11 Eylül 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

11 Eylül 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

mak olacaktır. Çankırıda A.P. teşki- lâtlanmış ve tutunmuştur. Y.T.P. nin bu ilde şansı hiç yoktur. Esasen bu yüzden teşkilât kurmağa, dahi kalkı- şılmamış, iş oluruna bırakılmıştır. Amasya, Y.T.P. nin gene şanssız illerinden biridir. Burada mücadele A.P. ile C.H.P. arasında olacaktır. Marmara bölgesinde, bilhassa Trakyanın birkaç ilinde Y.T.P. ümit- lidir. Edirne, Kırklareli, Tekirdağ illeri son haftalar içinde Y.T.P. ye meyletmiş, D.P. oylarının büyük bir kısmı bu partinin etrafında toplan- maya başlamıştır. Kocaelinde Y.T.P. nin barajı aşması imkânsızdır. Sa- karya iline gelince, belki Y.T.P. bir kadirşinaslık edip, lideri Alicanı Mec lise gönderecektir. Sakaryanın bu- nun dışında Y.T.P. ye oy vermesi im- kansız görülmektedir. Hadiselerin ne şekilde (gelişeceği bilinmemekle eraber, bugün için Y.T.P. nin Meclise sokacağı milletve- kili sayısının 60'm üzerinde olmaya- cağı sezilmektedir. Seçime hazırlık Y.T.P. Genel Yönetim Kurulu seçim hazırlıklarına başlamıştır. Seçim beyannamesi Eylülün Il'inde hazır- lanmış olacaktır. Ancak son hadise- lerin ortaya çıkardığı bazı gerçekler beyannamede büyük değişikliklerin yanılmasını gerektirmektedir. D.P. oylarının devşirilmesi yönünden be- yannameye ithal edilmek istenilen tatlı lafların bu defa beyannameden çıkarılması veya daha yuvarlaklaştı- rılması Oo kararlaştırılmıştır. Bu ko- nuda çalışan bir komisyon, içinde bu- lunduğumuz hafta bir hayli terliye- cektir. Y.T.P. Genel Yönetim Kurulu üç yıl müddetle büyük kongre yapmıya- cak ve müteşebbis heyet, partinin üst kademesi olarak vazifeye devam edecektir. İlgililer bunu, memleketin bugünkü kritik durumuyla izaha ça- lışmakta ve bunun partinin âkıbeti- nin bilinmeyen ellere geçmesi ihti- malinin önlenmesiyle ilgili olduğunu söylemektedirler. Bununla beraber Y.T.P., alt kademe kongrelerini yap- maktadır. Bu bakımdan demokra- siye A.P. den daha sâdık kaldığı söy- lenebilir. C.H. P. Kasabın eti, koyunun canı Bitirdiğimiz (O haftanın sonunda, 10 lül günü, seçimlerde şansları- nı C.H.P. arabasına bağlamaya ha- zır kimseler Ankaradaki meşhur Ka- ranfil Sokağın başındaki Genel Mer- kezin bir kararıyla durakladılar. A- day olmak için müracaat müddeti iki gün uzatılmıştı. Gerçi yoklama, Yalçın Y.T. P. kurulurken Ertuğrul Alatlıyla Gün ola harman ola AKİS. 11 EYLÜL 1961 YURTTA OLUP BİTENLER ilçelerde ve illerde 15 Eylül günü -tuhaf tesadüf- saat 10'da başlaya- çaktı ama, 12 Eylüle kadar müraca- atlar kabul olunacaktı. Seçimlerin en şanslı partisi C. H. P. ye milletvekili ve senatörlük mü- racaatları, Kurultaydan hemen sonra başladı. Kurultay, bir yoklama yö- netmeliği kabul etmişti. Adayların o yönetmelik esaslarına göre gösteril mesi zarureti Genel Merkezin-ve ta- bii Genel Başkanın- üzerindeki yükü bir bakıma ağırlaştırdı, bir bakıma hafifletti. Aday olmanın yolu, yokla- malara girmekten ibaretti. Bu ba- kımdan, Genel Merkezin bir hakkı yoktu. Olsa olsa, bazı illere bazı tav» siyelerde bulunmak kabildi ama, ne- ticenin ne olacağını obilmek imkânı elbette ki mevcut değildi. Bu, teşki- lâtla alâka kurmamış veya kurama- mış, ama Meclislerde bir sandalyaya sahip olmalarında gerçekten fayda bulunan kimseleri, onlarla beraber de partinin yöneticilerini derin derin düşündürdü. Ancak, bir başka nokta dikkati çekmekten geri kalmadı. Adaylığa rağbet, umumiyet itibariyle fazla ol- madı. Milletvekilliği ve senatörlüğün artık cazip gelmediği o anlaşılıyordu. Nitekim, o kendilerine baş vurulan meslek sahiplerinden gerçek kıymet olanlar teklifi kemali nezaketle geri çevirdiler. Kendi sahalarında kalmak istiyorlardı. Politikanın, itibarından çok kaybetmiş bulunduğu bu suretle bir defa daha ortaya çıktı. Adaylık peşinde koşanlar, daha ziyade mes- leklerinde gelişme oOimkânı olmayan ve mahdut kabiliyetli (kimselerden ibaret kaldı. Tabii particiliği bir sa- ha olarak seçmiş bulunanlar bu sını- fa dahil değildir. Ama, hariçten poli- tika heveslisi pek çıkmadı. Önümüzdeki seçimlerde, C.H.P. adaylığının bazı hususiyetleri vardır. Nisbi temsil esasına göre yapılacak milletvekili seçimlerinde C.H.P. lis- telerinin ilk yansım işgal edecek kimselerin seçilme şansları son dere- ce kuvvetlidir. C.H.P. hemen her ilde oyların aşağı yukarı yarısını topla- ma kudretine sahip bulunduğundan, partinin en zayıf sayıldığı yerlerde dahi bir kısım C.H.P. liler milletve- kili seçileceklerdir. Bu. istisnasız her ilin bir kaç C.H.P. li temsilcisi mut- laka olacaktır demektir. Adaylar ba- kımından iş, listenin baş taraflarına girebilmektir. Bitirdiğimiz hafta içinde, illerin ekserisinde bir temayül sezildi. Teş- kilât ileri gelenleri, listelerin başın- daki yerleri kendilerine ayırabilmek için aralarında kombinezonlar yap- tılar ve "söhret'lere Senatonun yo- lunu gösterdiler. ,Gerçi bir çok il, bir "römorkör- isim" aradı ve buldu a- 15