11 Eylül 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

11 Eylül 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

adımlarla ilerlediler, sonra Genel Başkanları Pala Paşanın oturacağı koltuğun arkasında yerlerini aldılar. Adananın Cavit Oralını bu defa da A.P. etiketi altında görenler gülmek- ten kendilerini alamadılar. Saat 15.54'ü gösteriyordu. o Müşahitler da içeriye girdiler ve kırmızı koltuklara gömüldüler. Şimdi beklenen, M.B.K. üyeleri ve liderlerdi. Nitekim birkaç dakika sonra M.B.K. nin siyasi par- tilerle teman teminle görevli meş- hur 7'lik ekibi kapıda göründü. Bas- ta bulunan Ekrer Acuner ilerledi ve tam bayrağın altındaki koltuklardan en başta bulunanına oturdu. Onu Se- zai Okan, Suphi Baykam ve diğerleri tâkip ettiler. Tam bu sırada C.H.P. ekibi de başta İsmail Rüştü Aksal olmak üzere salona girmeğe başladı. Kibar Aksalı Turhan Feyzioğlu, E- min Paksüt. Ferit Melen, Kemal. Sa- tır ve Orhan Öztral tâkip ediyordu. Onlar da yerlerini alınca liderler göz lenmeğe başlandı. Bekleyiş uzun sür- medi. Ura, önde Gürsel olduğu halde siyasi parti liderleri salona girdiler. Bu sırada ortalık birden karıştı. Fo- to muhabirleri flâşlarım parlatmağa koyuldular. Film operatörleri maki- nelerini çalıştırdılar. Bu arada An- kara Radyosu mikrofonu da merasi- mi vermeğe başladı İhtilâl konuştu Önce Gürsel yarine oturdu. Gürselin sağında A.P. Genel Başkam Ra- gıp Gümüşpala bulunmaktaydı. O- nun yanında C.H.P. lideri İsmet İnö- nü vardı. Sonra Ahmet Oğuz, Enver Adakan ve Ekrem Alican geliyordu. Liderler son derece ciddiydiler. İnö- nü koyu lâcivert bir elbise giymişti. Bembeyaz o saçlarıyla lâcivert renk pek bağdaşıyordu. Enver Adakanın sırtında gündelik kahverengi elbisesi vardı. Alican koyu nefti bir elbise giymiş, krem rengi gömleğine siyah bir kravat bağlamıştı. İrikıyım lide- re vekâlet vazifesini zayıf omuzları- na yüklenen Ahmet Oğuz da koyu renk giyinmişti. (o Liderler yerlerine yerleşip, foto muhabirleri meslek a- teşlerini bir parça olsun söndürdük- ten sonra Gürsel mikrofona doğru eğildi ve: — Yuvarlak Masa toplantısını a- çıyorum" diye söze başladı. Babacan Orgeneral (o heyecanlan- mıştı. Bunun en güzel delili, göz pı- narlarında biriken birkaç damla yaş oldu. Önündeki yazılı nutku ayni he- yecanla okumağa devam etti. Gürse- lin ilk ze "— hterem müşahit ve misa- firler" a Mi Milli Birlik idaresi- nin birbuçuk yıllık devamlı gayret- lerinden bahsederek, bütün bunların İkinci Cumhuriyetin yapı taşları ol- AKİS, 11 EYLÜL 1961 / Kulağa Küpe Aday - Toto Kâzım o İsmail Gürhan, aday- lık için C.H.P. ne müracaat Hem de, üstad pek mü- "Milletvekili de olurum, Senatör de..” diyor. Maksat, kurtulsun! Hani, şu Kâznm İsmail Gür- Yassıadada tanıklık oet- , Başkan Başol o ken- dine has oOmüstehzi (o tavrıyla Adnan Menderese pek olduğunuz bilinirdi de-" Eh, Adnan Menderes artık yok ki.. Pek yakında Safa Kı- lıçlıoğluların, Bülent münasip görürseniz, Milletvekili de olu- ruz, Senatör de..” . diye sıraya girdiklerini görürsek hiç şaş- mayacağız. Atalarımız ne demişler: "İsteyenin - bir Dü kara, ver- meyenin iki yüzü! duğunu