3 Temmuz 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

3 Temmuz 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

KADIN Ev Can boğazdan gelir Mutfak evin en önemli yeridir. Ev kadınının hayatının büyük bir kısmı mutfakta geçer. Aile hayatı- nın en zevkli saatleri de sofra başın- da geçen saatlerdir. Çoluk çocuk ye- mek saatinde, sofra başında toplanır, insan eşini dostunu en iyi sofra ba- sında ağırlar. Mühim dâvaların bile dâima sofrada halledildiği söylenir. Bu böyle olmakla beraber, ev kadını- nın bütün saatlerini mutfakta öldür- memeye gayret etmesi gerekir. Bu- günün kadını mutfakta pratik olmak ve mutfak işini organize etmek Zo- rundadır. Bu bakımdan, buz dolabı- nın artık lüks olmaktan çıkıp bir za- ruret halini aldığını da unutmamak lâzımdır. Buz dolabı mutfak işinin organize edilmesinde baş rolü oynar. Çarşı pazar işi Mutfak işi çarşı pazarda başlar. Ev kadını alışverişi hiçbir ozaman gündelik bir iş haline sokmamak, bunu haftanın muayyen günlerinde yapıp halletmelidir. Eski kiler siste- mine dönmeye imkân yoktur ama, bakkaldan yarım kilo pirinç, bir kilo soğan veya patates almak ta akıl kâ- rı değildir. Bu şekilde alışveriş hem zaman kaybına, hem para kaybına sebep olur; Her ev kadım bütçesini, elverişli pazar yerlerinden, iyimaldan istifade et- mek te mümkün olur. Kuru gıda maddelerini bu şekilde temin etmek, nihayet, mutfakta bunlara yer bul- maya bağlıdır ve her ev kadını, biraz gayretle bunu halledebilir. Taş sebze, meyve ve ete gelince, bunlar için buz dolabı şarttır: Mesela, kasaptan ya- rım kilo, bir kilo et almak dâima za- rarlıdır. Etten biraz anlamak lâzım- dır ama, büyük parça halinde et alın- dığı takdirde bu dâva çok kolaylaşır. Bunun bir kısmının kıyma, bir kıs- minin parça et, bir kısmının kemik halinde ayrılarak evde muhafaza e- dilmesi çok daha ekonomiktir. Böylece, bütün çarşı ve pa- zar işi iki gün alışveriş yapmakla halledilmiş ve haftanın en aşağı beş günü öğleye kadar çarşıda pazarda, mutfakta kaybedilecek saman kaza- nin yemeğin pişirilmesinden çok daha fazla oyalar. Liste tanzimi Ii tanzim ederken ve çarşıda a- lısveriş yaparken de pratik olma- yı unutmamak gerekir, İlk önce sıh- 30 hı kaideleri gözden uzak tutmamaya çalışmalıdır. Çok pişirilen, fazla mu- ameleye tâbi tutulan yemekler sıhhi değildir. Alışverişi ona göre yapma- h. beresiz, taze sebzeye, iyi mala rağbet etmelidir. İyi mal dâima parası ile ölçülmez. Ev kadını gıda maddesinden anlamak zorundadır. Bu takdirde az para harcar, bazen iki kilo yerine bir kilo almakta daha isa- bet olduğunu anlar, ucuz pazar yer- lerinden istifade edebilir. Listeyi tan- zim ederken dâima kolayına bakmak, çok işli ağır yemeklerden kaçınmak, bugünün sosyal hayatının olduğu ka- dar, sıhhı şartlarının da bir zarure- tidir. Kadın artık saatlerce yufka a- çamaz, hergün baklava, börek pişire- mez. Alışveriş yaparken o bilhassa bol vitaminli gıda maddelerine ilti- fat etmek, çocukların sağlığı bakı- mından da önemlidir. Alışverişten ev- vel listeyi piyasaya uydurmak zaru- retini de kabul etmek gerekir. Çarşı- da pazarda' Önce dolaşmak, günün en iyi ve en elverişli (o alışverişini yap- mak bakımından önemlidir. İş ekonomisi Alışveriş nasıl haftada iki gün için- de halledilebilirse, aynı şekilde Meselâ, başka bir ev işiyle evde meş- gul olduğu bir gün. bir ev kadını, o hafta için bazı yemekler hazırlıyabi- lir. Birkaç türlü zeytinyağlı yapıp buz dolabına koyar veya tekrardan bile hazır vaziyete kündür. Meselâ muska böreğini ha- zırlayıp buz dolabında muhafaza et- zere buz dolabında daima bir miktar kavrulmuş kıyma, kuş başı et, et su- yu bulundurmak mümkündür. Bunlar evvelden hazırlanırsa (haftanın bir- çok günleri mutfakta o sarfedilecek zaman bir saate kadar inebilir. (Basın 10988) 47 AKİS, 3 TEMMUZ 1961