11 Eylül 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

11 Eylül 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER politikacıyı birleştiren artık ırkçılık degil, sadece ve sadece C.H.P. dü manlığıyla İnönü kompleksi oldu. Türkeş bir parti kurma peşindey- di. Yalgınla pek âlâ uyuşabilirlerdi. Bilinen "Öncü ,Hikâyesi" (Bk. AK AKİS- "Ba manda, bilhassa Türkeşin yıldızıma sönmesiyle birlikte sona erdi. Ama bu arada Yalçın, İş Bankasından bir Idare Meclisi azalığı koparmış, ora- ya kapılanmısti. Kurucu Meclisin te- şekkülüne kadar M.B.K. Bütçe Ko- misyonunda çalıştı. Kurucu Meclis teşkil edilirken Yalgın ailesi bir hayli heyecanlı dakikalar geçirdi. Ne var ki boşuna heyecanlanıp, boşuna bek- lediler. Yalçın evvelâ M.B.K. konten- janından Meclise gireceğini umdu. İlân edilen isimler arasında kendi a- dını göremeyince: "— Zahir, Cumhurbaşkanı kon- tenjanından gireceğiz" dedi. Orası da olmayınca, yaradılıştan hisli bir adam olan Yalçın pek üzül- dü. Ama zarif eşinin desteğiyle buh- ranı atlattı ve gene aynı tepkiyle ye- ni kurulacak partinin dirijanlan ara- sına girdi. Politika hayatı gittikçe aza aza, D.P. devrini Altın Devir di- ye takdim o patavatsızlığına okadar gitti ve Yalçın kendini, hayal ettiği koltuk yerine Buca Cezaevinin koğu- şunda buldu. Kavak yelleri Yaçın olayı, son günlerde kuyruk avında şansı bir hayli iyi giden Y.T.P. ileri gelenlerini, O bitirdiğimiz hafta içinde kendilerine biraz daha çeki düzen vermeğe sevketti. Mesele sadece Aydın Yalçının tevkifi mese- lesi değildi. Şimdiye kadarki potları iyi niyetlere hamleden İhtilâl idare- sinin, kantarın topuzunun fazla ka- çırılmasına müsaade etmiyeceği kana atine varılmıştı. Bu yüzden rotanın hafifçe (değiştirilmesi (o gerekiyordu. Aslında Y.T.P. idarecilerini bu dere- ce telâşa düşüren, rakip kuyrukçu partinin aniden salvoya geçmesi ve elinde bulunan kozları ardı ardına kırması olmuştu. Teşkilâttan gelen sesler A.P. nin harekete geçmesiyle değişivermiş, o işlerin kötüye gittiği feryatlarıyla birlikte, "birleşme" lâ- kırdıları yeniden ortaya o çıkmıştı. Her iki partinin alt kademeleri "bir- leşme" konusunda tekrar söz etmeğe başlamışlardı. İşte, Y.T.P. ileri ge- lenlerinin telâşları bundan ötürü art- tı. Bu telâştır ki, geçirdiğimiz hafta içinde ardarda pek çok toplantının yapılmasına sebep oldu. Yapılan toplantılarda, evvel emir- e A.P. ile aradaki farkın kapatıl- ması için çâreler düşünüldü. Ne var ki bulunan çâreler, işlerin daha kö- 14 Nilüfer Yalçın Dertli kadın tüye gitmesinden başka işe yarama- dı. D.P. li oyların temini derdine a- ranılan deva bugünkü şartlar içinde kolay bulunamıyacaktı. Buna rağ- men Y.T.P. liler şanslarını denemek- ten geri kalmadılar. Ancak, yarışma kısa sürdü. Girişilen faaliyet, Yalçın olayıyla beraber durduruldu. Şimdi, Y.T.P. liler bir başka yol- dan şanslarını denemeğe çalışmakta- dırlar. A.P. nin memleket için za- rarlı yolda olduğu yönünden açıla- cak kampanyanın, partilerinin duru- munu düzeltebileceği umudunda olan Y.T.P. idarecileri, (faaliyetlerini