12 Haziran 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

12 Haziran 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

DÜNYADA OLUP BİTENLER Doğu - Batı Viyanadan sonra paşkan Kennedy'nin Viyanada Sov- yet Rusya Başbakanı Krutçef ile iki gün süren görüşmelerinden son- ra yayınlanan resmi tebliğde açıkça anlaşılan tek bir nokta yardır: iki "K" kavga etmemişler, o soğukkanlı- lıkla konuşmuşlardır. ebliğin gerisi oağır bir.süküttan ibarettir. Silahsızlanmada, ağır süküttan hissedilmektedir. nız Laos bahsinde, "K" ların bu mem leketin tarafsız hale gelmesini temen- ni ettiklerine dair bir kayıt göze çarpmaktadır. Bu kayıt, oCenevrede Laos ile ilgili olarak sürüklenen 14 lü konferansı harekete getirecektir birlerine girmişlerdir. Ama bütün bu kaosun içinde belirli bir vakıa var- dır: Laos komünizme; gitmektedir!.. Bu hakikat, Amerikalıları, Laos- un tarafsızlığı ile yetinmeye zorladı. Cenevre konferansı bunu temin için, toplandı. Fakat evvelâ ateş mi kesil- sin, yoksa siyasi durumun müzake- resine mi geçilsin diye tartışıladur- sun, çarşamba günü Laosta Padong'- un. hükümet kuvvetleri elinde bulu- nan eri önemli müstahkem mevkiin komünistlerin eline geçtiği (o haberi geldi. Bu suretle ikinci Dien Bien Fu, yedi sene sonra gelip çatmıştı. O gün Cenevrede oOkonferans o toplanmadı. Batılılar bunun vahim bir olay oldu- gunu söylediler. Hakikaten vahimdi: "Kennedy - Krutçef" tebliğinin tek geçmeden aydınlık noktası iki gün sönmüştü. nedy'nin o azametli De Gaulle ile gö- rüştükten sonra Fransız Cumhurbaş- kanına karşı katıksız bir hayranlık ifade etmesi ve "O kadar iyi anlaştık ki, anlaşmazlıklarımız teferruat ka- bilinden kaldı" demesi, buna muka- bil Mac Millan ile yaptığı "hususi" görüşmede artık İngilizlerin de sak- lamaya hacet görmedikleri soğuk bir havanın esmiş olması, şimdi Ken- nedy'nin, siyasetine daha çok kıta ü- Berlin, silâhsız- savunma ve bunlara bağlı meselelerdeki omütereddit tavrı, bu yeni ışık altında büsbütün bariz ola- rak ortaya çıkmıştır. Salı günü, A- vam kamarasında Mac Millan'ın, Bayan Krutçef Kennedy ile Sosyetik diplomasi ve bu suretle belki Asyada bir dereceye bir hava sağlanacaktır. Dien Bien Fu II Lu konferansı, 1954 de Hindiçini- asfiye eden konferansı andır- me liadin O tarihte Vietnam'lı ko- münistler ağır basmışlar ve Dien Bi- en Fu'da Fransızlara son ve kati darbeyi vurmuşlardı. Şimdi de Laos- lu komunistler Sovyet Rusya ve ko- münist Çinden aldıkları yardımla bu defa Amerikalıların Oo destekledikleri Laos kraliyet hükümetinin kuvvetle- rini hırpalamaktadırlar. Laosta bir- birleriyle hısım akraba olan prens- ler, generaller, yüzbaşılar ve başba- kanlar, hızlı hızlı bir kaç defa söy- lense insanı kekeme edebilecek ka- dar kakafonik isimler ve son derece karışık ve karanlık temayüllerle bir- Güney - Doğu kadar normal AKİS, 12 HAZİRAN 1961 Bir vaftiz babası V iyana mülâkatinden sonra Başkan Kennedy, müttefiklere omalümat versinler diye Dışişleri Bakanı Rusk'ı Parise, yardımcısı Kohler'i ise Bonn'a gönderdi. Kendisi, de Londraya gitti. Ama resmi ziyaret için değil, Bayan Kennedy'nin yeğeninin vaftizinde bu- lunmak için... Londrada prenses baldızın evinde kalındı, vaftiz babalığı edildi ve bu arada İngiltere Başbakanı ile sâdece "hususi" bir görüşme ede bulunuldu. Kraliçenin. yemeği ise âdeta "gidera- yak" oldu. O kadar ki, Başkan Ken- nedy, kendisini Amerikaya götüre- cek olan uçağa bindiği zaman sırtın- da smokini vardı. İngiltereye "fakir akraba" muamelesi Oo yapılıyordu. Fransanın çeşitli meselelerinin tasa- sı içinde Parise gelen Başkan Ken- Bayan Kennedy Krutçef ile Armudun iyisi, ayının irisi Başkan Kennedy ile konuşmalarına dâir. sorulan ısrarlı suallerin hiç bi- rine cevap vermemesi de bu sıkıntılı durumu aksettirmektedir. Başkanın açıklaması Basen Kennedy memleketine dön- düğü gün vatandaşlarına hitap ederek Viyana vi mim anlattı. noktaları mülâkatini Bu başlıca şunlar I — Krutçef ile yapılan görüşme- lerde ihtilafların halli mümkün ol- mamıştır. Bu görüşmeler daha ziya- de şahsi temas halinde kalmış, m si için yeni bir buluşma da tâyin e- Gi 2 ükleer denemeleri durdur ma ve ii de Am rikanın ümitleri Viyana mülâkati so- nunda büyük ölçüde zayıflamıştır.