26 Haziran 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

26 Haziran 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

temin için gerekil vasıtalar seferber edilmeli, sandıklar muntazam olmalı, işin doğrusu, halk rahat oy verme imkânını elde etmelidir. Zira Refe- randum, genel seçimlerdeki gibi kit- lelerin yarışması değildir. Bu (oo ba- kımdan, İlgisizlik görmesi olabilir. Zira, arada ne rekabet, ne menfaat ayrılığı vardır. Üstelik mev- sim yazdır Kampanyalar Yununla. .beraber, boş duruluyor de- mek de mümkün değildir. İlk a- dımı partiler atmış, onları, Referan- dum için propaganda gezileriyle Ku- rucu Meclis üyeleri takip etmiştir. Meclisin son oturumunda alınan ka- rara göre, üyeler muhtelif illere bi- rer ikişer dağılarak Referandum için gerekli propagandayı yapacaklardır. Bu, köylünün uyarılmasından çok, bir duyurma gezisidir. Seçim Kuruluna gelince, haberler geçen haftalara nispetle oldukça iyi- dir. Seçmen kütükleri pek çok yerde asılmış ve bir hayli de ilgi görmüş- tür. Vatandaş bitirdiğimiz hafta kü- sandıklarının teminiydi. çim sandığı lazımdı. 1957 yılından hemen hiç sandık kalmamıştı. Bunla- rın ikmali için kurul, gerekli, muame- leye haftanın başında girişti. Partiler ise, doğrusu iyi çalışıyor- lardı. Hem ziyaret hem ticaret pren- sibiyle hareket eden politikacılar, çıktıkları gezilerde, hem mensubu oldukları siyasi partinin seçim kam- panyasına hafif hafif başlıyor, hem de Referandum için ellerinden geleni yapıyorlardı. Eğer büyük aksilikler olmazsa, Yüksek Seçim Kurulu üye- lerinin biraz da haklı olan telâşları- nın sonu feraha çıkacaktır. Politikacılar Plajlarda bir general K âhverensi şortlu adam, kömür siyahı küçük göllerini iyice aç- mak için kaşların; yukarı kaldırdığı zaman, sıcaktan terliyen alnı kırış kırış oldu. Ellerini birbirine sürte- rek, yapışmış ince ve iz kumları temizlerken konuşuy "— Cemal Madanoğlu. ordunun siyasetle alâkasının olmamasını is- tiyen eski ekole mensuptur. Karşı- sındakiler ordunun siyasetle uğraş- masını istiyen yeni ekol Di o dır. İşte, bütün mesele buu Hâdise, geride plazmız haf- tanın ortalarında, çarşamba günü, Floryada cereyan ediyordu. Ankara Merkez Kumandanlığından ve M.B.K. üyeliğinden ayrılan üç yıldızlı genç General Cemal Madanoğlu, artık meşhur olan plaj sohbetlerinden biri- ni daha yapıyordu. o Cevaplandırdığı sual, çifte me. gerçek sebeple- rinin neler olduğ Ne var ki AKİS Muhabiri, daha önceki tecrübelerinden, istifadeli geç- tiğim anladığı plaj sohbetine hazır- lıklı gelmiş ve Türkiyedeki başdön- dürücü son gelişmeler hakkında ya- Ekrem Alican - Osman Bölükbaşı Evet için yarış AKİS, 26 HAZİRAN 1961 YURTTA OLUP BİTENLER bancı basında yapılar neşriyata dair Amerikan gazetelerinden kesti tiği ku- pürleri yanına almıştı. AKİS'çi, ku- pürleri türkçeye tercüme etmek tek- lifinde bulunduğu zaman Madanoğlu memnuniyetle kabul etti. Böylece Madanoğlu dışarıda hakkında yazı- lanları öğrenmiş, AKİS muhabiri de yabancı basının iddialarının sıhhati- ni ölçmüş olacaktı. AKİS'çi kolları sıvadı: "—Bakın Paşam, Baltimore'da çıkan The Sun gazetesinin muhabiri Paul A. Bankerne diyor: 'Juntanın askeri otoritesinin zayıflamasına yol açan ve birbirini takip eden gelişme- ler hakkında verilen ilk resmi iza- hatta, M.B.K. üyesi Albay Ahmet Yıldız, Madanoğlunun bazı subayla- rın şikâyetleri üzerine Ankara Mer- kez Kumandanlığından alındığını be- gI B.K danlığından alınmasını protesto i- çin istifa etmiştir. Yıldızın ilave et- tiklerine göre şikâyetler, Madanoğ- lunun M.B.K. üyesi olarak Genel Kurmay Başkanının üstü, fakat An- kara Merkez Kumandanı olarak ta Genel Kurmay Başkanının astı olma- sı gibi çapraşık bir durum üzerinde toplanmıştır. Böyle bir durum, -yâni Ankara Merkez Kumandanlığının doğrudan doğruya bir M.B.K. üyesi- nin uhdesinde obulunması- juntanın bekasım temin bakımından hükümet darbesinden sonraki birkaç ay içinde zaruriydi. Yıldız, 'Zaman geçtikçe şikâyet- ler arttı. Bazı subaylar bize hususi surette, ihtilâlci bir kütle Orduya güvenmeniz lâzımdır. orduya güveniyorsanız, diye sordular, demiştir. Milli Savunma Bakanı Orgeneral Muzaffer Alankuş ta, gene bazı şi- kâyetler üzerine rütbesinden edilmiş ve emekliye ayrılmıştır. Yıldız, Alan- kuşu 'zayıf muhakeme" ve 'kötü ida- re' ile itham etmiştir. Yıldız, 'Korge- neral İrfan Tanselin Hava Kuvvetle- ri Kumandanlığından alınıp Was- hington'a, NATO'da bir vazifeye tâ- yin edildiğinden M.B.K haberdar e- dilmemiştir. M.B.K. ile istişare de o- lunmamıştır. Üstelik tâyin, gerekli olduğu halde Hükümetten de geçiril- memiş ve doğrudan doğruya Devlet fevkalâde sevilen bir subaydır ve ta- biatiyle böyle bir değişiklik birçok şikâyete yol açmıştır! şeklinde ko- nuşmuştur. Tanselin vazifesine iade edilmesi ve Madanoğlunun da derhal Ankara 13