3 Temmuz 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

3 Temmuz 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER hâdiselere rastlanabilir" şeklinde ko- nuştu. İstanbulda Madanoğlu meselesi her gün gittikçe artan bir ilgiyle ta- kip edilirken, Ankarada M.B.K. için- de hummalı bir faaliyet hüküm sür- mekteydi. M.B.K. üyeleri yeni Meclis binasının Komite toplantılarına ayrı- lan ferah salonunda buluştular ve Re- ferandum ile ilgili gezilerin plânım yaptılar. Madanoğlusuz yapılan top- lantılar ayni hava içinde devam etti. Üyeler, kurmayca hazırlanmış bir plan gereğince, politikacıların yanısı- ra bütün yurdu tarıyacaklar ve Ana- yasayı millete tanıtacaklardır. Top- lantının plân kısmı pişirilip kotarıl- dıktan sonra dış salona geçildi ve bu- rada sohbet devam etti. m haftanın baslarında aksamı, hazırlığın ilk meyveleri Cemal Gürselin M.B.K. üyelerine ver- diği kokteylde alındı. Üyeler hep bir- ilikte İhtilâlin başı ile müdavele-i ef- kârda kulundular ve müstakbel Tür- kiyenin temeline ilk harç olan Refe- randuma halkı hazırlamak için va- zife taksimi yaptılar. Ne var ki, baş- ta Gürsel olmak üzere, bütün M.B.K. üyeleri eski vefakâr bir arkadaşları- nın yuvaya dönüsünü beklediler. Bek- lenen, Cemal Madanoğluydu. da, Referandum turnesinde üç yıldız- lı Generali bir MB.K. üyesi olarak karşısında görmek istiyordu. Madanoglu, sevgiyle halk tara- fından çağırıldığında bir takım ha- talı inançlara kapılarak direnmenin insanları sempatik olmaktan çıkar- dığını hatırlamalı ve mütehassısı ol- dugu atasözlerinden bir tanesini dü- şünmelidir: "Sevilirken sevildiğini bilmeli!" A.P. Çatlak küp Biirdizimiz haftanın başındaki gün, Istanbulda, Beyazıttaki Sahaflar çarşısında son derece alâka uyandı- rıcı ve hiç alışılmamış bir hâdise ce- reyan etti. O gün orada, Ahmet Çift- çi adında otuz yatında bir adam, ini uzun süredir takip eden Emniyet mensupları tarafından ol- dukça gösterişli bir mücadele sonun- da tevkif olundu. Ahmet Çiftçi Edebiyat Fakültesi talebelerindendir. 1931 doğumludur Aslen Mersinlidir ve Şehzadebaşında Mahmudiye Çeşme sokağında, bir a- partmanın alt katınde, küçük bir dairede oturmaktadır. Çiftçi, pazar- tesi günü Sahaflar Çarşısına, Dişçi Okulunun önündeki yoldan girerken yakalandı. Milli Emniyet teşkilâtın- ca takip edilmekte olan Çiftçi, o gün Beyazıtta üç İkinci Şube memuru 12 A.P. Genel Merkezi Dinamit fıçısı tarafından durduruldu. Memurlar, hüviyetlerini Büker sonra 0- tuzluk talebeye üzerini arayacakla- rını söylediler. Çiftçi evvelâ mukave- met etti. Bunun üzerine polisler zor kullanarak, kendisini Bakırcılar so- kağında bekleyen Birinci Şubeye ait siyah Chevrolet, otomobile bindirdi- ler. Fakat Büçlü kuvvetli Çiftçi oto- mobili içinde e de mukavemete yelten- di. Bunun üzerine eline kelepçeler ge- çirildi ve üzeri aranılabildi. Aynı an- da İkinci Şube memurlarından bir kısmı Örfi İdare Kumandanlığından aldıkları emre "uyarak Çiftçinin Şeh- zadebaşındaki evini bastılar ve ara- ma yaptılar. Evinden bir çuval dolu- su kitap, resim, vesika ve evrak top- lanıldı, bunlar tetkik edilmek üzere Emniyet Müdürlüğüne götürüldü. Ü- zerinden ise bir beyanname çıktı. Çiftçinin üzerinde bulunan beyan- name hakikaten dehşet vericiydi. Haftanın sonunda Örfi idare Kuman- danlığınca sâdece bir paragrafı açık- lanan beyannamede M. B. K. aleyhi- ne akla gelmedik sözler bulunmaktay- dı. M. B. K. nin komünistleri, din düşmanlarını, masonları arkasına topladığı ve bunların Türk' Ordusu- nu da kandırarak birleştikleri belirti- liyordu. Bir paragrafta da: Memle- keti baştanbaşa imar eden, kalkın- dırıp nura garkeden, dinimizi iade e- den D. P. yide viren M. B. K. nin işte içyüzü budur" denmekteydi. Bir başka paragrafında vatanda- şa garanti veriliyordu: "Askerler bizdendir. Korkmayın, size ği et- miyeceklerdir." Subaylar ateş emri verdikleri takdirde, ” öldürülecekler di! Kargı ihtlâlin yapılacağı gün o- larak, Referandum günü, yani 9 Tem- muz seçilmişti. O sabah, bir işaret üzerine harekete geçilecekti. Beyan- namede vatandaş, bu işareti bekle- meye davet olunuyordu. Beyannamenin meşhur A.P. yi il- gilendiren bir kısmı vardı. D. P. nin hakiki temsilcisinin Adalet Partisi olduğu ileri sürülüyor ve "Şimdi memleketin har tarafında kurulmuş olan A. P. ne katılmakta tereddüd etmeyin. Bizleri kurtaracak ve ışığa kavuşturacak olan A. P. dir" denili- yordu. Nihayet, yapılacak hareketin ifi, fikrin hangi zihniyeti temsil ettiğini belli ediyordu: "Allah yolun- da, din için savaşılacaktır." Ahmet Çiftçinin, beyannameyi Sahaflar Çarşısında bir kitapçı va- sıtasıyla bastırtmak üzere plân ha- zırladığı anlaşıldı ve bu yönden' de- rinleştirilen tahkikat üç kişinin daha Balmumcu özel Garnizonuna sevkiy- le sonuçlandı. AKİS, 3 TEMMUZ 1961