18 Aralık 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

18 Aralık 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

İŞ ALEMİ rabasında klima tertibatı bulunma- yan yegane milyoneridir. "—İş başından çok kere uzak kalıyorum" demektedir. "Halbuki, işçilerime elimden geldiği kadar ya- kın olmağa gayret ederim. Şayet beni ii ir tertibatlı bir araba- da rürlerse o zaman: Şu herife bak, “diyeceklerdir. biz güneşin alnın- da ter dökerken o buzlu pastanın or- Sa ii ayısı gibi arabada oturu, Başarının SITIı Long'un başarısı, daha dar ölçüde genç inşaatçı edilmeğe çalışıl- mıştır. Bunlar da işe sıfırdan başla- mışlardır. Bugün servetleri milyonu elli sent para kazanıyordu. Donanmadan terhis edildiğin. dolan vardı. Bugün şayet tekaütlüğü bahis konusu olursa - ndisi bu- na asla yanaşmamaktadır- temiz pa- ra 3 milyonu vardır. 36 lık John Hall ise, geçirdiği zatürreden dolayı ha- rap olan ciğerlerini Arizonanın sıcak ve kuru havasıyla tedavi etmek üze- re babasının Missouri'deki çiftliğin- den ayrılıp geldiğinde herhangi bir- -ey yapmamıştı. Şimdi, yılda binden fazla ev inşa etmekte, hem sağlık hem de para- durumu çok parlak gö- rünmektedir. Long, Hall, Murdock, Staggs... Bunların hepsi, aslında, esaslı bir özelliğe sahiptir: Zihnini sâdece isi- ne vermek! Lee Ackerman ise, bu- yönlü bir zekâya büyük arzusu olmuştur. Harvar bindiği uçağın pilotu olarak Fönikse gelmiştir. Murdo ck'un düşündükleri- ni aynen o da hissetmiştir. Bir gazete muhabiri olarak Salaş mağa başladı, işi ilancılığa döktü. yâlet meclisindeki üyelik için seçime girdi, kazandı. Artık ilâncılığı bırak- mış, arazi işleriyle ilgilenmeğe baş- lamıştı. Bu öyle bir meslekti ki, ba- siretli bir e çının kısa zaman büyük bir servet yapması işten de- ğildi. Gerçekten fiyatlar dönüm bası- na 500 ilâ 1000 dolardan birdenbire 10.000 dolara fırlayıveriyordu. Bir zaman sonra ailesinin geçimini sağ- 24 layacak parayı bir tarafa ayırarak politikaya atıldı. 1960 yılında valilik için yapılan seçimlerde, Cumhuriyet- çilerin Linkoln'lu adayı Paul Fan- nin'e karşı Demokratların adayı ola- rak savaştı ve kaybetti. Bir başka talihli Her ,ne kadar bütün bu adamlar ela da başıboş gezen, iriyarı Bill için servet daha çabuk elde edildi. ei ara Kaliforniyada oturan Garland, harpte B-17 uçarkalelerinin pilotluğunu yaparken Çekoslovakya- da düşürülmüştü. Garland 1952 de Fönikse gelerek küçücük bir çelik eşya imalâthanesi açtı. Malzemeyi ve makinaları bir arkadaşın ından, be- delini sonra ödemek üzere almıştı. ne yapıp sattı. İçinde bulunduğumuz sene, tutarı 5.250.000 dolar olan bin adet makine daha ma Ro- od'un patent haklarının yarısını milyona satın almış olmakla beraber, bunun bedeli makineler satıldıkça ö- denecektir. Föniksin genç milyonerleri ara- sında adı ötekilere nazaran daha as tanınan, fakat onlardan çok daha fazla dikkate değer bir başarı sağla- yan uzun boylu, iri kemikli vücudüy- le Lavergne (Jake) Jacobson 48 ya- şındadır. Fönikse 1938 de geldiğinde kırgın, aç ve işsizdi. Del Webb adın- da küçük bir müteahhidi kandırdı ve 25 dolar haftalıkla puvantör olarak yanma girdi. Harp gelip çattığında Webb'in gelişen firması artık biri siye milyonluk işlere giriyo! ordu. Hava a- lanları, kışlalar bu işler acan yale Föniksde Kapitol Zengin ülkenin zengin idaresi Böylece 1960'a kadar çalıştı. Su tank lan ve madeni menfezler imâl edi- yordu. Yılda 3 milyon dolarlık satışı vardı. Bill Rood adındaki bir adam yağmur, rüzgâr veya toplama ma- kinesinin tesiriyle toprağın yüzüne düsen pamuk kozalarım toplayan bir makine ile Garland'ın ofisine gelin- ceye kadar bu böyle devam etti. Ro- od, ona gelmeden Önce dört büyük tarım makineleri imalâtçısı firmaya başvurduğunu ve hepsinin kendisini geri çevirdiklerini söyledi. liyle yaptığı bu makinenin 428 saat- te 19 bin dolar değerinde pamuk top- ladığım da sözlerine ilâve etti. Gar- land ile ilkelde herbiri 4500 dolara malolacak yirmibeş makine yaparak tecrübe etmek hususunda anlaştılar. Yıl sonuna kadar Garland 361 maki- Liseyi bitiremeyen Jacobson müte- ahhidin baş sürveyanıydı. 1948 de Webb onu ortaklığa aldı. Bugün, ge- nel müdür sıfatıyla, Jacobson -ara- sında ve atış rampaları, büyük o teller ve binalar da bulunan- birçok ÜEvaSE Tina işinin başındadır. vi ketteki o sahibi bulunduğu 900.000 ei hissenin değeri 8.500.000 dolar arındadır, Mi ilin birlik- is servetinin 14 mil idol olduğu tahmin edilmektedir. Gayet um kendisinin ve di- gerlerinin yapt ğında kayda değer bir nokta görmeyen Li ifadeyle: "Tam zamanında ve yerinde hareket etük** temektedir, "ilâveten hatırla- mak gerektir ki, birçoklarımızın fas- la tahsili yoktur. Bu da bizim, di- gerlerinden üç kere daha iyi düşün- memizi ve çalışmamızı gerektirdi!" AKİS, I8 ARALIK 1961