26 Haziran 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

26 Haziran 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

TİYATRO Ankara Bilanço P mayısta kapanan 1960 - 61 mev- siminin Devlet Tiyatrosunun pa- yına düsen sanat faaliyeti grafiği dikkate değer rakamlara yükselmek - tedir. Tiyatro idaresinin resmi kayıt- larına göre, yedi buçuk ay devam e- den bu faaliyetin bilançosu (o şudur: 421 bin 522 seyircinin 1 milyon 736 bin 75 lira 50 kuruş ödeyerek sey- retmiş olduğu temsillerin, umumi ye- künu, Ankaradaki 5 sahnede -ve di- ger 7 vilâyette- 1622'yi bulmuştur. Bu 1622 temsilde sahneye konulup oyna- nan yeni eserler: 7'si telif, 10'u ter- cüme, 2'si opera, 2'si operet, 1'i ba- le olmak üzere 22'yi bulmaktadır. Ay- rıca 2 opera, 5 tercüme piyes Anka- ra, İzmir ve Bursa sahnelerinde yeni- den sahneye konularak -yeni dekor, kostüm ve rejilerle- tekrarlanmıştır. Yedi buçuk aylık bir mevsim. için- de, müzikli ve olmak üzere 22'si yeni 7'si evvelce oynanmış 29 li eserle 1622 temsil! Bu, devlet Tiyatrosu sahnelerinin bugüne kadar Sanat faaliyeti grafiğinin kaydettiği en yüksek rakamdır ve buna 27 Ma- yıs İhtilâlinin 1. yıldönümü şerefine Ankarada yeniden sahneye konulan ve şimdi doğu illerimizi dolaşmakta olan Ahmet Kutsi Tecerin "Köroğlu" destanı temsilleriyle 20 Temmuzdan 20 Eylüle kadar İzmir Fuarı açık hava tiyatrosunda verilecek temsil- ler dahil değildir. 27 Mayıs temsilleri 27 Mayıs İhtilâlinin 1. yıldönümünü kutlamak üzere yurdun her tara- fında verilen otemsillerde sahneleri mevsimin son eserlerini tekrarlamakla yetinirlerken oDevlet Tiyatrosu, çok isabetli bir hareketle, günün ruh ve mânasını en iyi akset- tirecek bir eseri repertuvarında. ha- zır bulmuş ve onu yeni bir dekor ve reji, yeni bir rol dağıtımı ile yeni- den haftalarca üzerinde çalışarak tekrar sahneye çıkarmak zahmetin- den çekinmemiştir. Devlet Tiyatrosu bu zahmetinin mükâfatım da M. B. K. hin aldığı bir teşekkür mektubu- nun samimi ve hararetli ifadesinde bulmuştur. Bu eser, Ahmet Kutsi Tecerin' "Köroğlu"sudur ve şimdi, B. K nin tiyatrodan mahrum yaşayan şe- hirlerimiz halkına, İhtilâlin ilk yıl- dönümü hediyesi olarak, Doğu Ana- doluyu dolaşmaktadır, Devlet Tiyatrosu sanatkârlarının büyük otobüslerle yaptıkları bu vur- tici turnesinin 170 bin lira tutan u- 30 mumi masrafları M. B. K. nce sağla- nan munzam bir ödenekle karşılan- mış, sanatkârların otel ve yiyecek masraflarını da uğradıkları vilâyet- ler üzerine almışlardır. Devlet Ti- yatrosunun adları geçen vilâyetlerde verdiği temsilleri halk davetiyelerle ve parasız olarak seyretmektedir. Moskova seyahati Gm ayın ortalarında, Sovyet hü- kümetinin resmi daveti üzerine, Rus tiyatro ve operalarıyla sanat mü- esseselerini gezip görmek ve Mosko- vadaki Mali tiyatrosunda verilecek "Kral Lear" temsiline Türkçe