18 Aralık 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

18 Aralık 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

Haftalık Aktüalite Mecmuası Yıl: 8, Cilt: XXIII, Sayı: 390 Yazı İşleri : Rüzgarlı Sokak No: 15 Tel: 118992 P.K. 689 Ankara İdare : Rüzgarlı Sokak No: 15 Rüzgarlı o Matbaa Tel: 106196 Başyazar Metin Toker AKİS Neşriyat Lid. Şirketi adına imtiyaz sahibi ve Müessese Müdürü Mübin TOKER Yazı işlerini fiilen idare eden Mesul Yazıişleri Müdürü Kurtul ALTUĞ Karikatür TURHAN Fotoğraf : Hüseyin EZER Associated Press Türk Haberler Ajansı Klişe Doğan Klişe Bu mecmua Basın Ahlâk yasa- sna uymayı taahhüt etmiştir. Abone şartları: 3 aylık (12 nüsha) : 10.00 lira 6 aylık (25 nüsha) : 20.00 lira 1 senelik (52 nüsha) 40.00 lira İlan şartları: Santimi: 20 lira 3 renkli arka kapak : 1.500 TL. İlan işleri: Telefon : 1061 96 Dizildiği yer : . matbaa asıldığı yer : Güneş Matbaacılık TAŞ. FİYATI : 1 LİRA Basıldığı tarih: 17.12.1961 Kapak resmimiz David Murdock At binenin, kılıç kuşananın Kendi Sevgili AKİS Okuyucuları, İkiye ayrılmış XX. Asır dünyasında, tartışılan büyük meselelerden biri iki toplumdan hangisinin vatandaşa daha fazla imkân, serbesti ve başarı kazanma şansı tanıdığıdır. Batı bloku mensupları için bu toplum, batı toplumudur. Komünistlere gelince, onlara bakılırsa insan sâdece bir komünist toplumda her türlü zincirden azadedir ve kapitalist sistem- de mevcut zümre istismarı öteki tarafta "varlıklı olmayanlar"a hayat hakkı tanımamaktadır. Bu iki iddiadan ikisinin de şimdiye kadar çok propagandası yapılmıştır. Bizde bile, bolşevik edebiyatının yasak bulun- masına rağmen tatlısu solcularından pek farklı manzara gösteren bir takım kalemler, üstü az kapalı şekilde komünist toplumun meziyetleri- ni saymışlar, kapitalist sistemin insan gelişmesine engel olduğunu ifade etmişlerdir. Feza adamı Gagarinin basit bir Boa vatandaşıyken dünya- nın 1 numaralı adamı haline geldiği hikâyesi henüz hatırlardadır. AKİS, bu haftaki İŞ ALEMİ sayfalarında, Amerikada cereyan eden bir hâdiseyi okuyucularına geniş bir şekilde vermektedir. Amerikada, sermayeleri sâdece zekâları, beceriklilikleri, dinamizmleri ve çalışkan- lıkları olan bir düzine genç adam son yıllarda bir şehirde, toplu ne milyoner olmuşlardır! V: şaşılacak bir tarafı vardır. Bu genç adamlar, sâdece içinde yaşadıkları toplumun imkânlarından faydalan: Aramızda The Saturday Evening Post'daki yazının başlığı mışlardır. "At binenin, kılıç kuşananın" derler. Tıpkı onun gibi, Föniks şehrinin milyonerleri toplumun içinden başarıyla sıyrılmışlar, ceplerin- de metelik olmaksızın atıldıkları işleri başarıya ulaştırınca milyonlar kazanabilmişlerdir. Hikâye, Saturday Evening Post'tan alınmıştır. Föniks, iç sayfalarda okunabileceği gibi, Arizona çölünde geliştiril- miş ve medeniyetin nimetlerinden istifade edilmek suretiyle küllerinin arasından çıkartılmış bir şehirdir. Onan ve onun milyonerlerinin dik- kat çekici macerası, çalışması, ei sarfetmesi şartıyla herkesin ve her grubun bata sistemi içinde bir hayat hakkına sahi du: uğunı parlak, güzel ve manalı bir delilidir. Hâdiseler göstermektedir ki sis- temlerin faziletinden ziyade, asıl fazilet insanların çalışması, gayret göstermesidir. Fönikste bir düzine adam kendi cemiyetlerinin en parlak sınıfı arasına hiçten yükselirken, öteki tarafta da Krutçef, Komünist Partisinin XXII. Kongresinde bütün vadandaşlarına "Çalışmayan ye- mez!" formülünün Sovyet toplamamla tek prensip olduğuna hatırlat- mıştır. Görülüyor ki ne bir toplumda ne ötekinde, mevcut olmayan tek şey şahısların çalışmamak veya pek az çalışmak suretiyle kendilerine ra- hat, konforlu, mesut ve müreffeh bir hayat sağlamalarıdır. Bu hafta, Türkiyenin iki hâdisesini YURTTA OLUP BİTENLER kıs- mımızda ele almış bulunuyoruz. Şu anda memleketimiz, kendisine huzurun, saadetin, refahın yolunu aramakta, kalkınmasını bir şekle sokmaya çalışmaktadır. "Hükümet" ve "Haftanın İçinden" yazılarıyla işin o tarafı üzerine eğilinmektedir. Ama bir başka -ve bir avuç- grup Türkiyenin tek meselesini saçla D.P. erkânına ve onların yardımcıları- ma kurtarılması, iade-i itibarlarının sağlanması olarak görmektedir. On- lara ait hikâyeler de "Millet", "Adalet" yazıları ve o sütunlarda yer alan çerçeveli notlarda anlatılmakta, düşünceler söylenilmektedir. Saygılarımızla AKİS