kar şılandı. Sonra, eski bir ahbabı olan Selim Süterin Çelik Palasın yanın- daki güzel evine indi. İnonünün, Teşkilât tarafından adetâ saklanan gelişi duyulur duyul- maz Bursada bir canlılık başladı. As- lında, bu canlılık Teşkilâtın eseri olmalıydı. Halbuki İ adının sihrinin eseri oldu. Başkan, bir defa daha partisini sırt- lamak zorunda kaldı. Nitekim ertesi sabah, bir açık araba içinde ve iki taraflı yollara dizilen — halka, hele Cumhuriyet meydanını lebalep dol- duran kalabalığa ayakta selâm vere vere kongreye gelirken Bursanın he- yecanlı günlerinden birini — yaşadığı Polis yardımıyla açılan caddelerden İnönü geçiyor Cop cipe yardımcı oldu AKİS, 13 OCAK 1960