o yönden inkişafa o kararlıdırlar. An- cak teşkilâtlarına hakim olup olamı- yacakları (omeselesi halen bilinme- mekte, doğrusu istenirse bundan, Y. T.P. ileri gelenleri fazla ümitvar gö- rünmemektedirler. Y.T.P. ileri gelenlerinin son gün- lerde hayatı bir hayli pembe gördük- leri ve C.H.P. den sonra en kuvvetli siyasi teşekkül (o haline geldiklerine inandıkları bir hakikattir. Halen 58 ilde teşkilâtını tamamlamış bulunan .T.P., pek çok yerde A.P. den daha kuvvetli "olduğunu sanmaktadır. Y.T liderlerine iv Çanakale ve Ba- likesir dahil, Trakyadan Hataya çe- kilecek hattın doğu kısmında kalan ilerde Y.T.P., A.P. ye nazaran çok daha kuvvetli ve teşkilâtlıdır. Y.T.P. nin buralardaki seçim şansı A.P. den çok daha fazladır. Bu kısımdaki il- lerde seçim mücadelesi Y.T.P. ile C. H.P. arasında olacaktır. Bu tahdit tamamen hayale da- yanmakla beraber, içinde gerçek pa- yı da yok değildir. Y.T.P., son olay- ların da yardımıyla Güneydoğu. Do- ğu ve Karadeniz illerinin birçoğunda oldukça büyük inkişaf göstermiştir. Güney bölgesinde, Adana ve Mersin dışında -Adanada Y.T.P. kurulma- mıştır-, pek çok ilde Y.T.P. nin kuv- veti A.P. ye nazaran fazladır. Mese- lâ. e A.P. nin adı bile e ardin ve Hatayda P. çok daha ae Ancak nl geçen illerde C.H.P. nin seçim şans Referandumla işedi yukarı belli SE muştur. Talihsiz Y.T.P. nin bu iller- den fazla milletvekili çıkarması, he- le Mardin, Hatay ve Urfada barajı aşması büyük sürpriz sayılacaktır. Doğu illerinde de Y.T.P. nin ge- lişmesi A.P. ye göre daha çabuk ve verimli olmuştur. (o Erzurumda A.P. nin sâdece bir tabelâdan ibaret olma- sına karsı, Y.T.P., D.P. oylarının büyük bir kısmını oşimdiden topla- mış durumdadır. Ağrıda A.P. henüz m dahi kuramamıştır. Muş, ge- .T.P. kefesinin ağır basacağı Do- Su illerimizden biridir. can, ivas, Siirt, Bitlis, duğu yerlerdir. Ancak, bu illerde ge- ne C.H.P. nin büyük kuvvetini göz önüne almak gereklidir. Esasen Y.T. P. li idareciler bu konuda seçim sis- teminin kendilerine Bağlıyacağı fay- daya bel bağlamakta ve adı geçen il- lerden 1-3 miletvekili çıkarabilecek- lerini sanmaktadırlar. Karadeniz illerinde bugün için du- rum, Y.T.P. nin A.P. aleyhine geliş- tiğini göstermektedir. Samsun, Sinop ve Zonguldak hariç -Y.T.P., Samsun- da henüz teşkilât kuramamıştır-, Karadeniz lilerinden Y.T.P. liler bi- rer ikişer milletvekili çıkarabilecek- lerini ümit etmektedirler. Orta Anadoluda iki yeni partinin kuvveti aşağı yukarı birbirinin aynı- dır. İller arasında her ikisinin de bir- birinden üstün olduğu yerler mevcut- tur. Meselâ Konyada her iki partinin şansı birbirinin aynıdır. Ancak C.K. M.P. ve C.H.P. oylarının kesif bulun- duğu bu mıntıkada iki yeni partinin fazla milletvekili çıkarması pek şüp- helidir. Kastamonuda ibre biraz da- ha Y.I.P. tarafına yönelmektedir. Yozgatta ise, iki parti arasındaki çe- kişmede Y.T. P. ye şans tanın- maktadır. o Kırşehir ve Nevşehir- de Y.T. Pnin seçim şansı sıfır- dır. Bu iki kardeş ilden ümit bekle- mek Y.T.P. liler için hayale kapıl- AKİS, 11 EYLÜL 1961