belirtti ve Yuvarlak oO(Masa toplantısının partilere tahmil edece- ği vazifelerden söz açtı. Plâtonik bir hava içinde söylenen bu sözler ilgi topladı. Gürsel, partilerin mücadele- lerine devam etmelerini, fakat bu mücadeleyi tam bir birlik o havari içinde, kardeşçe yapmalarım istiyor- du. Zaten Yuvarlak Masanın da se- bebi hikmeti bu idi. Gürsel konuşmasına son verdiğin- de saat 16.05'di. Beş dakikalık za- man içinde konuşmasını bitiren İhti- lâlin bası arkasına yaslanırken, bir vazifeli, yedi nüshadan mürekkep müşterek tebliği alfabetik sıraya gö- re ilkin Gümüşpalanın önüne koydu. Gümüşpala her nüshayı kemali cid- diyetle imzaladı. Kurmaylar, liderle- rin her sayfa altını da noter mukave- lelerinde olduğu gibi parafe etmele- rini istemişlerdi. Pala Paşa arkasın- da bulunan Genel Kurmayı ile kısa bir müşavereden sonra konuşmaya başladı. . Gümüşpala bu konuşmasını irticalen yaptığı için cümlelerinde YURTTA OLUP BİTENLER pek insicam yoktu. Askerliğin verdi- gi alışkanlıkla, Gürsel Paşanın emir ve direktifleriyle bu masaya oturdu- gunu beyan etti! Sonra da, bu hayır- lı teşebbüsün memleket için iyi neti- celer vermesi temennisinde bulundu ve: "- Biz A.P. liler bu protokole mütekabiliyet esasları içinde riayet- kâr olacağız" diyerek sözlerine son verdi. Bu sırada CHP. Genel Başkam İsmet İnönü müşterek tebliği imza- lamağa başlamıştı. Ak saçlı lider yedi nüshanın herbirini teker teker ve büyük bir itina ile imzaladı, sonra irticalen konuşmaya başladı. C.H.P lideri ilk olarak: "— Sayın Devlet Başkanımızın lüzumlu gördükleri bu beyanname günlerden beri bütün partililer ara- sında hazırlanmaktadır" dedi ve ilâ- ve etti: "— Beyannamede Oo mevzuubahs olan meseleler memleketimizin siya- si hayatında öteden beri üzerinde is- lenmiş, şikâyet edilmiş, tartışılmış konulardır. Bunlar mümkün olduğu kadar etraflı bir surette toplanmış- tır. İçinde bulunduğumuz devirde ve bundan sonraki idaremizde partiler- üstü meselelerde mümkün olduğu kadar mutabakat temin etmek, umu- mi idaremize huzur verecek başlıca hesap arandı. Sonra da, mü vaffak bir eser rek: işterek eserin mu- olduğunu ifade ede- "— Ben sözlerime bu müşterek beyannamenin son cümlesini okuya- rak son vermek istiyorum" dedi ve önünde bulunan tebliğin son cümlesi- ni yüksek sesle okudu. Sıra C.K.M.P. de İnönüden sonra sıra C.K.M.P, lilere gelmişti. İrikıyım lider hastalığı sebebiyle toplantıda yoktu. İrikiyım lider İstanbulda istirahatı, Yuvarlak Masa toplantısında memleket mese- lelerini konuşmaya ve taahhütlere girmeye tercih etmiş, meşrebine pek uygun bir davranışla özür dilemişti. Bunun için Ahmet Oğuz deklarasyo- nu imzaladı ve sonra da kısa bir ko- nuşma ile alman kararlara riayet e- deceklerini bildirdi. Geriye kalan altı nüsha ise, muamele çok uzun sürdü- günden C.K.M.P. liler tarafından bir doğruldu ve sonra, sanki toplan- tıya müşahit sıfatıyla katılıyormus- casına bir konuşma yaparak partisi- nin pek güdük olduğunu ima etti. Son konuşma ve son imza Ekrem Alicana aitti. Y.T.P. Genel Başkanı da evvelâ yedi nüshalık metnin tek bir. nüshasını imza etti, Sonra davu- 7