oyna- yarak iştirak etmek üzere Rusyaya hareket etmiş olan Devlet Tiyatrosu Genel Müdürü aktör ve rejisör Cü- neyt Gökçer ile kendisine rekafat e- den Ertuğrul ilgin geçen hafta yur- dumuza dönmüşlerdir. Sanatkârlarımız 11 gün kaldıkla- rı Rusyada Moskova, Leningrad ve Baku şehirlerindeki tiyatro, opera konservatuar ve bale okullarını zi- yaret etmişler, birçok temsilde hazır bulunmuşlar ve tanınmış ba- zı Sovyet tiyatro ve sanat adamlarıy- la tanışmışlardır. meslekdaşla- rıyla akespeare'in "Kral Lear" temsiline gelince, sanat- kârlarımız, mamlanması tesbit geciktiğinden, Gökçen ve İlgin seyyahlar edilmiş olan tarih geçtikten sonra Moskovaya hareket edebildikleri için bu temsil ogerçekleştirilememiştir. "Kral Leâr"i, oynıyan grup o sırada temsil süresini tamamlamış ve Mos- kovadan ayrılarak turneye bulunuyordu. yet Kültür bakanlığı ileri rilemeyen "Kral Lear" tılmak üzere önümüzdeki tekrar Rusyaya davet edileceğini ve kendisini sahnelerine çıkmış görmek- ten büyük memnuniyet duyacakları- nı ifade etmişlerdir. Bilindiği gibi sanatkârlarımızdan Cüneyt Gökçer bu eserde başrol olan Lear'i, Ertuğrul İlgin de efendisinin yanından ayrılmıyan ve kendisiyle usun birçok meclisleri olan Soytarıyı oynamakla temayüz etmişlerdir. Sofya ziyareti Çanatkârlarımız, Moskova dönüşü, Şeref Gürsoyun da kendilerine katılmasıyla, Sofyada -Bulgar hükü- metinin davetlisi olarak- dört ogün kalmışlar ve Bulgar tiyatrolarını ge- zip görmüşlerdir. Fakat kendilerine, Ankaradan u- çakla hareket ederek iltihak eden Şe- ref Gürsoyun seyahati hayli osürp- rizli olmuştur. Atinadan Sofyaya uç- mak üzere bindiği Rumen uçağı, ha- va muhalefeti yüzünden, Sofyaya iniş yapamayınca, sevimli Şeref Gürsoy Bükreşe kadar yolculuğunu uzatmak zorunda kalmış ve Bükreşe iki gün uçak beklediktin sonra arkadaşlarına ulaşabilmiştir. Kıbrıs ve Atina turneleri vlet Tiyatrosu 15 - 20 Temmuz arasında Kıbrısa gidecek ve Gir- nede, Girne Kalesi içindeki açıkhava tiyatrosunda tertip edilen (o Milletle- rarası Tiyatro Festivaline katılacak- tır. Devlet Tiyatrosu, Girne oFesti- valinde "Köroğlu" ve "Kral Oidipus"u temsil edecektir. Öte yandan Devlet Tiyatrosu 20 - 30 Eylül tarihleri arasında Ati- naya da giderek Herodus Atticus a- çıkhava tiyatrosunda iki temsil ver- meğe hasırlanmaktadır. Bu konuda dost ve komşu Yunanistanla bir pren sip anlaşmasına varılmıştır. Atinada verilecek (o temsillerden biri "Kral Oidipus", öbürü de bir telif eser ola- caktır. İzmir Fuar temsilleri pelet Tiyatrosunun bu yıl İzmir Fuarı Açıkhava Tiyatrosunda. 20 Temmuz - 20 Eylül arasında vereceği temsillerde hangi eserlerin oynana- cağı belli olmuştur. Bunlar, O ikişer hafta afişte kalmak Üzere, sırasıyla şu piyesler olacaktır: "Cardaş Fürs- tin". "Büyük Jüstinyen", "Köroğlü" ve "İkiz Kardeşim David," AKİS, 26 HAZİRAN 1961