11 Eylül 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

11 Eylül 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

KADIN Ankara "Kadın" muhtar olunca.. Sarışın, orta yaşlı bir kadın, masa. başında oturan çok nâzik, esmer kadına âdeta yalvararak baktı — Hanımefendi, bu sefer biz o- yumuzu muhakkak, ama muhakkak kullanabilmek istiyoruz" dedi. Masa başındaki esmer hanım tat- lı tatlı gülümsedi, sonra çok yumu- şak bir sesle ve kelimelerin üzerinde li ak: — Elbette bu sefer oyunuzu kul- İanacaksıdiz. Hepimiz bunun için ça- tışıyoruz. İsimlerinizi seçmen kütü- güne kaydettim Yarın da bu listele- ri seçim kuruluna götüreceğim. Şim- di artık nüfus (okâğıtlarınızı alabi- lirsiniz" cevabım verdi. Olay, geride kalan hafta içinde bir gün, Kızılırmak caddesinde, Ab- dülkadir apartmanındaki Kavaklıde- re | Numaralı Muhtarlık odasında cereyan ediyordu. Esmer ve nâzik hanım Kavaklıderenin yeni muhtarı Perizat Demirkandı. İki ay evvel bu vazifeye getirildiğinde (oyalnızca bir ev kadını idi ve yeni vazifesine de ev kadınlığının verdiği büyük bir me- suliyet hissiyle, dört elle sarılmış, kı- sa Zamanda Kavaklıderenin titiz muhtarı olarak nam yapmıştı. Tat- bik ettiği yeni bir fiş usülü, muhtar- işlerini lâubali ve gelişigüzel bir ş olmaktan kurtarıp, bir sisteme bağlıyabilecek mahiyette idi. Perizat Demirkan I Numaralı Kavaklıdere Muhtarlığına bağlı olan 35 sokak için ayrı ayrı 35 dosya açmıştı ve her aile için aile reisinin resmini ihtiva eden matbu fişler bastırmıştı. Bu fişte ai- le efradının tahsil derecesinden tutun da, radyo ruhsatnamesi numarası, telefon, kömür ordino numarasına, nüfus kâğıdı kayıtlarına kadar, akla gelebilen her bilgi mevcuttu. Perizat Demirkan vazifeye başlar başlamaz bizzat kapı kapı dolaşarak veya bek- çiler vasıtasıyla bu fişleri vatandaşa doldurtmuştu. Birçok kimselerin, bü- tün şartlara sahip oldukları halde seçmen kartlarından mahrum olduk- larını ve bu yüzden Referanduma da katılamadıklarım böylece öğrenmiş- ti. Şimdi bu seçmen kartı konusu ü- zerinde durarak bütün şikâyetleri tespit ediyor, hattâ listelerde isimle- rini göremediği birçok kimseleri muh tarlığa çağırıp meseleyi tetkik edi- yordu. Bu pek te kolay olmuyordu, çünkü (o Kavaklıderenin I Numaralı Muhtarlığında 400 seçmen vardı. Şimdiye kadar 325 şikâyet tespit et- miş ve bir bu kadar kimseyi yeniden seçim kütüğüne (o kaydederek seçim kuruluna bildirmişti. Listeler 9 Ey» AKİS, 11 EYLÜL 1961 lül cumartesi günü 17'ye kadar askı- da kalacak, sonra kaldırılacaktı. Va- tandaşın seçmen kartına gösterdiği ilgi hakikaten heyecan vericiydi. Herkes oyunu kullanmaya azimli gö- rünüyor, aynı kimsenin aynı mesele için muhtarlığın kapısını aşındırdığı gözden kaçmıyordu. İki şirin kızın annesi olan ve sene- lerce ev işinden başını kaldırıp ta ra- hat rahat sokağa çıkamıyan Perizat Demirkan artık büsbütün eve kapan- mıştı, fakat evinin bir köşesindeki kırmızı perdeli küçük odada elinden düşürmediği şey şimdi iğne iplik de- gil, muhtarlık mühürü idi Şirin bir oda Muhtarlık oodası evin diğer kısmın- dan al çuhadan yapılmış zengin bir perde ile ayrılıyordu. Duvarlar- ei basmalar desende Maili dia BEER Sümerbank'ın her cins mevsimlik kumaşları birçok yeniliklerle mağazalarına dağıtılmıştır. Sümerbank kumaşları, hem zaril ve hem de bankacılığı gibi sağlam ve ilimada şayandır, SÜMERBANK İİ İİİ sivi ve desende poplinler ai atinltii iin (Basın « 1&28n) — İd) 25