12 Haziran 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

12 Haziran 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

milyon Arayı buluyordu. 27 Mayıstan sonra antipatik Havadisin etrafı he- men borçlular tarafından sarıldığı için Maliye bakanlığı işe vaziyet et- mek ve tesislere el koymak zorunda kaldı, gazetenin idaresini de bir Mü- dürler Kuruluna bıraktı. Fakat bu tedbir, alacaklıların birer aslan keşi- BASIN Havadisin meşhur rotatifi Basın hizmetinde Gazeteler Satılık isim (Geçen haftanın içinde bir gün İstan- bulda, lr Havadis ga- zetesinin önünden enler, kapının üzerindeki ilanla “o ilgilendiler. Zi- ra, İstanbul Dördüncü İcra Dairesi taralından oraya asılmış bulunan ilan, Havadis tesislerinin açık arttır- ma ile satışa çıkarıldığını bildiriyor- du. İlânı son satırına kadar okuyan meraklılar, bir zamanların pek haş- metli tesisine 5 milyon 700 bin'lira muhammen bedel biçilmiş olduğunu gördüler. İhale 13 Haziran 1961 günü yapı- lacak ve eğer müşteri çıkmazsa açık arttırma üç gün sonra, yani 16 Ha- ziranda tekrarlanacaktı. İhale ilânı- nın Havadis gazetesinin kapısına asıl- masıyla çok evvelden küllenen bir a- teş yeniden alevlenmeğe başladı. Fa- kat Havadis gazetesinin idarecileri bulunan Güneş Matbaacılık T.A.O. nın naip Müdürler Kurulu hemen fa- aliyete geçti. İlk yükselen vaveyla: "— Ne apıyorsunuz? İcra yo- luyla ihaleye çıkardığınız, devlet ma- lıdır!" oldu. Bu ikaz Maliye bakanlığı tara- fından da desteklenince, iş tavsadı. Ancak mesele, Bâbıâlide bir dedikodu konusu olmakta devam etti. "Merak- lılar" iki koldan harekete geçtiler. 18 Bir grubun gözü, tesislerdeydi. Pa- rayı verenin düdüğü çalabileceği ze- habı içinde hazırlandılar, fakat Dev- letin, gerçek bir Basın Hürriyetinin teminatı arasında sayılan böyle bir tesisi elden çıkarma niyetinde olma- dığım görünce fazla ısrar etmediler. Üstelik, 5 milyon 700 bin lirada, su kriz devresinde kolay toplanır para değildi. İkinci kolu, hiç beklenilmedik bir teklifin sahipleri teşkil etti. Havadis, iki kısımdan müteşekkildi. Bir tesis vardı, bir de gazete. Gazete, D.P. nin İstanbuldaki sözcüsü olarak kurul- muş, o günden İhtilâle kadar da sa- dece zarar etmişti. İhtilâlden sonra ekip bir süre aynı müessesede yeni manevralar çevirmeye (o başlamış, o sırada tirajda kıpırdanma olmuş, an- cak o ekip tasfiye olununca gazeteyi ele alanlar hiç bir başarı göstereme- mişler, Havadis oAllahlık bir gazete olarak sallanmaya başlamıştı. Hele son günlerde gazetenin işleri hiç yo- lunda gitmiyordu. Tiraj mütemadiyen düşüyor ve temin edilen resmi ilânla ancak kadronun masrafı karşılanabi- liyordu. Devr-i sabıkta yapılan borç- ların yekünu ise hayli kabarıktı. A- lacaklıların obaşında, takriben 3,5 milyon lira ile İş Bankası geliyordu. Diğer bankalara ve firmalara evvel- den yapılan borçla, Güneş Matbaacı- lık Şirketinin borçlar oyekünu 10,5 lerek Havadis tesislerinde hak iddia etmelerinin önüne geçemedi. Nitekim gazetelerde, Havadis tesislerinin İcra yoluyla satışa çıkarıldığı şeklinde pek çok ilân boy gösterdi, İdareyi ele a- lan Müdürler Kurulunun ilk işi, Ha- vadis tesisleri içinde çöreklenmiş ge- ricileri ayıklamak oldu. Sonra da borçları ağır aksak ödemek niyetiyle tesisler fayrap edildi ve gerek An- kara, gerekse İstanbuldaki makine'- ler Basının emrine verildi. Tesisler, Havadisten başka AKİS ve Kim mec- mualarıyla, Öncü, Akşam, Yeni Gün Şehir ve Hür Vatan gazetelerini bas- mağa başladı. Böylece Güneş Mat- baacılık T.A.O., işletmecilikten 100 bin liralık net kâr sağlama yolunu tuttu Borçların ödenme çâresi bulun- muştu. Fakat büyük alacaklı İş Ban- kası, bu işe pek itibar etmedi. İş Ban- kasının iddiasına göre, borcun tama- minin ödenmesi epey zamana müte- . Bu sebeple, yeni bir formül bulunması ogerekiyordu. Bu formül ancak şöyle olabilirdi: İş Bankası küçük banka ve firmaların borçları- nı tekeffül edecek, fakat sermaye te- zayüdü yoluyla şirkete ortak olacak- tı. Fikir, Müdürler Kurulu tarafından pek iltifat görmedi ve mesele tekrar Maliye bakanlığına intikal etti. Ge- ride bıraktığımız o haftanın sonunda bakanlık, bu işi tetkike henüz fırsat bulmuş değildi. HERKES OKUYOR AKİS . Reklâm — 18 AKİS,12 HAZİRAN 1961