12 Haziran 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

12 Haziran 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

Ölünün talipleri İste, am Havadise talip olan i grup bu sırada ortaya çıktı. Grup, “Havadisin imtüyazını, yâni adı- nı satın almak istiyordu. Resmi İlan memesi süt vermekte devam ettiğin- den eski gazete adı satın almanın faydası yok değildi. Zira, gazeteyle beraber Resmi İlân kontenjanı da yeni sahiplere aktarılıyordu. Meselâ Tercüman ve Son Havadis gazeteleri böyle satılmıştı. Ama Havadisin ta- liplerinin başka bir niyetleri daha vardı. Talep, bundan üç ay evel Mü- dürler Kurulundan Semih Tuğrula yapıldı. Gazeteyi, Teni Sabahın fikir işçileri satın almak istiyorlardı! Or- tada, temsilcileri olarak Hakkı Dev- lim ile Nezihe Araz vardı. Hakkı imtiyazını adına satın almak istediğini bildirdi ve isteğini de kendince kuvvetli bir gerekçeye bağladı: Devrim ve arka- daşları, kısacası, mahut "Dokuzlar" hareketinde evvela kendilerini tehdit eden, sonra da ortaklık sözü veren Kılıçlıoğluna rakip olmak istiyorlar- dı. Böylece intikam alınmış olacaktı! Üstelik kendilerini, dolgun bir kese olan Mazhar Apa da destekliyordu. Tuğrul, becerikli Devrimi dinledi ve sonra: "— Yahu, siz delirdiniz mi? Ha- vadisin işleri zaten iyi gitmiyor. İsmi lekelendi. Biz, ortadan kaldırma; düşünüyoruz. Siz ne yapacaksınız?" dedi. Devrim, kalın camlı gözlükleriyle oynıyarak, o kendine has mâdeni se- siyle — Son mr karşı kullana- cağız" cevabım veri Sonra da fikrini izah etti: Kendi- si ve arkadaşları, kuyruklara hitap edecekler, ve çok sayıda okuyucu top- lıyarak Son Havadisi batıracaklardı! Üstelik gazete fikir işçilerinin gaze- tesi olacaktı. Devrim ve arkadaşlarının cesare- ti karsısında Öncü misalini hatırla- yan Tuğrul, suyun başında Maliye bakanlığının bulunduğunu, son sözün Havadis binası Yağma Hasanın böreği onda olduğunu ifade etti ve ateşli meslekdaşına öğüt verdi. Bundan sonra Devrimin müracaatları aralık- sız sürüp gitti. Bazan bu müracaat- lara Rakım Çalapala ve Mazhar Apa da katılıyordu. Hattâ bir ara Devrim, tesislerde ve kadro içinde incelemeler cak .kadar işi benimsedi...İncele- meleri geliştikçe, ileri sürdüğü ra- kamlar da tombullaşıtı. (o Anlaşılan, yağlı bir kuyruk yakaladığına inanı- yordu. Eğer avadis, o çalışanların haklarını üzerine alırsa, Devrim ve ortakları 40-50 bin lirayı ödemeğe, almazsa, yâni işsiz kalacakların taz- minatını Güneş Matbaacılık öderse, o zaman da 140 - 150bin lirayı hemen saymağa hazırdılar. Teklif, borçlu müesseseye cazip geldi ve hemen tetkikler başladı. İlk iş olarak .Maliye bakanlığı, Müdürler Kuruluna bir yazı yazarak, Havadi- sin modern tesislerinin son durumu- nun kontrolünü ve gazetenin imtiya- zının satılıp satılamıyacağının mu- fassal bir rapor halinde gönderilme- PARTİLER D.P. OYUNU PAYLAŞMAĞA ÇALIŞIYORLAR BASIN sini istedi. Müdürler Kurulu hemen meseleyi tetkik etti Ye evvelâ, ilk su- ali cevaplandırarak tesislerin du- rumunu bildirdi. Gazetenin imtiyazı- nın satılıp satılamıyacağı konusunu ise, bir bilirkişinin tetkikine bırak- mağı uygun buldu. İstanbul Gazete- ciler Cemiyeti ve Sendikası İdare Ku- rullarından müteşekkil bir bilirkişi, halen bu meseleyi tetkik etmekle meşguldür. Netice alınınca rapor, Müdürler Kuruluna sunulacak ve Ha- vadisin il tâyin edilecektir. Kayrak y Eer idiz Devrim - Araz ikili- sinin elinde kalırsa ortaya çok eğ- lenceli bir vaziyet çıkacaktır. Hava- disten atılan Evliya - Tezkan ikilisi Cemil Sait Barlasın Son Havadisini satın alarak isim benzerliğinden fay- dalanıp Havadisin okuyucularını kap- mışlar, sonra' da Kuyruk Edebiyatına son sürati verip yüksekçe bir tiraj sağlamışlardır. Bunu gören Sefa Kı- lıçlıoğlu tirajın o yoldan arttırılabile- ceği zehabı içinde Yeni Sabaha aynı istikameti vermiş ve Devrim - Araz ikilisini o işte kullanmaya başlaya- rak kuyruklu okuyucuyu kendi tara- fına çekmeye çabalamıştır. Ama, Bâ- bıâlideki feci kriz neticesi tirajları rına, vererek badireyi atlatmak sev- dasına kapılınca okuyucu çok yere dağılmış ve sıfıra sıfır, elde gene sıfırdan başka şey kalmamıştır. Nitekim bugün İstan- bul gazeteleri içinde sâdece Hürriyet, Milliyet ve Cumhuriyet yüksek tiraj sağlamaktadırlar. Hem de, sun'i kuy- rukçuluğa lüzum hissetmeden. Zira, rağbetin sırrının Kuyruk Edebiyatı olduğu bir zehaptan ibarettir ve bu- nun delili de Hürriyet, Milliyet ve fazla satmalarıdır. Araz ikilisi Havadisle Son Havadisin okuyucularını alacaklardır. Böylece, siyaset hayatında Y.T.P. ile A.P. ve C.K.M.P. nin kendi ara- larında girdikleri kuyruk avı yarışı Bâbıâliye de intikal etmiş bulunmak- tadır. AKİS, 12 HAZİRAN 1961 19