24 Ekim 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

24 Ekim 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

gandası siyasi hayata kuvvetli bir girmesiyle ün lüyle birlikte normal hayat avdet e- decekti. Askerler partisi u düşünceler İstanbulda tasviple B karşılanır ve taraftar (bulurken tamirde Ragıp Gümüşpala teşebbü- sünün mahiyeti hakkında daha ge- niş bilgi veriyordu. “-Yeni e parti kurma hareke- tinin başına panlar ça emekli subaylar ol- duğu gibi, partili ve partisiz vatan- daşlar da mevcuttur. Garp bölgesin- den aldığım teklifler odaha ziyade, sabık iktidar partisi mensuplarından gelmektedir. Fakat, bunlar sabık ik- tidar partisinin ikinci üçüncü dere- cede elemanlarıdır. Ben bunların tek- liflerini (o çekimserlikle (o karşıladım. Yeni bir parti kurulduğu takdirde ocak başkanı, bucak başkanı gibi par tilerin ileri plânlarında yer almış sa- bıkların bu partiye alınmamaları i selâmeti (o bakımından Diğer teklif o sahiplerinin de bü- ük bir kısmını şahsen tanımıyorum. Bunların hiç birisine henüz müsbet cevap vermiş değilim. Şimdilik ke- narda kalmayı tercih ediyorum. Fa- kat, mutlak zaruret olursa o zaman harekata geçeceğim. Politikaya 1sı- namıyan bir insanım. 46 senelik as- kerlik hayatımda tamamen orduya bağlanmış vaziyette kaldım. Kendim- le iktifa etmedim, oğullarımı subay yaptığım gibi kızlarımı da subaylar - la evlendirdim. Politika banim için ikinci üçüncü plânda (gelmektedir. Mesele memlekete yararlı olabilmek- tedir." Gümüşpala, başkanlık edeceği si- yasi teşekkülün bilhassa doğa bölge- lerinde destek bulacağı kanaatinde- dir. Zira oralarda uzun seneler, bir sakar olarak hizmet etmiştir. İzmir ve Aydından da tasvip sedaları yük- selmiştir. Eski Genel Kurmay Baş- kanının Ödemişe yaptığı bir seyahat, partinin kuruluş hazırlıklarıyla alâ- kalı şekilde tefsire uğramıştır. Gü- müşpalaya 17 isimden müteşekkil bir kurucu kadro sunulmuştur. Daha sonra üste 21 kişiye çıkarılacak ve ıraktı geldiğinde (kurucular açıkla- nacaktır. Bazı eski ve idealist De- mokratlar emekli Orgenerale Egeli Gençler adı altında başvurmuşlar ve kendisini teşvik etmişlerdir. Haftanın sonunda Gümüşpala şöyle diyordu: "— Bir parti kurduğumuz tak- dirde bu, tamamen milliyetçi olacak ve sosyalizmi asla tasvip etmeye- çektir. Emekli subaylar saflarımız- da geniş miktarda yer alacaklardır" 22 Hakikaten, bilhassa son ameliye sırasında askerlik hayatlarını kapa- mış olan bir çok emekli subay bir si- yasi teşekkül halinde teşkilâtlanma- yı ve memlekete o yolda hizmet et- meyi ciddi şekilde tasarlıyorlardı. Bir tüzük, geçen haftanın başlarında aşağı yukarı hazırlanmıştı. Ankara- da elden ele dolaşıyordu. Şimdi bu- nun üzerinde çalışılıyor, işin fikir cephesi kadar mali tarafları da plân- lanıyordu. Kulağa kar suyu Hi tanın sonunda bu teşebbüsler 27 Mayıs hareketiyle ("Hayatının Fırsatı'nı i irdiğini yu kaçırdı, sönme istidadım gösteriyordu. Bu Zeyyat Ebüziyya Temcitpilavı politikacılar haftanın içinde sertleş- mek, daha ziyade katılaşmak yolunu en basiretli yol saydılar ve müstak- bel partiler CHP. dostluğunu be- nimsediklerinden, benimseyeceklerin- den kendileri bayrak diye CH.P. düşmanlığını seçtiler. Böylece belir- li bir zümreyi bu sancak altında top- layabilecekler, horoz döğüşünden pek hoşlanan mahdut kütleyi kaptır- mayacakları. Öteki partiler memle- kette huzur sloganıyla ortaya çıktık larında da bunlar, tecrübeli oldukla- rını sandıklan "muvazaa" edebiyatı- nı yeniden ele alacaklardı. Ama bu edebiyatın 1947-50 ara- . sında verdiği neticeden daha iyisini verebileceğini sanmak için pek ha- yalperest olmak gerekiyordu. Basın Şeref Divanının Tebliği 1 — Ethem İzzet Benice hak- kında yanlış istihbarata da- yanan yayın yapıp gönderilen tavzihi neşretmeyen Akşam, ga- zetesi ile bu gazete aleyhinde haksız yayında bulunan Gece Postası'nın her iki Gazeteye birer İHTAR verilmiştir. 2 — Düşük İktidar mensup- larının münasebette bulunduk- ları kadınların özel hayatlarına ait bâzı yayınlarda, umumi a- dâp ve ahlâka aykırı bir aşırılık müşahede edilmiş ve bu husus- ia basının a çekilmesine karar verilmişti. — Ankara'da yayınlanan haftalık Ülke dergisinin 11 E- kim tarihli 7 nci nüshasında "Lüks Nermin'in ifadesi” baş- lığı ile yayınlanan yazı ahlâka aykırılık o bakımından umumi örf ve âdetleri, kanunları ve Basın Ahlâk Yasasını ihlâl edi- ci mahiyette görülmüş ve TAK- BİH edilmiştir. Ayni yayını ielhisen iktibas eden gazetele- rin durumu gelecek toplantıda görüşülecektir. — Yayınladığı yanlış bir haberi tekzip etmediği tesbit o- lunan Bursa'da çıkan Ekspres Akşam, Postası gazetesine İH- TAR'da (o bulunulmasına karar verilmiştir. 5 — Bafra'da mukim Him- mat Karaçocuk tarafından yol- lanan tayzihi yayınlamıyan Sır dergisine İHTAR'da bulunul- kararlaştırılmıştır. 6 - 3 Ekim 1960 tarifeli Ge- ce Postası ve Son Saat gazete- lerinin manşetlerindeki punto tertibi, başlıkla haber arasında bozacak olduğundan her iki gazeteye bi- rer İHTAR verilmiştir. 7 — Basın Şeref Divanı'nın 3 numaralı tebliğini, taahhütle- rine aykırı olarak davranıp ya- yanlamıyan Anadolu, Cumhuri- yet, Gece Postası, İstanbul Pos- tası, Tercüman, Yeni Asır, An- kara Telgraf, Son Dakika, Ya- man, Yeni And, Bizim Sakar- ya, İstikbal, Porsuk, Türk Gü- cü gazeteleri ile Akis, Akbaba, Hayat ve Tef dergilerine İH- TAR'da bulunulması kararlaş- tırılmıştır. AKİS, 24 EKİM 1960