24 Ekim 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

24 Ekim 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

YURTTA OLUP BİTENLER teknik bir kontroldür-, ondan sonra yayınlanacaktı. Saat tam 20.15'te soyun konuşması (o hazırlanmıştı. Anayasa Komisyonunun bu tezcanlı üyesi, acele ile gazetecilerin bulun- duğu odaya girdi ve Radyo Müdürü- ne konuşmasının hazır olduğunu he- yecanlı bir şekilde söyledi. Banda al- ma faslı 15 dakika sürdü. Bundan sonra iş, Radyonun teknik eleman- larına kalıyordu. Aksoy, aynı heye- canla evraklarım topladı ve hava a- lanında pek itibar ettiği gazetecilere bu defa soğuk bir selâm verdi. Çık- mağa hazırlanırken, Radyo Müdürü kendisini ikaz ederek (gazetecilere metnin bir kopyesini vermesini söy- ledi. Aksoy, bu yerinde arzunun isa- fı cihetine gitmeği uygun buldu. O- rada da kaldı. Saat tam 20.45 de Ankara Rad- yosu, Aksoyun konuşmasını verme- ğe başladı. Aksoy- kendi sesini din- lemeğe hazırlanıyordu ki ln lerin taşan sabrı Radyo Müdürün odasındaki radyonun Kapatılması sebep oldu. Bunun üzerine Aksoy, elindeki metni gazetecilere ağır ağır okumağa başladı. Metnin hitama annesiyle gazetecilerin sual yağmu- ru başladı. Aksoy, sualleri bir kaç kelimecikle geçiştiriveriyor,. Komis- yondaki anlaşmazlıkla alakalı açık- lamanın, zamanı gelince yapılacağı- nı söylüyordu. (o Anlaşılan, (dünden bugüne köprülerin altından çok su- lar akmıştı. Aksoy bu arada bâzı maddelerin müdafaasını yapmak lü- zumunu duydu. Bu maddeler bilhas- sa Hükümet üyeleri ile, milletve- killerinin vazifeye başlarken mal beya nına tâbi tutulmalarım derpiş eden kısımdı. Aksoyun izahatı bu minval üzere devam etti ve gazeteciler ara- dıklarını bulamamış insanlar olarak Radyo Evini terkettiler Aksoyun Devlet Radyosunda mü- dafaasını yaptığı Anayasa projesi, Başkent ilim adamları (oçevresinde pek rağbet bulmadı.' Siyasal Bilgiler Fakültesi öğretim üyeleri Anayasa tasarısını başka yönden tefsire tâbi tutuyorlardı. Bir defa bir rivayetin aydınlanması lâzımdı. Başkan Gür- selin son basın toplantısında ifade et- tiği gibi, Cumhurbaşkanının tek de- receli ve bir defaya mahsus olmak üzere 7 yıl için seçileceğini derpiş eden bir madde Anayasada var mıy- dı? Varsa, bunun esbâb-ı mücibesi neydi? Kaldı ki, haftanın sonunda böyle bir maddenin Anayasa met- Muzaffer Özdağ Asker hukukçu ninde yer almadığı kati şekilde belli oldu. Başkent siyasi ve ilmi kulisini ziyadesiyle omeşgul eden Anayasa meselesi ancak haftanın son günle- rinde vuzuha kavuşmağa başladı. Gündelik gazeteler tasarıyı tefrika etmeğe koyuldular. Milli Komite ne diyor?.. A nayasa projesinin, bir kurye ile İstanbuldan (Ankaraya gönderil mesiyle, (Milli Birlik omitesi bu mesele üzerine eğilmek lüzumunu his setti. Komite üyeleri gruplar halinde tasarının omünakaşasını yapmağa başladılar, Buna daha ziyade bir ku- lis faaliyeti demek yerinde olurdu. Komitece hâkim olan zihniyet bir noktada birleşiyordu. Bu nokta, Dev- let Başkanının tarafsız olması esa- sıydı. Anayasa tasarısı projesi teksir e- dilerek Milli Birlik Komitesi üyele- rine dağıtıldı. e Üyeler bu mevcuda zun bir fikir teatisinden sonra tasa- rı Komitenin tasvibine sunulacaktı. Bu 15 günlük müddet bir parça da habis yoklama mahiyeti arzediyordu Bu müddet zarfında Komite üyeleri, basında çıkan yazıları dikkatle ta- kip edecekler, halkla temasa geçip fikirlerini alacaklar ve ilim adamla- rıyla faydalı görüşmeler yapacak- AKİS, 24 EKİM 1960