12 Haziran 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

12 Haziran 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER lerinden bilgi istediler. Fakat tâyin, Hükümet kararıydı ve Başkan Gür- sel tarafından yapılmıştı. Hava Kuv- vetlerindeki memnuniyetsizlik gerek- li makamlara aksettirildi. Komite de, kararın iptali taraftarıydı Cemal Gürsel Komiteyi derhal Çankayaya, akşam yemeğine davet etti. Bu, âdeta resmi bir toplantıydı. Yemekten evvel bir başka salonda içilen kokteyller ve yapılan sohbet, bazı meselelerin oaydınlanmasına ve yapılan hataların tamiri yoluna gidil- mesine zemin hazırladı. Yemeğe otu- rulduğu vakit saat 20'ye geliyordu. General Gürsel neşeli görünüyordu. Resimlerin çekilmesi için davet edilen gazete fotoğrafçılarına (o-muhabirler davet edilmemişti- takıldı. U şeklin- deki masanın ortasına oturmuştu. Sa- ğında Özdilek, solunda Ulay yer aldı- lar. M.B.K. üyelerinden Madanoğlu hariç, diğerleri yemekte hazırdılar. O gece, bir çok mühim mesele ele a- lındı. Ordunun temennileri vardı. Silâhlı Kuvvetlerin yavaş yavaş politikadan çekilmesi isteniliyordu. Bazı kimsele- rin, belki de arzulan hilâfına, isimle- ri etrafında efsaneler yaratılarak Kuwetli oOAdam haline (sokulması -yerli veya yersiz- endişeler uyandı- rıyordu. Seçimlerin yapılıp yapılma- ması diye bir mesele yoktu. 29 Ekim 1961 tarihi huduttu ve bu tarih Silâh- lu Kuvvetlerin her ozamandan fazla teminatı altındaydı. Ama seçimden sonra ordu* hiç kimsenin elinde kal- mamalı, derhal Cumhuriyetin eski sadık ve itaatli vazifelisi hâline geti- rilmeliydi. Halbuki bazı büyük birlik komutanlarının değiştirileceği ve İr- fan Tanselin tâyinini başka tayinle- rin takip edeceği söylentileri dolaşı- yordu. Bir listenin hazırlandığı bile duyulmuştu. Listeye dahil olduğu id- dia edilen isimler kulaktan kulağa söyleniyordu. Cemal Madanoğlunun Ankara Kumandanı olarak durumu da ordu içinde garip karşılanıyordu. Mert as- ker, işin başında, başkentin emniyeti mülahazasıyla Ankara Kumandanlığı vazifesini üzerine almıştı. O sıfatıyla Milli Savunma Bakanına bağlı bulu- nuyordu. Halbuki, M.B.K. üyesi sıra- tıyla Bakanları mürakabe, hattâ 1s- kat hakkına malikti. Aslında, Komite üyelerinin bir çoğu da bu farklı duru- mun uzun zamandır aleyhindeydiler. Madanoğlu ile Köksalın fiili komu- tanlık yapmalarına mukabil ötekiler bir birlik başında değildiler. Üyeler arasında eşitliğin temini arzusu, Ten- sel meselesinin ortaya atılması vesi- lesiyle kuvvetle duyuruldu. Madanoğlu uzunca bir süredir baş- kentten uzak bulunuyordu. Bayram dolayısıyla Ankaradan aynlmıştı. Fa- Ahmet Yıldız, toplantıdan sonra basın mensuplarıyla “Laf lafı açar" derlersede... 10 İrfan Tansel Dinamit fiçısının fitili kat küskün olduğu söylentileri baş- kentte duyulmuştu. Bir kısım Komite üyelerinin dışarda vazifelendirilmiş 14'lerden bazılarının yurda dönme- leri, hattâ bunlara Senatoda -Anaya- sa, bu iş için ancak Devlet Başkanı- nın kontenjanım müsait kılmaktadır- yer verilmesi arzusunu taşımaları görüş ayrılıklarına yol açmış diye bi- liniyordu. Gerçi, hukuki durum itiba- riyle ciddi imkânsızlıklar bunu önlü- yordu ama fikrin taraftarları bu ar- zularım orada burada , gazetecilere dahi açmaktan geri kalmıyorlardı. Komite üyelerini düşündüren baş- ka bir husus, bitmek üzere bulunan Yassıada duruşmaları sonunda idam hükümleri verilirse Komitenin ne ka- rar alacağı idi ve o konuda da deği- şik telâkkilerin bulunduğu hiç kim- senin meçhulü değildi. Silâhlı Kuv- vetler, tümü itibariyle, Adaletin ve- yeler bu tezi çeşitli yerlerde yaptık- ları hasbıhallerde üstü pek az kapak şekilde o çıtlattılar. Buna mukabil, Komitede ayrı mütaleada olanlar ve isteyenler (o sayıca az dahi Oolsalar- yok değildi. Çankayadaki yemekte, ilk iş ola- rak İrfan Tanselin vazifesine iadesi hususunda Başkan Gürselden drama- tik şekilde söz alındı. Fakat bu, baş- ka bir mert askerin, Gürselin İhtilal- den beri başyaverliğini yapan, Baş- komutanı 27 Mayısta kullandığı u- çakla İzmirden alıp Ankaraya geti- ren ve Komite kurulduğunda üyelik istemeyen Kurmay Albay Ağasi Şe- nin istif asma yol açtı. Hava Kuvvet- AKİS, 12 HAZİRAN 1961