12 Haziran 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

12 Haziran 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

YASSIADA DURUŞMALARI Duruşmalar Sorgu ve cevap K sa boylu, hayli çökmüş kadın, ö- nünde oturan mikrofona biraz-da- ha yaklaştı ve âdeta fısıltı halinden konuşmağa başladı: " — Mecliste devamlı huzursuzluk vardı. Devamlı münakaşalar çıkıyor- du." Kadının tam karşısındaki yüksek kürsüde oturan adam, kadının sözü- nü keserek, mütehakkim bir eda ile: "— Niçin huzursuzluk vardı, se- bebi neydi?" diye sordu ve cevap gelmediğini ayni suali bir kaç kere tekrarladı. Mikrofon başındaki çökmüş ka- dından cevap çıkmıyordu. Bu sırada salonu inleten bir ses duyuldu: Eşkiyalık!" Bütün gözler bir anda sesin gel- diği tarafa yöneldi. Sesin sahibi, faz- la heyecanlı genç bir adamdı. Ayni sözü tekrarlamakta beis görmüyor olmalı ki tekrar etti: "— Eşkiyalık!" Salondakiler, (o başlarını bir kere daha genç adama çevirdiklerinde, va- zifeli subaylar kendisini dışarıya çı- karıyorlardı. . Mahkeme lı a- sabi fakat yumuşak bir "— Bunun yeri Dura e "de- Hâdise, geçen haftanın sonlarında birgün Yassıadanın meşhur ve tarihi duruşma salonunda cereyan etti. Mik rofonun başındaki çökmüş kadın, dü- ük D.P. milletvekillerinden oAyşe Güneldi -Emin . Kalafatın kardeşi-. O gün, düşük milletvekillerinin sor- gularına devam edilmekteydi. Sorgu Birasında sabrı taşan heyecanlı bir dinleyicinin "Eşkiyalık!" diye bağır- ması, duruşmaların sakin havasını birden harekete getirdi. Sanık san- dalyalarını dolduran düşük milletve- killeri yerlerinde rahatsızlık hissetti- ler. En fazla heyecanlananlar, ön sı- ralardaki baş sanıklardı. Menderes sol eliyle iç cebinden beyaz bir men- dil çıkardı ve terleyen alnım sildi, dinleyicilerin obulunduğu tarafa yan gözle şöyle bir baktı ve sonra pür dikkat, Başkan Başolu dinlemeğe ko- yuldu. Bayar ise, bir süre dilini a- yurtları arasında döndürdükten son- ra sağ avurdunu kemirmeğe başladı. Anlaşılan, "Eşkiyalık!" lâfı komite- cinin pek hoşuna gitmemişti. Başkan Başol (o salonun havasını eski haline getirdi ve sorgulara de- vam etti. D.P. hin kadın milletvekil- lerinden Ayşe Günelin sorgusu bittik- vi sonra diğerlerine geçildi. Sıra Fa- k Gürtuncaya gelmişti. İstanbulun 2 milletvekili ağır - aksak mikro- 20 fon başına geldi ve kendini savundu. Şahsen bir fenalığı olmayan milletve- killerindendi. Diğer bazı arkadaşla- rı gibi meşhur ve malüm Komisyonu techiz eden Selâhiyet Kanununa rey vermemişti. Fakat kendisi bir dikta- törlük durumu hâsıl olduğuna inan- mıyordu. Bunun için müsterihti. Gür- tunca, bundan sonra kendisinden baş- ka kimsenin bilmediği bir tasavvu- rundan bahsetti: — İki parti liderinin, bugün iki dünya liderinin yaptığı ibi karşıya gelip konuşmaları, ları lâzımdı. Ben bunu hazırlıyor- dum" dedi. Başkan Başol biraz hayretle sor- m Nasıl olacaktı bu?" "— Talebem Metin Toker bunu sağlıyacaktı. 27 Mayıs veya 28 Ma- yısta İnönü ile buluşacaktım. Fakat (Basın - 10143) — 10 AKİS HAZİRAN 1961