30 Mart 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

30 Mart 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

DÜNYADA Fransa Güvercin Eiffel'e kondu! Pırıs sokakları bu kadar çok polısı hiçbir zaman bir arada görmemiş- ti. Tam, onbin adet polis, bekçi, jan- darma ye emniyet eri (CRS) seferber edilmiş, sokaklara dökülmüştü. Porte d'Orleans'dan Ouai d'Orsay -Dışişleri Bakanlığı- ve Elysee Sarayına -Cum- hurbaşkanlığı- kadar yollarda her üç metrede bir arkası halka dönük bir üniformalı polis bekliyordu. Ayrıca, yüzlerce sivil polis halkın arasına karışmıştı. Damlarda tam 2 bin tane itfaiye neferi yer almış, — karşıdaki pencereleri ve bacaları gözetliyorlar- dı. Bütün bunlar yetmemiş gibi, Champs - Elysees üzerinde de iki alay piyade askeri polis yerine nöbet tutuyordu. Bütün yollarda kaldırım- lar beyaz tahta trabzonlarla ayrıl- mıştı. Daha önce, yol üzerindeki bü- tün binalarda oturanların lıstesı ka- pıcılardan tahkik edilmiş ve başka- larının o arada o binalara yerleşme- mesi sağlanmıştı. Yol üzerindeki bü- tün balkonlar, pencereler ve yola ba- kan odalar polis tarafından — teftişe tâbi tutulmuştu. Haftalarca evvel de yüzlerce şüpheli şahıs Korsikada ikamete memur edilmişti. Nihayet, özel teknisyenler yola ler ve kimsenin saklanmadığından e- min olduktan sonra ayrılmışlardı. İş- te, geçen haftanın ortasında Sovyet Sosyalist Cumhuriyetleri Birliği Baş- kanı ve Sovyet Komünist Partisi Bi- rinci Sekreteri Nikita Krutçef Parise bu tertibat içersinde ayak basıyor- du Sovyet Havayolları Genel Müdür Yardımcısı ve Başyoldaşın özel pilo- tu General Çibinin idaresinde Vnuko- vo hava alanından -Moskovanın hava alanı- kalkan dev İlyuçin - 18, beş sa- atten az bir zaman sonra Parisin Orly hava alanına indi. "K" saat tam 10,50 de 58 tonluk uçağının 4 bin beygirlik türbo -jet motörlerinin kor belliydi Yüzü sarımtraktı Buna rağ- men, neşeli görünüyor ve hava ala- nının balkonunda yer alan ve kendi- sine Sovyet - Fransız bayraklarını sallayıp. "Hurra: Krutçef:" diye ba- ğıran Fransız komünistlerini selâm- lıyordu. Bu sırada, Fransa Cumhur- başkanı ve Fransız Topluluğu Baş- kanı General Charles de Galle, komple gri elbisesi içinde her zaman- ki ciddi ve mağrur edasıyla ilerledi AKİS, 29 MART 1960 ve misafirini karşıladı. Bu sırada meydan bataryası Sovyet Başbakanı- nı Devlet Başkanlarına has 21 pare top atışıyla selâmlıyordu. General, Başyoldaşın elini sıktıktan sonra, ye- re serilmiş kırmızı halıların üzerin- den yürüyerek kendisine ihtiramda bulunan Cumhurbaşkanlığı Muhafız Alayının sancağını selâmladı ve Sov- yet, milli marşiyle, Marsellaise'i din- ledi. Daha sonra, iki Devlet adamı, 29 x 9 metre kare ebadında kırmızı moket, kızıl kadifeler ve pembe sa- tenlerle döşeli karşılama — salonuna dahil oldular. Burada, Madam de Ga- ulle, misafiri Madam Nina Krutçef ve üç kızıyla görüşürken, General de Gaulle açıkta bir kürsüden beyanı hoşamedi nutkunu irad etmeğe baş- ladı. Nutuk, her zaman rastlanan nu- tuklardandı, hiçbir fevkalâdeliği yok- tu. Sadece, Fransız