30 Mart 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

30 Mart 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt: XVIL, Sayı: 296 A K İ S HAFTALIK AKTUALİTE MECMUASI 29 Mart 1960 YURTTA OLUP BİTENLER D. P. Tereddüt.. DP Genel Merkezinin kapıdan girince sol tarafa düşen odasının telefonu geçen haftanın sonlarında çaldığında saat 20 yi gösteriyordu. Saçları sıkı sıkıya arkaya taranmış orta yaşlı adam telefonu her zaman- ki alışkanlığıyla eline aldı. Telefonun diğer ucundaki ses bir gazeteciye a- itti. Gazeteci -büyük bir cesaret işi- dir- D.P. Grubunun ne zaman topla- nacağını, bu toplantıda Genel Seçim- ler için bir karar verilip verilmeyece- ğini soruyordu. Orta yaşlı adam su- ali heyecanla cevaplandırdı: "— Bayramdan sonra toplanabi- lir." Gazeteci ahizeyi elinden bırakma- mıştı. Evet, Bayramdan sonra top- lanabilirdi, ama ikinci suale verilecek cevap mühimdi. Toplanacaktı da ne olacaktı? Genel Seçimler için bir karara varılacak mıydı? Gazetecinin hevesi kursağında kaldı. Bu hususta bir şey söylenemezdi. D.P. Genel Merkezi sekreteri Kastamonu Mil- letvekılı Basri Aktaş da işte bunun söyleyemeyeceğini bil- . İşin esasına bakılırsa suali so- ran gazetecı de buna bir cevap ala- mıyacağını biliyordu. Buna rağmen geride bıraktığımız hafta içinde seçimin yaklaştığına dair emareler birden bire arttı. İkti- dar ileri gelenleri -Menderes hariç- büyük bir gayretle çalışmalarına hız verdiler. Bakanlar vatan sathında ge- zilerine devam ediyorlardı. Hükü- met azalarının yaptıkları konuşma- lar zemine, zamana ve yaklaşan se- çime uygundu. Meselâ Devlet Baka- nı İzzet Akçal -ikinci bir Tevfik İle- ri olmuştur- Konyada oruçlu vatan- daşlara "Ecdadınız tekkeleri ne hal- de bıraktıysa onları gene aynı hale getireceğiz" — diyebiliyor, bir başka yerde ise D.P. iktidarı sayesinde Türkiyenin pek yakında — Avrupayı geçeceği vecizesini savuruyordu. Öte yandan D.P. Genel Merkezi, İktidarın başının İstanbulda olma- sına rağmen faaliyetini arttırmıştı. Kayseri milletvekili Kamil Gündeşin başkanlığında kurulan bir komite seçim işlerini, propagandayı organi- ze edecekti. Hattâ seçim broşürleri hazırlığına bile girişilmişti. — Renkli broşürler pek yakında köylere dağı- tılmağa başlanacaktı. Basılması ka- rarlaştırılan broşürlerde seçimin han- gi tarihte yapılacağına dair en ufak bir işaret mevcut değildi. D.P. Gru- bunun çoğunluğu seçimin yaz başla- rında yapılacağı kanaatindeydi. tekim Meclisin Sakarya Ni- idareci üyelerinden Milletvekili Nüzhet Akın bazı bölgeler için bunun şart olduğu- nu bir dostuna geçen haftanın başın- da açıkladı. Meselâ D.P. nin Maraş ve havalisinde kazanması seçimlerin yaz başlarında yapılmasına bağlıydı. Zira işçi sınıfı sonbaharda Çukuro- vaya çalışmağa gidiyordu. — Böylece D.P. fazla sayıda oy kaybediyordu! Sonra hasad mevsimi geçmiş oluyor, köylü buğdaya yapılacak zammın D. P. lehindeki tesirinden kurtulmuş o- luyordu. Yeşil Plâkalı arabalar Seçim hazırlıklarının bir başka per- desini geçen hafta içinde Bayın- dırlık Bakanlığının ©önünde seyret- mek kabildi. Bakanlığın önünde her gün yeşil plâkalı vali otomobillerine rastlanıyordu. — Valiler — Bayındırlık bakanlığı tarafından toplantıya çağı- rılmıştı. Nisan ayının 10 una kadar devam edecek toplantıda, Bakanlığın ileri gelenlerine sorarsanız, İllerin su 1şler1 görüşülecekti! Ayrıca, köy iç- e suları meselesi de ele alınacaktı. Koy içme suları meselesi kulağı de- lik politikacılar için yabancı bir mev- zuu sayılmazdı. 1960 bütçesine ko- nulan 50 milyon liralık tahsisat daha o zaman seçimlere gidileceği fikrini doğurmuştu. Bu bakımdan valilerin, yeşil plâkalı otomobilini gören Anka- ralılar bıyık altından gülüyorlar ve "Seçim adamakıllı yaklaştı galiba" AKİS, 29 MART 1960