12 Haziran 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

12 Haziran 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

GENÇLİK Yalçın Gürsel Bugün git, yarın gel En büyük teminat Gene eğer, çift sözcülü basın toplan- tısından sâdece iki gün önce, İstan- bul Üniversitesi Hukuk Fakültesi kan tininde, gazetelerde hayli itibar gö- ren bir başka basın toplantısı düzen- lenmemiş olsaydı, mazilerinin büyük bir kısmını birbirlerinin ayağına çel- me takmakla geçirmiş T.M.T.F. ile M.T.T.B. nin iki yüksek başım yânya- na görebilmek biraz rüya sayılacaktı. Türk Yüksek Tahsil Gençliğinin bel- libaşlı iki teşekkülüT.M.T.F. ile M.T.- T.B. nin alt kademelerini işgal eden İstanbuldaki Üniversite ve yüksek o- kullara bağlı cemiyet ve dernek yöne- ticileriyle üyeleri, bir de çağrı yayın- lamışlardı. Çağrıya, altına imzalarını koyarak katılanların adedi, iki günde 5 bini bulmuştu. Çağrıda, T.M.T.F. ile M.T.T.B. nin son Genel Kongrelerinde Türk Yüksek Tahsil Gençliğinin tek teşekkül tarafından temsil edilmesine ittifakla karar verildiği halde, iki ta- rafın lakaydi içindeki idarecilerinin meseleyi müzakere için halâ masaya oturamadıklarından şekvacı olunmuş- tu. Halbuki, milli birlik ruhunun hü- küm sürdüğü bir devirde Türk Yük- sek Tahsil Gençliğinin iki ayrı teşek- külle temsil edilmesi kadar acı bir hakikat olamazdı. Politikacılar, iki te- vekkülü zaman zaman birbirleri aley- hine muvazene unsuru olarak kullan- mışlardı. Arzu edilen, böyle bir istis- mara tarafsız bir rejim sırasında son verilmesiydi. Ciddi çalışmalara koyu- lamamış olan T.M.T.F. ve M.T.T.B. yüksek idarecileri protesto ediliyorlar ye derhal mesele üzerine hassasiyetle eğilmeğe davet olunuyorlardı. Şayet T.M.T.F. ve M.T.T.B. idarecileri Ey- 24 lül ayı sonuna kadar Türk Yüksek Tahsil Gençliğini tek çatı altında top- lıyarak yeni teşekkülü kınamazlarsa, alt kademeler olan dernek ve teşek- küller kendi aralarında birleşecekler- di Çift sözcülü basın toplantısı, bir- leşmeyi benimsemiş alt kademelerin tazyiki karşısında T.M.T.F. ve M.T.- T.B. yüksek idarecilerinin kırılan mu- kavemetlerinin bir neticesiydi. Asıl tazyik olam paravanasıyla tekrar uyu tulan tek teşekkül meselesi, Üni- versite ve yüksek okulların yaz tati- line girmeleriyle gene geriye kalacak- tır. Üniversite ve yüksek okullar Ka- sım ayında açıldığı zaman, T.M.T.E. ve M.T.T.B. idarecileri ihtimal bu se- fer, "yeni arkadaşlarla tanışmak" ge- rekçesiyle alt kademeleri avutmağa çalışacaklar ve daha sonra da Şubat tatili gelip çatacaktır. Böylece al- tıncı birleşme teşebbüsü de tavsayıp gidecektir. Ancak, alt kademeleri iş- gal eden Üniversite ve yüksek okulla- ra bağlı dernek ve cemiyet yönetici- leriyle üyelerinin hareketi, bir saman bee bir geçici heyecan olmaktan u- zaktır. En hassas cihet, tek teşekkülün kanun garantisi altına alınmasıdır. Gerçekleşmesinden sonra bir takım maceraperestlerin veya yarın başa gelecek siyasi partilerin tek teşek- külün karşısına kukla bir rakip çı- karmaları yolunu tıkamak lazımdır. Mamafih birçok esaslı hükümler va- zeden böyle bir. kanun tasarısı hazır- dır. Meselâ bir Fakültede veya yük- sek okulda birden fazla talebe teşek- külü kurulamıyacaktır. Öğrenciliği meslek naline getirenler ve siyasi par- tilerde vazife almış olanlar, talebe te- şekküllerine almamıyacaktır. Türk Yüksek Tahsil Gençliğini temsil ettiği Gage ikinci bir talebe teşekkülü- ün zuhurunu önliyecek ve birleşme- me taraftar M.B.K. nce hazırlanan ka- nun tasarısı, Üniversite Senatolarına incelenmesi isteğiyle sunulmuştur. Ü> niversite Senatoları da, bazı ehemmi- yetsiz tâdiller yaparak kanun tasarı- sını M.B.K. ne iade etmişlerdir. Arzulanan tek teşekkülün gerçek- leşmesi, post endişesindeki T.M.T.E. ve M.T.T.B. idarecilerinden ziyade, da vaya inanmış aşağı kademelerin taz- yikinin ve basiretinin devamına bağ- lıdır. -ZiraT.M.T,F. ve M.T.T.B. idare- cilerinin, müzâkere masasına otur- maları halinde bile, 'Tek teşekkülün adı ne olacak? Genel Başkanlığa kim getirilecek?" tartışmalarıyla gene çıkmaza saplanmaları ve daha önce- kilerden çok daha kudretli altıncı te- şebbüsü de akamete uğratmaları ih- timalleri her zaman mevcuttur. (Basın - 10287) — 14