Cumhurbaşkanı - nın, misafirini Sovyetler Birliğinin temsılcısı yerine Rusyanın temsilcisi iye anması dikkati çekti. Bu söz- ler, de Gaulle'ün Devletlerin ideolo- jik değil, milli temellere dayandığı yolundaki inancının belirtilerinden biriydi. Daha sonra Krutçef, kendi nutkunu okudu. Bu nutuk da lüzu- mundan fazla uzun, beylik bir konuş- madan ibaretti. Başyoldaş, — İkinci Dünya Harbinde Sovyetlerle Fransız- ların aynı tarafta bulunmalarını is- tismar ediyor; İkinci Dunya Harbin- dekine benzer bir görüş birliğini iki memleket arasında tesis etmek kabil olduğu takdirde tecavüz kuvvetleri- nin baş kaldırmalarına imkân ola- mayacağını belirtiyordu. Bu teca- vüz kuvvetlerinden maksadın Batı Almanya olduğundan hiç kimse şüp- he etmedi. Bay "K", bundan başka, Krutçef Pariste bir Rus OLUP BİTENLER Fransada bütün dünya meselelerini görüşeceğini, fakat, asıl Avrupa me- selelerinin Fransayı — ilgilendirdiğini imâ eden ve böylece de Gaulle'e ke disini Ike mesabesinde için nazikane ihtarda ifadeler bile kullandı. Neyse ki "K" er zamanki açıksözlülüğü üze- rinde yoktu. Yoksa, mağrur de Ga- ulle'ün oracıkta mısafîrını bırakıp çekıp gitmesi pek âlâ mümkün ola- bilird Nutuklardan sonra iki Devlet adamı, büyük bir siyah limuzine bin- diler ve 60 kilometre hızla yelpaze şeklindeki 6 sıra motosikletli muha- fizin içinde şehre doğru yol aldılar. Fransız protokolü Başyoldaşa 1957 yılında İngiltere Kraliçesi Elizabeth II'ye takip ettirdiği güzergâhın aynı- nı takip ettiriyordu. Kafile Fresnes ve Montrouge üzerinden Parise gir- di ve Maine Avönüsü ve İnvalides Bulvarını geçerek Krutçefle refaka- tindekilerin kalacakları Dışişleri Ba- kanlığına geldi. Yollar iyice dolmuş- tu. Tarafsız müşahitler Krutçefe ya- pılan tezahüratın daha önce İngilte- re Kraliçesine ve Ike'a yapılandan az olmadığını söylüyorlardı. Alkışlayan- lar daha çok komünistlerdi. Komü- nist olmayan halk ise merakından birikmiş ve herhangi bir taşkınlık yapmadan kafileyi heyecan ve ilgiy- le seyrediyordu. Bazı köşelerde ufak grupların beyaz kısmının ortasına si- yah bir band geçirilmiş fransız bay- raklarını "K" nın gelişi dolayısiyle matem alâmeti olarak salladıkları ve "Biz katlettiğin Macarların dostları- yız!" diye bağırdıkları görülüyordu. Fakat, bu gibi nümayişler hemen hiç ragbet görmedi. Güzergâh üzerinde resmi binalar Sovyet - Fransız bay- raklarıyla donanmıştı. "K" ile Nina, Dışişleri Bakanlı- gına geldikten sonra — Louis XVI'ya di. Arada "K", de Gaulle'e -gayri res- mi mahiyette olmak üzere- hediyesi- ni de veriverdi; sputnikin 50 santim- lik, kristal üzerine oturtulmuş bir modeli ile Lunikin beyaz altından bir minyatürü! "K" ile Nina dairelerinde bir çeyrek kadar istirahattan sonra Dış- işleri Bakanlığından çıkarak Elysee Sarayına gittiler ve orada iki Dev- let adamı arasında ilk kısa görüşme yapıldı. Daha sonra, de Gaulle, misa- firleri şerefine küçük bir öğle yeme- ği verdi. Öğleden sonra, iki Devlet adamı Arc de Triomphe'u -üzerinde Napolyonun Rusyada kazandığı za- ferlerin adları kazılı meçhul asker 23