26 Haziran 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

26 Haziran 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

Haklı Olan Gürseldir fptilâlin iki Cemal Paşası arasın- da, karşılıklı saygı ve sevginin hudutları dahilinde kalmak üzere bir görüş ayrılığı kendini belli et- miş bulunuyor. Gerek Gürsel, ge- rek Madanoğlu bir noktada muta- bıklar ve hiç bir arka düşünce taşı- mıyorlar: Seçimler, mümkün olan en,kısa zamanda yapılmalıdır. Za- ten bu, tümüyle Türk Silâhlı Kuv- vetlerinin şaşmaz iradesidir. An- cak, Gürsel için "mümkün olan en kısa zaman", Yassıada duruşmala- rının neticesi alındıktan sonraki en kısa zamandır. Buna mukabil Ma- danoğlu, bugünden bir seçimi müm- kün, hattâ faydalı görmektedir ve Yassıada neticelerinin alınmasını Cemal Gürsel Atlar arabanın önünde lüzumlu bulmamaktadır. İki düşün- ce arasında, Devlet Başkanının gö- rüşünün basireti temsil ettiğini söylemek lâzımdır. Yassıada işi, İhtilâlin en çetrefil meselelerinden biri halindedir. O- lup bitmiş üzerinde durmak fayda- sızdır. Şöyle yapılsaydı daha iyi o- lurdu, böyle edilseydi daha iyi olur- du tarzında spekülasyonlara gidil- diğinde çok haklı sözler söylemek kabildir ama, bunun bir pratik ta- rafı yoktur. Olan olmuştur ve bu- günkü fiili dununa bakmak lâzım- dır. partinin başka bir par- tiyi yargılamaya kalkışmasının D.P.nin başına ne çoraplar ör- düğünü henüz hiç kimse unut- mamıştır. Gerçi arada fark yok değildir. D. P. dâvada hem ka- AKİS, 26 HAZİRAN 1961 dı, hem şikâyetçi rolünü fütur- suzlukla sırtlamış, herkesi kandı- rabileceği zehabına (o kapılmıştır. Bugün ise, adaletinden hiç kimse- nin şüphe etmediği bir Yüksek Di- van faaliyet halindedir ve hüküm- lerini tara bir serbestlik içinde ver- mektedir. Buna rağmen, yeni dev- rin Yassıada kamburunu sırtında eserim e ri. düşünülebile- luk kaynaklarının en tükenmezi sayılsa a e ihti- lâli gerekil kılan o suçu suçluları cezalarını almadan memleketi ti bir seçim kampanyasının girdabına fır- latmak ortaya sayısız demagoji fır- tınaları çıkaracak, kısa anmanda göz gözü görmez olacaktır. Mesele, neticenin ne .olacağı me- selesi değildir. Divanın hükümleri asla tartışılmayacaktır. Mesele, İh- tilâlin, geride hiç bir çıban başı sayfa olarak gömülmesi, sonra da ebediyen unutulmasıdır. İsmet İnö- nü bundan uzun aylar önce seçim lerin bir an önce yapılmasında sa- yısız menfaat bulunduğu hakika- tini söylediği her hakikat gibi, o da artık bir kehanetin kıymet ve itibarını okazanmıştır- ifade eder- ken ancak gerekil işlerin ele alın- masını ve bu işlerde elin çabuk tu- tulmasını tavsiye etmekteydi. Yok- sa, memleketin 1 numaralı devlet adamının hatılından elbette ki bir çok işe el atıp bunları yarım bıra- karak gitme tavsiyesi geçmemek- - Buna rağm ö mayıp fazla oyalanıldığı ve bugün- kü neticenin hazırlandığı acı bir va- kıadır. Ama şimdi, daha fazla ka- rışıldağa mahal verecek yeni for- müller peşinde koşmak faydadan zi- yade zarar getirecektir. Zaten M.B. K. de, bunu düşünerek, Kurucu Meclisi kurarken .Yassıadada veri- lecek idam fazı hakkındaki son sözü politikacı si- villere bırakmamış, bir vatansever- lik örneği göstererek kendi omuz- larına almıştır. M.B.K. nden yapı- lacak tek temenni, görevini yerine getirirken meseleyi bütün tarafla- rıyla dikkat nazarına alması, vara- cağı neticenin basit olacağım san- mamasından ibarettir. Cemal Madanoğlu, ancak vatan- severliğinin bir icabı olarak sahip bulunduğu temayülü gerçekleştire- bilmek için aynı temayülü taşıyan- ların hepsinden avantajlı bir du- rumdadır. Komitenin bir üyesidir. O sıfatıyla, oy sahibidir. Tartışma- larda şifahen ikna, fikirlerini, delil- lerini izah İmkânına maliktir. Yük- sek Divan hükmünü tefhim ettik- ten sonra, bu hükümler arasında idam cezası da varsa Komite topla- nacak ve şimdiye kadar dâima yap- tığı gibi milli menfaatin nerede ol- duğunu araştıracaktır. O çalışma sırasında Cemal Madanoğlunun va- zifesi, ne kadar hak etmiş bulunur- sa bulunsun, sevgili Can - Canıyla devretmek, yahut bırakmak hakkı- na sahip bulunmadığı © vazifesinin başında olmaktır. Şahısların, kendi - Cemal Madanoğlu Araba atların önünde leri hakkındaki kararları bizzat verdikleri doğrudur. Ama, gene kendi tabiriyle, hasbelkader hasıl olmuş öyle ar vardır ki memleket ve. vatan sevgisi, bir ta- kım ulvi his ve düşünceler insanla- rı mükellefiyet altına sokar. Madanoğlu, şimdi o Yassıadanın neticesi alınmadan secime gitmek, bir anda İhtilâlin bütün şartlarım değiştirir ve tarif- siz, hattâ tahayyülü imkânsız güç- lükler yaratır. o Yassıadayı bir an evvel bitirmek, gerekirse, Komite- de en basiretli yolun bulunması, se- çilmesi için yardımcı olmak! İşte, memleketin Madanoğlu- dan beklediği 11