11 Eylül 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

11 Eylül 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER da batmağa yüz tuttu. Mora yakın ekose elbiseli bir adam, Devlet Baş- anı Cemal Gürsel, önünde duran minyatür Türk bayrağını sol eliyle araladı ve küçük mikrofona eğilerek, siyasi partileri bir yuvarlak masa et- rafında birleştiren tarihi toplantının son konuşmasını yapmağa başladı. Heyecanlı olduğunu sezmemek im- kânsızdı. Bir kaç dakika önce saçla- rı azalmış, orta boylu genç bir adam, bir pano arkasına gizlenmiş Ankara Radyosu mikrofonuna eğilerek: "—Sayın dinleyiciler, şimdi Dev- let ve Hükümet Başkanımız, M.B.K. Başkanı ve Silâhlı Kuvvetler Başku- mandanı sayın Orgeneral Cemal Gür- sel, siyasi partiler Yuvarlak Masa toplantısının kapanış konuşmasını yapacak" demişti. O gün Çankaya Köşkünün muh- teşem salonunda yapılan ve siyasi partilerin liderlerini bir (yuvarlak masa etrafında hiç değilse kâğıt üze- rinde birleştiren toplantı hakikaten son derece iyi tertiplenmişti. Müşa- hit olarak gidecek gazete yazarları- na bir gün öncesinden dâvetiyeleri gönderilmiş ve isterlerse (o beraberle- rinde bir de muhabir getirebilecekle- ri bildirilmişti. Sabahın erken saatlerinde Çanka- ya Köşkünde hummalı bir faaliyet başladı. Zaten bir gün önceden bir takım adamlar yuvarlak bir masayı Köşkün bahçesine taşımışlar ve ace- le olarak cilâlamağa koyulmuşlardı. Bu sırada Köşkün meşhur uzun salo- nunda da hazırlık vardı, salon Yu- İnönü konuşuyor Tecrübe varlak Masa toplantısı için düzen- lenmekteydi. Ustalar ve Köşk idare- cileri tarihi günün şanına yaraşır bir salon hazırlamak İçin canla başla ça- lıştılar. Seat 14.30'da dâvetliler Köş- ke sökün etmeğe başladılar. İlk grup AKİS, Dünya ve Tercüman grubuy- du. Müşahit gazeteciler, foto muha- birleri ve toplantıyı izleyecek muha- birler Köşkte bizzat Osman Köksal ve M.B.K. İrtibat Bürosu Başkam Kurmay Yarbay Ali Armağan tara- fından karşılandılar. Köşkün giriş kapısında bir Harbiyeli teğmen, ge- lenlerin yakalarına o günün mânası- nı temsil eden birer kokart taktı. Müşahitler iç salona, muhabirler ise yâverler odasına alındılar. Toplantı saat 16'da başlıyacağı için vakit bol- du. Müşahit gazeteciler evvelden ha- zırlanan salonu seyre koyuldular. Sa- londa kırmızı renk hâkimdi. Salonu iki kısma ayıran kanatlı geniş kapı, Türk bayrağıyla kapatılmıştı. Tam ortada Atatürkün büstü vardı. Onun üzerinde ise müşahitlerin yakalarına taktıkları "kartal - süngü - sancak" tan müteşekkil bir kompozisyon bu- lunmaktaydı. Salonun dip tarafında, Türk Bayrağından takriben bir met- re ilerde, bir gün ewvel cilâlanan ta- rihi yuvarlak masa duruyordu. Masa- nın üzerinde, tam karşıda minyatür bir Türk bayrağı daha vardı. Belli ki pu kısımda Başkan Gürsel oturacak- Ondan sonra alfabe sırasıyla A.P., CHP, C.KM.P. M.S.P. Y.T.P. bay- rakları yer almıştı. Uzaktan bakıldı. ğında bir buket manzarası arzeden masa cidden göz alıcıydı. Müşahitle- re ayrılan kısımla, yuvarlak masayı ince ve zarif bir kordon sınırlandır- maktaydı. Kordonun dış tarafındaki ilk sırayı Bakanlar urulu üyeleri, yan tarafı ise Kuvvet Kumandanları dolduracaklardı. Ondan sonra sıra ile Temsilci omüşahitler ve Basın gel- mekteydi. Basının ilk sandalyası A- KİS — Yazıişleri Müdürü Kurtul Al- tuğa ayrılmıştı. AKİS'in yanı Öncü ve Kudret gazetelerine verilmişti Koltuklara iliştirilmiş zarif kartlar- da isimler yazılı olduğundan müşa- hitleri tanımak kaabil oluyordu. Fa- kat henüz salon boştu ve radyo tek- nisyenleri son hazırlıklarla meşgul- düler. Yuvarlak Masa toplantısı Rad- yo ile yayınlanacaktı. Saat 15.45'de siyasi partilerin alt kademe heyetleri ogelmeğe başladı- lar. İlk gelenler C.KM.P. lilerdi. ta- kıyım liderlerinden omahrum ekip, Ahmet Oğuzun başkanlığında Köş- kün bahçesine kadar geldi ve lideri- ne vekâlet edecek olan Ahmet Oğuz orada arkadaşlarından ayrıldı. Zira liderler Köşkün yan kapısından içe- riye girecekler ve Gürsel tarafından karşılanacaklardı. Bu yüzden, bir an için ekip başkanlığını Kadircan Kai- li üzerine aldı ve arkadaşları Eyüp Hizalan, Mustafa Kepir, Yusuf Ziya Yücebilgin ve Mehmet Altınsoyu ile- riye doğru itti. Sonra göğsünü pişkin bir eda ile teğmene uzattı. Bu arada ürkek C.K.M.P. liler Kadircan Kai- linin önlerine geçmesini bekliyorlar- dı. Nihayet Kaflının işi bitti ve he- yetin önüne düştü. İçeriye dahil oldu- lar. Doğruca yz ve iç salona geçerek, C.K.M.P. nin minyatür flâ- masının arkasında ayrılan kırmızı koltuklara oturdular, beklemeğe baş- ladılar. Bakanlar ve Kuvvet Kuman- danları da yerlerini almışlardı. İşte bu sırada dışarda çalan bandonun temposuna ayak (uydurarak gelen ikinci parti Yuvarlak Masa ekibi ka- pıda göründü. Diğer kapıdan girecek Ekrem Alicanı bırakmış bulunan Y. T.P. ekibi Raif Aybar, Esat Eğilmez, Celâl Cündoğlu ve İrfan Aksudan ibaretti. Büyük lâf meraklısı İrfan Aksu en önde ve mütebessim bir şe- kilde yürüyordu. Onlar da salonda yerlerini aldılar ve liderlerini bekle- meğe koyuldular. M.S.P. nin Esat Çağa, Naci Bozkurt, Zafer Tanyolaç, K. Süleyman Vaner, Nihat Yazgan ve Fuat Arpacılıdan müteşekkil mü- tevazı ekibi Enver Adakanı dışarıda bırakarak içeriye girdiklerinde, ar- kalannda pek şatafatlı yeni bir ekip belirdi. Ekip, A.P. ye aitti. A.P. ileri gelenleri Şinasi Osma, Cevdet Perin, Kâmuran Evliyaoğlu, "Necmi Öktem, Tahsin Demiray ve Cavit Oral sert Gürsel konuşuyor İyi niyet AKİS, 11 EYLÜL 1962