18 Aralık 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

18 Aralık 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

BASIN Son Havadis gazetesinin başlığı Kapanın Gazeteler Arabın saçı Bitirdiğimiz haftanın başında pa- zartesi günü, İstanbulda Cağal- oğlunun gösterişsiz arka sokakların- dan birinde, Başmusahip sokağında, Tan apartmanının üçüncü katından, kızgın ve telaşlı bir takım adamların gürültüleri ve bağırışmaları geliyor- du. Sokaktan geçenler, gayrıihtiya- ri gürültülerin geldiği binaya bakın- ca, apartmanın kapısındaki levhayı gördüler ve gülümseyerek başlarını salladılar. Levhada "Son Havadis - ünlük Siyasi Gazete" ibaresi oku- nuyordu. gün. Son Havadis gazetesinde verdi. Son Havadis gazetesini kuran şirke- tin ortaklarından dördü, Gökhan Ev- Tezkan İkilisine etmişler ve iki i ,Gazet te- rek e koymuşlar (Bk. AKİS, Sayı 389 — "BASIN"). Son Havadis (o gazetesini kuran âdi ortaklık -bu, gazetenin kendi tâ- biridir- resmen 1.3.1961 tarihinde te- şekkül etmiştir. Şirketi kuran ortak- lar ithalatçı M. Kemal Pekün. Sinan Bosna, Gültekin Gökmen, Mehmet Ali Yalçın Gökhan Evliyaoğlu ve Ee mi 300 bin çi kur . Bu milletvekilidir) aittir. Geri kalan 150 bin lira, 37.500 er lira- dan öteki dört ortak tarafından sağ- lanmıştır. Adi ortaklık, -bu, gazete- 16 elinde.. nin kendi tâbiridir- kurulduğunda Evliyaoğlu ile Tezkan gazetenin umumi politikası- nı tesbit ve tâyin ile vazifelendiril- mişlerdir. Bu protokolde, Evliyaoğlu ve Tezkana göre ortaklardan altısı- nın da imzası, M. Kemal Peküne gö- re ise sadece beşinin imzası mevcut- tur ve Pekün bu protokolün tanzi- minden "asla haberdar" olmamıştır, İki çömez, protokolü o suretle ayar- lamışlardır ki, gazetenin politikası- nı tanzimle mükellef olanların değiş- tirilmesi, ancak ortakların oybirliği ile alacağı karara bağlıdır. Böylece iki kafadar, ilerde başlarına gelebi- lecek olanı önceden kestirmişler ve protokole böyle bir madde konulma- sında ısrar etmişlerdir. Bu maddenin mışlardır. Efendim, ortaklar arasın- da, M. Ali Yalçın hariç, kendilerin- den başka gazeteci yoktur. Bu se- gazeteyi ancak ikisinin sevk ve idare etmesi gerekmektedir. Başlangıçta ortaklar, iki çömezin niyetini sezemedikleri için, bu mad- denin konmasına seslerini çıkarma- nan Bosna ve Gültekin Gökmene ha- kim mütereddit ve çekingen psikolo- jinin etkisi olmuş ve "Aman ne olur ne olmaz, başımıza bir şey. gelirse işine yaramış ve gazeteden çıkarıl- malarına ramak kaldığı halde, ancak bu maddeye sığınarak, paçayı kur- tarabilmişlerdir. Hırgür başlıyor Gazetenin idaresinde ilk ihtilaf Bas- gille alakalı neşriyat sırasında patlak vermiştir. Başgilin hararetle tutulduğu bir sırada M. Kemal Pe- kün, bir akşam gazeteye İNE ve Başgilin adaylığının daha fazla " tiyatlı bir iş adamı çömezi bu defa daha sert bir şekilde ikaz etme yoluna gitmiş ve Başgilin adının gazetede oçıkmamasın retmiştir. Başgilin adından bahset memek teklifi iki çömezin tepesini attırmıştır ama, kendilerinden baş- ka herkesin Pekünle aynı fikirde ol- duğunu görünce, yelkenleri suya in- dirmişlerdir. de adaylıktan "tesadüf" iki karşı büyük bir ihan tan bereket versin alakoymuştur. fında yer alan iki kafadar, Son Ha- vadiste bu fikrin savunucusu kesil- lendi. Ancak Kemal Pekün, Tez- kan - Evliyaoğlu ikilisinin bu hare kini katiyyen tasvip etmediğini kendilerine i lunduğu gazeteyi, diğer üç ortakla birlikte kanuni hakkına dayanarak ele almaya karar vermiştir. Fakat kat'i e için, Sıkı Yönetim ta- rafından kapatılmış olan Evliyaoğlu ve Hami Tezkan Ankara- a iken, Sinan Bosna -Meşhur Hacı AKİS, 18 ARALIK 1961